دانستنی ها

با فواید بی نظیر و فوق العاده عناب آشنا شوید! / این میوه کوچک بر هر دردی دواست!

عناب یکی از میوه‌های پر خاصیت است که فواید زیادی برای دستگاه گوارش دارد. علاوه بر این برای درمان التهاب، استرس و اضطراب، کبد، جلوگیری از سرطان رحم و … کاربرد دارد.

عناب دارای خواص ضد التهابی است اما با این حال، هیچ تحقیقی برای حمایت از این موضوع وجود ندارد. مبارزه با التهاب می تواند راهی برای از بین بردن سموم و تقویت ایمنی باشد. با این حال، اطلاعات بیشتری در این زمینه مورد نیاز است.

به گزارش پی ام آپ به نقل از برنا، عناب تازه را می توان به دلیل خواص درمانی آرامش بخش و تقویت کننده خلق و خو دانست و در طب سنتی چینی و کره ای به عنوان دارویی برای کاهش اضطراب استفاده می شود.

این گیاه معده، طحال و دستگاه گوارش را تقویت می کند و در درمان بیماری های گوارشی کاربرد دارد. از دیگر خواص عناب می توان به پاکسازی خون و دفع سموم بدن اشاره کرد.

علاوه بر این گیاه عناب از مشکلات قلبی جلوگیری می کند و در صورت مراقبت و درمان پوست، عناب به شفافیت پوست کمک می کند.

از دیگر خواص عناب می توان به تصفیه خون، دفع سموم بدن، خون سازی و ملین بودن اشاره کرد.

علاوه بر این، عناب دارای لعاب بسیار است و سینه را نرم می کند.

استفاده از تفاله میوه روی زخم ها و بریدگی ها باعث تسریع بهبودی آنها می شود.

عناب همچنین دندان ها را در برابر پوسیدگی مقاوم می کند.

چای عناب ماده ضد سرطانی دارد و همچنین بافت های آسیب دیده را ترمیم می کند و عضلات را تقویت می کند.

برگ درختچه این گیاه نیز فواید زیادی دارد و از جوشانده عناب برای رفع گلودرد و عصاره آن برای درمان آن استفاده می شود. علاوه بر این عناب که حاوی مقدار بسیار بالایی ویتامین K است در موارد خونریزی و لخته شدن خون بسیار مفید است. عناب حاوی پروتئین، قند و ویتامین C فراوان است و عناب دارای خواص دارویی در برابر سرماخوردگی است. در طب اسلامی نیز از عناب به عنوان ماده تصفیه کننده خون و رفع جوش صورت استفاده می شود.

خواص عناب برای بانوان

از دیگر خواص عناب می توان به پیشگیری و درمان بیماری های رحم، دهانه رحم و تخمدان ها مانند سرطان، افزایش قطر آندومتر رحم، سندرم تخمدان پلی کیستیک که مهم ترین عامل ناباروری است و همچنین تنظیم تخمدان اشاره کرد. بنابراین، خواص عناب برای زنان مربوط به رحم و تخمدان است و با بهبود سلامت این اندام های داخلی، از بروز سرطان یا ناباروری جلوگیری می کند. به همین دلیل مصرف عناب در زنان به ویژه زنان جوانی که به دلیل سندرم تخمدان پلی کیستیک دچار اختلالات قاعدگی می شوند ضروری است.

خواص عناب برای کبد

همانطور که گفته شد عناب فواید زیادی برای دستگاه گوارش، مشکلات قلبی، دیابت و لخته شدن خون دارد، عناب به دلیل سرماخوردگی، ضد التهاب و ضد سرطان، پوست و مو، مشکلات رحمی، تسکین دهنده دندان ها و پاکسازی کبد نیز شناخته شده است. تنظیم آنزیم های کبدی نیز بسیار مفید است و میزان آنوریسم های کبدی را که نشان دهنده آسیب بافتی است کاهش می دهد. از بیماری های کبدی محافظت می کند و همچنین کبد چرب را پیشگیری و درمان می کند.

زیرا یکی از خواص عناب برای کبد کاهش آنزیم های کبدی در خون است، بنابراین زمانی که می خواهید آزمایش آنزیم کبدی انجام دهید، بهتر است چند روز مصرف عناب را قطع کنید تا نتیجه آزمایش شما دقیق تر مشخص شود.

خواص عناب برای کلیه

این گیاه دارویی به دلیل داشتن خواص متفاوت از جمله ترشح زیاد، مصرف آب را افزایش می دهد و همچنین به دلیل افزایش ادرار در بیماری های کلیوی از جمله سنگ کلیه بسیار مفید است. به همین دلیل یکی از مهمترین خواص عناب خشک برای کلیه این است که با افزایش میزان ادرار در فرد به دفع سنگ کلیه کمک می کند.

جالب توجه است، در زنانی که سوزش یا عفونت خفیف در واژن را تجربه می کنند. مصرف عناب ممکن است کمک کند. زیرا در درمان عفونت های خفیف، صرفاً مصرف آب فراوان و ادرار کردن می تواند به رفع عفونت کمک کند. بنابراین یکی دیگر از ویژگی های عناب خشک برای خانم ها این است که عناب باعث تحریک ادرار می شود و به التیام عفونت خفیف اندام تناسلی کمک می کند.

کمک به کاهش خطر سرطان

عصاره عناب سرشار از مواد فنلی است که فعالیت آنتی اکسیدانی را افزایش می دهد. این بدان معناست که آنزیم های آنتی اکسیدانی موجود در عناب برای خلاص شدن از شر رادیکال های آزاد و کاهش خطر ابتلا به سرطان سریعتر عمل می کنند. مطالعات آزمایشگاهی کمی وجود دارد که توانایی عصاره عناب را در جلوگیری از گسترش سلول های سرطانی اثبات کند. مطالعه ای که در دانشگاه کالابریا انجام شد نشان داد که می تواند به طور موثری گسترش سلول های سرطانی بدخیم پستان را کاهش دهد و حتی آنها را از بین ببرد.

فواید عناب برای کمک به درمان بی‌خوابی

عناب در طب سنتی چینی برای بهبود خواب و درمان بی خوابی استفاده شده است. این میوه حاوی ساپونین هایی است که اثر آرام بخش و خواب آور دارد. مطالعات روی موش ها نشان می دهد که این ترکیبات به القای خواب کمک می کنند. نوشیدن یک فنجان چای عناب داغ درست قبل از خواب می تواند خوابی آرام داشته باشد و به درمان بی خوابی کمک کند.

فواید عناب برای بهبود سلامت قلب

عناب سرشار از پتاسیم و سدیم کمی است. پتاسیم رگ های خونی شما را شل می کند و به تنظیم سطح فشار خون کمک می کند. این میوه همچنین به عنوان یک عامل ضد آتروژن عمل می کند. از تجمع چربی و گرفتگی عروق شما جلوگیری می کند. همچنین مشخص شد که عناب به کاهش میزان چربی در خون نوجوانان چاق کمک می کند. ممکن است خطر بیماری قلبی را در جوانان کاهش دهد.

خاصیت عناب کمک به سلامت دستگاه گوارش

مصرف حداقل 40 میلی گرم عناب در روز ممکن است سلامت گوارش را بهبود بخشد. می تواند محیط کلی سیستم گوارش شما را بهبود بخشد. این میوه همچنین حاوی مواد شیمیایی گیاهی مهمی است که ممکن است برای سلامت کلی مفید باشد. عصاره میوه عناب پتانسیل پیشگیری از زخم معده در مطالعات برروی موشها را دارد. مطالعات بیشتری برای درک این اثرات در انسان مورد نیاز است.

ویژگی های عناب و توانایی آن در رفع یبوست

عناب به دلیل داشتن فیبر برای رفع یبوست مفید است و به دلیل داشتن آنتی اکسیدان زیاد برای سیستم گوارشی بدن استفاده زیادی می شود.

خواص عناب و تنظیم گردش خون

گردش خون بهینه به این معنی است که اندام های شما کاملاً اکسیژن دار هستند و به طور کلی احساس شادابی و انرژی می کنید. چند عدد عناب در روز ایده خوبی است زیرا برای تغذیه خون شناخته شده است.

فواید عناب برای تقویت سیستم ایمنی

این میوه کوچک سرشار از ویتامین های A و C است که آنتی اکسیدان های قوی هستند. این مواد مغذی ضروری با آسیب رادیکال‌های آزاد مبارزه می‌کنند که در غیر این صورت می‌توانند سیستم ایمنی بدن را به خطر بیندازند و خطر ابتلا به سرطان، بیماری‌های قلبی و تسریع پیری را افزایش دهند.

این مواد مغذی با تنظیم تولید سایتوکین های التهابی به این امر دست می یابند. در مطالعات انجام شده بر روی جوندگان، عصاره عناب برای سرکوب ترشح هیستامین مشخص شد. هیستامین ترکیبی است که سلول ها در پاسخ به واکنش های التهابی ترشح می کنند. این میوه خاصیت ضد حساسیت دارد و از ایجاد حساسیت جلوگیری می کند.

التهاب را کاهش می دهد

استفاده موضعی از عصاره عناب می تواند به تسکین طیف وسیعی از دردهای عضلانی و مفاصل کمک کند. روغن دانه عناب دارای خواص ضد التهابی است.

فواید عناب در کاهش استرس و اضطراب

به طور سنتی از عناب برای درمان علائم استرس، اضطراب و افسردگی استفاده می شود. این میوه اثر آرام بخشی بر ذهن و بدن دارد. مطالعه روی موش ها نشان داد که عناب در دوزهای کم اضطراب را کاهش می دهد و در دوزهای بالا اثر آرام بخشی دارد. هیچ مطالعه انسانی وجود ندارد که شواهد قطعی برای این موضوع ارائه کند. با این حال، خوردن یک مشت عناب، به خصوص زمانی که استرس دارید، ضرری ندارد.

مهم ترین ویژگی عناب افزایش استحکام استخوان هاست.

میوه عناب ممکن است برای افراد مسن یا کسانی که استخوان های حساسی دارند مفید باشد. حاوی مقادیر زیادی مواد معدنی لازم برای تشکیل استخوان است. این میوه کوچک سرشار از کلسیم و فسفر است که از سلامت استخوان ها حمایت می کند.

فواید گوارشی عناب

میوه عناب حاوی فیبر است که به تنظیم هضم کمک می کند. این ماده مغذی حرکات صاف و منظم روده را تضمین می کند. این میوه همچنین دارای خواص ضد باکتریایی است. این دارو علیه باکتری هلیکوباکتر پیلوری که مسئول بیماری های گوارشی مانند زخم معده و اسیدیته است، عمل می کند.

مهمترین خواص عناب به حفظ وزن کمک می کند

میوه های عناب کم کالری و کاملاً بدون چربی هستند. آنها همچنین سرشار از فیبر و پروتئین هستند. غذاهای غنی از پروتئین و فیبر باعث افزایش سیری می شوند و به طور بالقوه به حفظ/کاهش وزن کمک می کنند. این میوه می تواند شما را به سرعت سیر نگه دارد و از میان وعده های ناسالم بین وعده های غذایی جلوگیری کند.

کمک به سم زدایی خون

عناب خاصیت ضد التهابی دارد. اینها ممکن است به سم زدایی خون کمک کنند. با این حال، هیچ تحقیقی برای حمایت از این موضوع وجود ندارد. مبارزه با التهاب می تواند راهی برای از بین بردن سموم و تقویت ایمنی باشد. با این حال، اطلاعات بیشتری در این زمینه مورد نیاز است.

مهمترین خواص عناب از آسیب مغزی محافظت می کند

سلول های مغز با افزایش سن شروع به زوال می کنند. این امر خطر ابتلا به تعدادی از اختلالات عصبی را افزایش می دهد. عناب می تواند ذهن را آرام کند. تحقیقات نشان می دهد که این میوه ممکن است یک کاندید بالقوه برای درمان بیماری های عصبی باشد.

عناب همچنین ممکن است عملکرد آستروسیت ها را که مسئول محافظت از نورون ها هستند، بهبود بخشد.

خواص ضد میکروبی

عناب می تواند به مبارزه با عفونت ها کمک کند زیرا سرشار از فیتوکمیکال های تقویت کننده سیستم ایمنی است. ثابت شده است که فلاونوئیدهای موجود در عناب عوامل ضد میکروبی قوی هستند. در واقع عصاره اتانولی این میوه به درمان عفونت در کودکان کمک می کند.

علاوه بر این، در مطالعات تجربی مشخص شده است که اسید بتولینیک موجود در عناب در مبارزه با عفونت HIV و ویروس آنفولانزا استفاده می شود.

مهم ترین خواص عناب باعث بهبود سلامت تخمدان می شود

در مطالعه ای که توسط دانشگاه علوم پزشکی تهران (ایران) انجام شد، از یک محصول گیاهی عناب به نام شیلانوم برای درمان کیست تخمدان استفاده شد. در پایان مطالعه، آنها دریافتند که این فرمول طبیعی به اندازه قرص های ضد بارداری (داروهایی که اغلب برای این بیماری تجویز می شوند) در درمان کیست تخمدان موثر است. این فرمول همچنین عوارض جانبی نسبتاً کمتری را ایجاد کرد. با این حال، توصیه می شود که مطالعات بیشتری با حجم نمونه بزرگتر انجام شود.

عناب درختچه ای با اندازه متوسط ​​است که ارتفاع آن به 10 متر می رسد. عناب در مناطق گرمسیری و خشک رشد می کند و دارای برگ های کوچک، سبز، بدون کرک و تخم مرغی است که در زمستان می ریزد. میوه عناب که خواص دارویی فراوانی دارد در ابتدا سبز و گرد است اما پس از رسیدن به رنگ قرمز، زیتونی شکل و چروکیده در می آید.

به عناب «خرمای سرخ» و «خرمای چینی» نیز می گویند. اگرچه زیستگاه اصلی این درخت به طور دقیق مشخص نیست، اما گمان می رود که منشاء طبیعی آن در جنوب آسیا بین لبنان، جنوب غربی افغانستان، هان شمالی، شبه جزیره کره و چین جنوبی و مرکزی باشد و خراسان جنوبی مرکز تولید عناب در ایران است.

عناب را می توان به روش های مختلفی استفاده کرد: به صورت آب نبات طعم دار، به صورت شربت، به صورت طعم دهنده و اسانس در انواع چای، چای، کیک و …. همچنین در کنسروها استفاده می شود و گاهی اوقات به عنوان میان وعده نیز استفاده می شود.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا