دانستنی ها

با دانه معجره آسای سیاه دانه بیشتر آشنا شوید! / از خواص تا نحوه مصرف

سیاه دانه یکی از دانه های محبوب در بین داروهای گیاهی است که خواص فراوانی دارد. کاهش وزن، خواص ضد سرطانی، کنترل کلسترول و … از جمله مصارف این دانه است. در ادام به طور کامل به معرفی خواص و بایدها و نباید های آن می پردازیم.

سیاه دانه یکی از دانه های مفیدی است که می توانید در مصرف روزانه خود بگنجانید و از فواید بی شمار آن بهره مند شوید. دانه کوچکی که توصیه می شود برای صبحانه با عسل، کره یا پنیر سفید استفاده شود و یا روی خمیر نان و برخی غذاها مانند بورک و پیراشکی بپاشید. اگر از فواید این دانه های خاص بی اطلاع هستید، توصیه می کنیم این مقاله را دنبال کنید زیرا خواص و فواید سیاه دانه را برای سلامتی شما خواهیم گفت.

سیاه دانه چیست؟

سیاه دانه بیشتر از یک دانه خوراکی، نوعی گیاه دارویی بومی شرق مدیترانه، شمال آفریقا، جنوب غربی آسیا و شبه قاره هند است. دانه سیاه که به دلیل فواید فراوانی که برای سلامتی دارد، دارویی شفابخش و دانه بهشتی محسوب می شود، قرن هاست که در طب سنتی مورد استفاده قرار می گیرد. علاوه بر این، آثار این دانه که در مقبره فرعون مصر یافت شده نشان می دهد که سیاه دانه در مصر باستان نیز استفاده می شده است. برخی از کارشناسان معتقدند که این به دلیل خواص ضد باکتریایی سیاه دانه است که باعث شد مصریان باستان از آن در مومیایی کردن استفاده کنند.

علاوه بر این، این گیاه در بسیاری از کشورهای عربی و در آسیا، آفریقا و برخی مناطق اروپا برای پیشگیری و درمان بیماری ها استفاده می شود.

امروزه سیاه دانه به اشکال مختلف از دانه گرفته تا اسانس و پودر به فروش می رسد و شما می توانید هر کدام از این گونه ها را با توجه به نیاز خود خریداری و استفاده کنید و از خواص آن بهره ببرید.

ویژگی های سیاه دانه

روش های مختلفی برای برداشت سیاه دانه وجود دارد. توجه داشته باشید که ویژگی های ذکر شده فقط جنبه آموزشی دارد و برای استفاده  باید با پزشک خود مشورت کنید.. با این حال، نتایج یک مطالعه نشان داد که سیاه دانه کشت شده در بنگلادش دارای ویژگی های زیر است:

  • 45 درصد چربی
  • 20 درصد کربوهیدرات
  • 20 درصد پروتئین

همچنین این دانه ها حاوی پتاسیم، فسفر، کلسیم و منیزیم هستند ولی مقدار آن ها مشخص نیست. مطالعه دیگری نشان داد که سیاه دانه ممکن است حاوی مقادیر زیادی از ویتامین های A، E، C و مقداری از خانواده ویتامین B است.

اگرچه اطلاعات کمی در این زمینه در دسترس است، اما مطالعات زیادی در مورد ارزش آنتی اکسیدانی و سایر فواید این گیاه انجام شده است. سیاه دانه همچنین حاوی  آلکالوئیدها و فیتواسترول‌ها، دو نوع ترکیب گیاهی مفید با خواص طبیعی کاهش کلسترول است.

در زیر به 15 خاصیت سیاه دانه برای سلامتی اشاره می کنیم و هر کدام را به اختصار توضیح می دهیم.

1. سرشار از آنتی اکسیدان

آنتی اکسیدان ها موادی هستند که رادیکال های آزاد مضر را خنثی می کنند و از آسیب اکسیداتیو در سلول ها جلوگیری می کنند. تحقیقات نشان می دهد که آنتی اکسیدان ها می توانند تاثیر قدرتمندی بر سلامت انسان و پیشگیری از بیماری های مختلف داشته باشند. در واقع، برخی از منابع قابل اعتماد نشان می دهند که آنتی اکسیدان ها ممکن است از بدن در برابر انواع بیماری های مزمن از جمله سرطان، دیابت، بیماری های قلبی و چاقی محافظت کنند.

2. کمک به کاهش کلسترول و فشار خون

فشار خون بالا و سطح کلسترول بالا از عوامل خطر مهم برای بیماری قلبی هستند و سیاه دانهمی تواند به کاهش هر دو کمک کند. کلسترول یک ماده چربی مانند است که در سراسر بدن شما یافت می شود. در حالی که به مقداری کلسترول نیاز دارید، مقدار بیش از حد آن می تواند در خون شما جمع شود و خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش دهد. مطالعات ثابت کرده اند که دانه های سیاه دانه به ویژه در کاهش کلسترول موثر هستند.

3. خواص ضد سرطانی

همانطور که اشاره کردیم، سیاه دانه سرشار از آنتی اکسیدان است. یک ترکیب شیمیایی که به خنثی کردن رادیکال های آزاد مضری که می توانند باعث بیماری هایی مانند سرطان شوند، کمک می کند. مطالعات نتایج چشمگیری در مورد اثرات ضد سرطانی بالقوه سیاه دانه و ترکیب فعال آن، تیموکینون به دست آورده است. به عنوان مثال، یک مطالعه توسط یک منبع معتبر نشان داد که تیموکینون باعث مرگ سلولی در سلول های سرطانی خون می شود. مطالعه دیگری به این نتیجه رسید که عصاره سیاه دانه به غیرفعال کردن سلول های سرطان سینه کمک می کند.

سیاه دانه و اجزای آن ممکن است بر روی برخی دیگر از انواع سرطان از جمله سرطان پانکراس، ریه، دهانه رحم، پروستات، پوست و روده بزرگ نیز موثر باشد.

4. ساختار آنتی باکتریال

باکتری ها مسئول طیف گسترده ای از عفونت های خطرناک هستند، از عفونت گوش گرفته تا ذات الریه. برخی از مطالعات نشان داده اند که سیاه دانه ممکن است خواص ضد باکتریایی داشته باشد و در مبارزه با انواع خاصی از باکتری ها موثر باشد. مطالعه دیگری از سیاه دانه به صورت موضعی برای نوزادان مبتلا به عفونت پوستی خاص استفاده کرد و نشان داد که به اندازه یک آنتی بیوتیک استاندارد که برای درمان عفونت های باکتریایی استفاده می شود موثر است.

5. کمک به کاهش التهاب

در بیشتر موارد، التهاب یک پاسخ ایمنی طبیعی است که به محافظت از بدن در برابر آسیب و عفونت کمک می کند. از سوی دیگر، اعتقاد بر این است که التهاب مزمن یکی از علائم اولیه بیماری های مختلف مانند سرطان، دیابت و بیماری قلبی است. برخی از مطالعات نشان داده اند که سیاه دانه می تواند اثرات ضد التهابی قوی در بدن داشته باشد. در مطالعه ای روی 42 فرد مبتلا به آرتریت روماتوئید، مصرف دوز خاصی از روغن سیاه دانه به مدت هشت هفته علائم التهاب را کاهش داد.

سیاه دانه ها

همچنین، در مطالعه دیگری، زنان مبتلا به آرتریت روماتوئید که روزانه دوز ثابت روغن سیاه دانه را به مدت 2 ماه مصرف کردند، علائم التهاب کمتری داشتند و تورم مفاصل کمتری را نسبت به کسانی که دارونما مصرف کردند، گزارش کردند.

6. تقویت سیستم ایمنی بدن

مطالعات آزمایشگاهی و حیوانی نشان می دهد که عصاره های ساخته شده از این گیاه می تواند فعالیت گلبول های سفید خون را تحریک کند که با عفونت و بیماری مبارزه می کنند. یک مطالعه در مقیاس کوچک در کودکان مبتلا به اختلالات خونی ارثی نتایج مشابهی را نشان داد. استفاده از سیاه دانه تعداد گلبول های سفید خون را به میزان قابل توجهی افزایش داد و عوارض بیماری را کاهش داد. البته تمام این آزمایشات و سایر آزمایشات ذکر شده تحت شرایط کنترل شده انجام شده است و بنابراین بدون مشورت با پزشک توصیه نمی شود.

همچنین، در مطالعه فوق الذکر، زنان مبتلا به روماتیسم مفصلی که روزانه روغن سیاه دانه مصرف می کردند، پس از 2 ماه به طور قابل توجهی سطح گلبول های سفید خون بالاتری نسبت به گروه دارونما داشتند.

7. محافظت از کبد

کبد یک اندام فوق العاده مهم است که سموم را حذف می کند، داروها را جذب می کند، مواد مغذی را پردازش می کند و پروتئین ها و مواد شیمیایی حیاتی برای سلامت انسان تولید می کند. چندین مطالعه امیدوارکننده روی حیوانات نشان داده است که سیاه دانه به محافظت از کبد در برابر آسیب و بیماری کمک می کند.

8. تنظیم قند خون

می تواند علائم منفی زیادی مانند قند خون بالا، افزایش تشنگی، کاهش وزن ناخواسته، خستگی و مشکل در تمرکز ایجاد کند. اگر قند خون بالا در طولانی مدت کنترل نشود، می تواند منجر به عواقب جدی تری مانند آسیب عصبی، تغییر در بینایی و کندی بهبود زخم شود. برخی شواهد نشان می دهد که سیاه دانه ممکن است به تثبیت قند خون کمک کند و در نتیجه از عوارض جانبی خطرناک آن جلوگیری کند.

9. پیشگیری از زخم معده

زخم معده زمانی رخ می دهد که اسیدهای معده لایه محافظ معده را از بین ببرند. برخی تحقیقات نشان می دهد که سیاه دانه ممکن است به محافظت از پوشش معده و جلوگیری از تشکیل زخم کمک کند. در یک مطالعه حیوانی، 20 موش مبتلا به زخم معده با روغن سیاه دانه درمان شدند.

10. سهولت افزودن به وعده های غذایی روزانه

راه های مختلفی برای افزودن سیاه دانه به رژیم غذایی شما وجود دارد. این دانه مفید اغلب در غذاهای خاورمیانه و جنوب آسیا یافت می شود. می توانید سیاه دانه را تفت دهید، سپس آن را آسیاب کنید یا به صورت کامل استفاده کنید. یا آن را به خمیر نان اضافه کنید یا به صورت خام یا با عسل بخورید. بلغور سیاه دانه را همچنین می توان به انواع اسموتی ها مانند اسموتی پروتئین موز و توت فرنگی اضافه کرد یا به همراه ماست به صبحانه اضافه کرد.

علاوه بر این، روغن سیاه دانه گاهی رقیق شده و به عنوان یک درمان طبیعی به صورت موضعی استفاده می شود. گفته می شود روغن سیاه دانه باعث افزایش رشد مو، کاهش التهاب و درمان برخی از بیماری های پوستی می شود.

سایر خواص سیاه دانه

تاکنون 10 خاصیت سیاه دانه را بررسی کرده ایم. سایر فواید سیاه دانه را می توان در زیر ذکر کرد.

  • 11. کمک به باروری مردان: بر اساس مطالعات، مصرف خوراکی روغن سیاه دانه باعث افزایش تعداد و سرعت حرکت اسپرم در مردان می شود.
  • 12. کمک به بهبود آسم: مصرف خوراکی سیاه دانه همراه با داروهای آسم ممکن است باعث بهبود سرفه، خس خس سینه و عملکرد ریه در برخی از افراد مبتلا به آسم شود.
  • 13. به بهبود عملکرد کلیه کمک کنید اثر بر افراد مبتلا به بیماری مزمن کلیه و انحلال سنگ کلیه
  • 14. کمک به درمان تب یونجه: مصرف روزانه روغن سیاه دانه به صورت خوراکی ممکن است علائم آلرژی را در افراد مبتلا به تب یونجه بهبود بخشد.
  • 14. بهبود صرع: تحقیقات اولیه نشان می دهد که مصرف خوراکی عصاره سیاه دانه هر هشت ساعت یکبار به مدت چهار هفته ممکن است تعداد حملات تشنج را در کودکان مبتلا به صرع کاهش دهد.
  • 15. تسکین علائم ترک دارو: تحقیقات اولیه نشان می دهد که مصرف خوراکی عصاره سیاه دانه سه بار در روز به مدت 12 روز ممکن است علائم ترک مواد افیونی را کاهش دهد.

موارد منع مصرف سیاه دانه

در حالی که سیاه دانه فواید بسیاری برای سلامتی دارد و زمانی که به عنوان ادویه یا چاشنی استفاده می شود بی خطر است، مصرف آن به عنوان مکمل یا روغن می تواند خطراتی را به همراه داشته باشد. به عنوان مثال، گزارش هایی از درماتیت تماسی پس از استفاده از روغن سیاه دانه روی پوست گزارش شده است. اگر قصد دارید از این دانه به صورت موضعی استفاده کنید، ابتدا یک قطره را روی دست خود امتحان کنید تا مطمئن شوید که واکنش نامطلوب ایجاد نمی کند.

سیاه دانه ها

علاوه بر این، برخی آزمایش‌ها نشان داده‌اند که سیاه دانه و اجزای آن می‌توانند بر لخته شدن خون تأثیر بگذارند. اگر از داروهای انعقاد خون استفاده می کنید، همیشه قبل از مصرف مکمل های سیاه دانه با پزشک خود مشورت کنید.

همچنین، در حالی که برخی از مطالعات نشان داده‌اند که سیاه دانه را می‌توان با خیال راحت در دوران بارداری مصرف کرد، نتایج یک مطالعه حیوانی نشان داد که این روغن می‌تواند انقباضات رحمی را در صورت استفاده در مقادیر زیاد کاهش داده یا متوقف کند. اگر باردار هستید، حتماً در حد اعتدال از آن استفاده کنید و در صورت داشتن هر گونه نگرانی با پزشک خود مشورت کنید.

ترکیبی از سیاه دانه و عسل

حال که با خواص این دانه های مفید آشنا شدیم، بهتر است بهترین روش استفاده از آنها را معرفی کنیم. یکی از مفیدترین راه های استفاده از این دانه های انرژی زا، ترکیب سیاه دانه و عسل است.

برای تهیه این اکسیر عسل و سیاه دانه را به نسبت 3 به 1 مخلوط کنید. بنابراین به ازای هر 3 قاشق غذاخوری عسل، یک قاشق غذاخوری سیاه دانه خرد شده اضافه کنید و مخلوط کنید. می توانید این مخلوط را در ظرف در بسته مانند شیشه مربا نگهداری کنید.

سوالات متداول در مورد خواص سیاه دانه و نحوه استفاده از آن

در این مقاله به بررسی خواص سیاه دانه پرداختیم و در مورد ارزش غذایی و فواید غذایی آن صحبت کردیم. در زیر به چند سوال متداول در مورد خواص سیاه دانه اشاره می کنیم.

خواص سیاه دانه برای آقایان چیست؟

گفته می شود که سیاه دانه به افزایش سطح تستوسترون در مردان کمک می کند و در نتیجه میل و قدرت جنسی مردان را افزایش می دهد. همچنین مصرف سیاه دانه با عسل باعث افزایش حرکت و تعداد اسپرم می شود.

خواص روغن سیاه دانه برای مو چیست؟

بسیاری از آرایشگران استفاده از روغن سیاه دانه را پس از رنگ کردن و به خصوص دکلره کردن موهای خانم ها برای محافظت و تقویت سلامت مو توصیه می کنند. سیاه دانه پوست سر را تقویت می کند و جریان خون را در سر افزایش می دهد و باعث رشد بیشتر موها می شود. توصیه می شود 2 تا 3 بار در هفته موهای خود را با روغن سیاه دانه ماساژ دهید و پس از 30 دقیقه به دستشویی رفته و با شامپوی ملایم بشویید.

چه کسانی نباید دونات بخورند؟

توصیه می شود افراد مبتلا به حساسیت های پوستی و زنان باردار قبل از مصرف سیاه دانه با پزشک خود مشورت کنند.

مصرف روزانه سیاه دانه چقدر است؟

اگر هر غذای مفیدی بیش از حد مجاز مصرف شود، می تواند اثرات منفی داشته باشد و به بدن آسیب برساند. سیاه دانه از این قاعده مستثنی نیست. بهتر است بیش از 1 تا 2 گرم (1 تا 2 قاشق چایخوری) سیاه دانه در روز مصرف نشود.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا