دانستنی ها

خواص درمانی گیاه «شنبلیله» از نظر طب سنتی

شنبلیله گیاهی بومی در منطقه مدیترانه بین چین و هند و از جنوب تا اتیوپی است و امروزه در بسیاری از کشورها کشت می شود. در ایران این گیاه به ندرت در طبیعت یافت می شود و در اکثر نقاط کشور به طور گسترده می روید. قسمت مورد استفاده دانه های رسیده و خشک شده است.

به گزارش ایسنا، عصاره الکلی دانه های این گیاه اثر کاهشی بر کلسترول خون و کبد دارد. علاوه بر این عصاره آبی و الکلی دانه ها باعث کاهش قند خون در افراد سالم و دیابتی و افزایش تعداد و قطر سلول های بتا در پانکراس می شود. دانه ها همچنین اثرات کاهش پراکسیداسیون چربی ، افزایش گلوتاتیون و کاهش آلفا توکوفرول خون را نشان دادند. استفاده از عصاره غنی از استروئید دانه ها باعث افزایش اشتها و مقدار خوردن می شود. علاوه بر این ، این عصاره سطح کلسترول پلاسما را کاهش می دهد. نکته مهم این است که عصاره بذر نیز دارای اثر ضد کاشت است.

طبق اعلام سازمان نظام پزشکی ایران و وزارت بهداشت، مصرف این دارو به عنوان داروی کمکی در درمان بی اشتهایی، درمان کلسترول خون و قند خون در دیابت نوع 2 و پیشگیری و درمان صرع تایید شده است. التهاب پوست از استفاده غیررسمی نیز به صورت خوراکی برای عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی ، دیابت و همچنین افزایش ترشح شیر مادر استفاده می شود. از آن به صورت موضعی و به عنوان یک پلاستیکی برای التهاب محلی ، زخم ها و اگزما استفاده می شود.

در طب چینی از آن برای درمان دردهای زیر شکم ناشی از سرماخوردگی، ناتوانی جنسی و فتق و در طب هندی برای رفع تب، استفراغ، بی اشتهایی عصبی، سرفه، برونشیت و التهاب روده بزرگ استفاده می شود.

گیاهی است که در طب سنتی به حلبا معروف است که طبیعت آن گرم و خشک است. ملین، رقیق کننده مخلوط های غلیظ، روان کننده ادرار و خون حیض و مقوی ریه است. باعث بوی خوش مدفوع و بوی بد ادرار و عرق می شود. جوشاندن آن با عسل ملین است. برای درمان بواسیر، درد کبد، زخم معده و روده، ضعف معده، دل درد و اسهال مزمن مفید است.

همچنین برای درمان تنگی نفس، سرفه، درد مزمن قفسه سینه، التهاب و درد رحم مفید است. زایمان و برداشتن جفت و تمیز کردن رحم را تسهیل می کند. این ضماد برای ریزش مو، ناخن های کج، تقویت مو و سوختگی نافع است. جای زخم را از بین می برد و لاک تخم مرغ حاوی روغن گل ترک های ناشی از سرما را از بین می برد. شستن موها با روغن ضد شوره و آب مخلوط با موم برای سوختگی و ترک های ناشی از سرما مفید است.

برای بوی بد دهان نیز مفید است. البته برای بیضه ها تهوع آور و مضر است ، درمان آن زعفران است و جایگزین آن بذر کتان است. برای مصرف و تهیه آن باید نیم گرم دانه خرد شده را به مدت سه ساعت در آب سرد خیس کنید و بعد از صاف کردن می توانید آن را با عسل یا مواد دیگر شیرین کنید زیرا خود دانه ها به شدت تلخ هستند.

برای تهیه فرنی شنبلیله می توان 50 گرم پودر دانه را به یک چهارم لیتر آب جوش اضافه کرد و بعد از پنج دقیقه به صورت تخمیر غلیظ کرد.

میزان مصرف روزانه این گیاه 6 گرم است. اگر به صورت چای مصرف شود، می توان آن را چند بار در روز مصرف کرد. برای درمان بی اشتهایی می توان دو گرم دانه له شده را سه بار در روز قبل از غذا همراه با مایعات مصرف کرد.

به دلیل اثرات تحریک کننده آن بر رحم ، نباید در دوران بارداری استفاده شود. ضمناً با توجه به اثرات کاهنده قند خون در بیماران دیابتی، در صورت مصرف با سایر داروهای کاهنده قند خون، باید تحت نظر پزشک مصرف شود. در صورت مصرف همزمان با داروهایی که از لخته شدن خون (مانند هپارین و وارفارین) جلوگیری می‌کنند یا از بین می‌برند، به دلیل احتمال افزایش خطر خونریزی، علائم خونریزی غیرطبیعی باید بررسی شود. علاوه بر این ، اگر همراه با زیره سیاه مصرف شود ، ممکن است باعث کاهش جدی قند خون شود. اگر این دو به طور همزمان گرفته شوند ، باید علائم هیپوگلیسمی بررسی شود.

در برخی موارد واکنش های آلرژیک مانند آبریزش بینی، سرفه، غش، آنژیوادم و ادم صورت مشاهده شده است. استفاده مکرر از فرم موضعی ممکن است باعث واکنش های آلرژیک روی پوست شود.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا