دانستنی ها

خواص درمانی و معجزه آسای انجیر سیاه برای سلامتی

مصرف انجیر سیاه خاصیت سم زدایی عالی دارد و برای اختلالات جریان خون مفید است.

به گزارش همشهری آنلاین، انجیر دارای ارزش غذایی و خواص درمانی بسیاری است. اهمیت این میوه به حدی است که در قرآن کریم به آن اشاره شده است و در روایات دینی ما به بسیاری از خواص انجیر اشاره شده است. این میوه انواع مختلفی دارد اما بسته به آب و هوا و شرایط رشد گیاه طعم و مزه متفاوتی دارد.

از خواص انجیر سیاه در طب سنتی می توان به درمان بواسیر، رفع گرما و تشنگی، ضد اسپاسم، مقوی کبد، تورم طحال، حساس شدن سینه ها، رفع سرفه، درمان آرتروز و کمک به تقویت استخوان ها اشاره کرد. انجیر سیاه آنتی اکسیدان بیشتری نسبت به انجیر زرد دارد. انجیر سیاه هم یکی یکی از انواع شیرین و آبدار این میوه است که در نواحی غربی ایران به وفور یافت می شود.

خواص انجیر سیاه

از نظر طب سنتی طبع انجیر سیاه گرمتر است. یکی یکی از مهمترین خواص انجیر سیاه این است که به تقویت و سلامت استخوان ها کمک می کند و به پیشگیری و درمان آرتروز و ناراحتی های مفصلی کمک می کند.

در کتب طب سنتی یکی مخلوط شیر بز و انجیر سیاه یکی از موثرترین داروها در درمان آرتروز و درد مفاصل است. ترکیب این دو ماده مغذی مواد معدنی لازم را برای بدن فراهم می کند و همچنین سموم مختلف را از بدن دفع می کند و درد را تسکین می دهد.

استفاده از جوشانده انجیر سیاه نیز به درمان خانگی آرتروز کمک می کند.

مصرف انجیر سیاه خاصیت سم زدایی عالی دارد و برای اختلالات جریان خون مفید است.

انجیر خاصیت ملین دارد یکی این یکی از بهترین درمان های خانگی برای یبوست است و به پاکسازی روده ها کمک می کند.

رفع حالت تهوع بارداری و تامین مواد مغذی مورد نیاز جنین از خواص انجیر خشک و تازه است و از این رو مصرف خشک و تازه این میوه برای مادران باردار بسیار مفید است.

انجیر ادرار آور است، تعریق را افزایش می دهد و به همین دلیل برای کاهش دمای بدن و تشنگی مفید است.

از آنجایی که انجیر سیاه حاوی مقدار زیادی آهن و ویتامین C است، مصرف آن در درمان کم خونی ناشی از کمبود آهن بسیار مفید است.

در طب سنتی استفاده از شربت انجیر سیاه با خرما، عناب و مویز را در درمان بیماری های تنفسی، مشکلات کلیوی، ذات الریه، سرماخوردگی و سرفه موثر دانسته اند.

شکر انجیر سیاه کاملا طبیعی و مغذی است و از کاهش قند جلوگیری می کند و افراد لاغر که می خواهند چاق شوند نیز می توانند از این میوه استفاده کنند. به طور کلی مصرف انواع انجیر باعث رفع ضعف عمومی بدن و تقویت قوای بدنی می شود.

انجیر سیاه به دلیل داشتن دانه های ریز معده و روده را تقویت می کند.

گوگرد موجود در انجیر باعث تقویت و بلندی مو می شود، از ریزش مو جلوگیری می کند و در درمان شوره سر مفید است.

از دیگر خواص انجیر سیاه می توان به نرم کردن سینه و کمک به درمان سرماخوردگی و سرفه در خانه اشاره کرد.

در طب اسلامی به فواید انجیر اشاره شده و مصرف این میوه می تواند بواسیر را متوقف کرده و نقرس را درمان کند. همچنین باعث افزایش قوای جنسی می شود و رطوبت و سرما را که باعث ضعف قوای جنسی می شود را از بین می برد.

انجیر سیاه نقش مهمی در پیشگیری از سرطان دارد. مصرف این میوه باعث کاهش رشد سلول های سرطانی و پیشگیری از سرطان روده بزرگ می شود. این میوه به دلیل داشتن فیبر بالا از سرطان سینه نیز پیشگیری می کند.

تفاوت انجیر سیاه با انجیر زرد

ویتامین ها، نمک های معدنی، قند، کالری و غیره. تفاوت چندانی بین انجیر سیاه و زرد از نظر خواص و مقدار مواد مغذی مختلف وجود ندارد، اما میزان آنتی اکسیدان ها یا مواد ضد سرطانی در انجیر سیاه بیشتر است.

به طور کلی، هر چه رنگ میوه تیره تر باشد، میزان آنتی اکسیدان آن بیشتر است. بنابراین میوه هایی مانند انگور، گیلاس و انجیر سیاه حاوی مواد آنتی اکسیدانی بیشتری هستند و به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کنند.

شایان ذکر است که برخی افراد دوست دارند انجیر سیاه را پوست کنده و سپس آن را بخورند، اما بهتر است پوست میوه های خوراکی را جدا نکنند، مگر اینکه میوه بوی سم بدهد یا اخیراً به سم پاشی مشکوک شده باشد.

مضرات انجیر سیاه

از آنجایی که زیاده روی در مصرف انجیر سیاه منجر به نفخ شکم و اسهال می شود، افراد گرم مزاج با توجه به طبع گرم این میوه باید در مصرف آن اعتدال را رعایت کنند.

از آنجایی که میزان قند موجود در این میوه زیاد است، مصرف زیاد آن برای افراد دیابتی مضر است.

خوردن زیاد انجیر برای معده و چشم مضر است و البته در طب سنتی از کرفس به عنوان دارو و خنثی کننده یاد شده است.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا