اخبار روز

خواص جوانه گندم برای سلامتی

هنگام غنی سازی گندم، پوسته و جوانه آن جدا می شوند (مانند محصولاتی که از آرد سفید تهیه می شوند). هدف از این کار افزایش طول عمر محصول است.

به گفته دکتر مجله سلامت بهشتیان جوانه گندم به غلات، گرانولا و نان ذرت اضافه می شود و به صورت خام موجود است. می توانید جوانه گندم را به کیک میوه، ماست، بستنی و غلات صبحانه (چه سرد و چه گرم) اضافه کنید.

جوانه گندم به صورت شربت و کپسول نیز در بازار موجود است و می توان آن را به غذا اضافه کرد یا به عنوان مکمل غذایی مصرف کرد.

خواص جوانه گندم

کارشناسان می گویند جوانه گندم به عنوان یک مکمل غذایی سرشار از مواد مغذی است. جوانه گندم منبع عالی پروتئین گیاهی، فیبر و چربی های سالم است. همچنین حاوی منیزیم، روی، تیامین، اسید فولیک، پتاسیم و فسفر است.

جوانه گندم سرشار از ویتامین E است. این ماده مغذی به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می کند. شواهد نشان می دهد که آنتی اکسیدان ها به کاهش رادیکال های آزاد در بدن کمک می کنند و تحقیقات نشان می دهد که منابع طبیعی آنتی اکسیدان ها بهترین راه برای جلوگیری از بیماری ها هستند (+).

برخی معتقدند که جوانه گندم به تقویت سیستم ایمنی و حفظ سلامت قلب و عروق کمک می کند. بر اساس مطالعات، غلات کامل خطر بیماری قلبی را کاهش داده و به حفظ وزن متعادل کمک می کند.

سازمان ایمنی غذای اروپا (EFSA) بیان می کند که شواهدی وجود دارد که نشان می دهد روغن جوانه گندم به کنترل سطح کلسترول کمک می کند. با این حال، شواهد کافی برای ادعاهای دیگر مانند جلوگیری از پیری زودرس، کنترل فشار خون، بهبود عملکرد مغز، یا بهبود هضم وجود ندارد.

جوانه گندم و دانه کتان برای حفظ سلامت قلب در زنان یائسه استفاده می شود. برخی از مطالعات نشان می دهد که جوانه گندم به درمان علائم یائسگی کمک می کند.

تحقیقات در مورد Avemar (نوعی عصاره جوانه گندم) و نقش آن در درمان سرطان و بیماری های خودایمنی مانند آرتریت روماتوئید ادامه دارد.

عوارض جوانه گندم

جوانه گندم حاوی گلوتن است. بنابراین اگر به گلوتن حساسیت دارید، باید از جوانه گندم اجتناب کنید.

اگر میزان کربوهیدرات را در رژیم غذایی خود کنترل می کنید، باید به مصرف جوانه گندم توجه کنید، زیرا یک فنجان جوانه گندم حدود 60 گرم کربوهیدرات دارد.

روغن جوانه گندم سرشار از تری گلیسیرید (نوعی چربی) است. بنابراین برای کسانی که از بیماری قلبی رنج می برند و یا در خطر ابتلا به این بیماری هستند، باید مصرف روغن جوانه گندم را کنترل کنند، زیرا افزایش تری گلیسیرید سلامت آنها را به خطر می اندازد.

برخی افراد پس از مصرف عصاره جوانه گندم عوارض جانبی خفیفی مانند اسهال، حالت تهوع، نفخ و سرگیجه را تجربه می کنند.

اگر قصد دارید جوانه گندم را به رژیم غذایی خود اضافه کنید، از پزشک خود در مورد فواید و مضرات آن سوال کنید.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا