دانستنی ها

خواص بی شمار نمک صورتی را بشناسید

نمک صورتی نوعی نمک است که به طور طبیعی رنگ صورتی دارد و از کوه های هیمالیا در پنجاب پاکستان استخراج می شود. بسیاری از مردم بر این باورند که نمک صورتی دارای محتوای مواد معدنی بالایی است و بنابراین فواید زیادی برای سلامتی دارد.

به گزارش عصرترکیه، این نمک به صورت دستی استخراج می شود و حاوی مقادیر کمی مواد افزودنی است که باعث محبوبیت آن شده است.

نمک صورتی به دلیل خواصی که در زیر به آن اشاره می شود، محبوبیت بیشتری نسبت به نمک معمولی دارد. این ویژگی ها و ویژگی ها عبارتند از:

مواد معدنی بالا

نمک صورتی حاوی 84 ماده معدنی مختلف است که به راحتی توسط بدن جذب می شود. البته این مشکل نباید باعث شود که فرد نمک زیاد مصرف کند. ما می‌توانیم کلسیم، پتاسیم، منیزیم و آهن را از جمله مواد معدنی ارزشمند موجود در نمک صورتی بشماریم.

کلرید سدیم بیشتر

مقدار کلرید سدیم در نمک صورتی و نمک سفید تفاوتی ندارد. با این حال، گفته می شود که نمک صورتی حاوی سدیم بیشتری است زیرا دانه ای است و دانه های بزرگ تری دارد.

عملکرد دستگاه گوارش را بهبود می بخشد

طبق مطالعات محدود، نمک صورتی به بهبود عملکرد گوارشی کمک می کند و سطح pH خون را تنظیم می کند.

رفع گرفتگی عضلات

نمک صورتی به دلیل داشتن منیزیم بالا به رفع گرفتگی عضلات کمک می کند. ماهیچه های ورزشکاران ممکن است در اثر ورزش و ورزش زیاد گرفتگی کنند و دلیل اصلی آن کمبود منیزیم در بدن است و با استفاده از نمک صورتی رفع می شود.

دئودورانت طبیعی

نمک صورتی به عنوان یک ضد تعریق طبیعی برای بدن استفاده می شود و از بوی بد بدن جلوگیری می کند.

بهبود سلامت پوست

از نمک صورتی نیز می توان در تهیه انواع ماسک های خانگی برای بهبود سلامت پوست صورت استفاده کرد.

درمان بیماری های تنفسی

گفته می شود که نمک صورتی به طور بالقوه برای درمان بیماری های تنفسی استفاده می شود. یونانیان باستان در گذشته از این نمک برای پاکسازی مجاری تنفسی و بهبود تنفس استفاده می کردند.

لامپ های ساخته شده با نمک صورتی می توانند فضا را تمیز کنند. نمک صورتی نیز ممکن است علائم سینوزیت را بهبود بخشد.

کاهش استرس

ادعا می شود که نمک صورتی سطح سروتونین را در بدن افزایش می دهد و به بدن در کاهش استرس کمک می کند. همچنین انرژی را افزایش می دهد و علائم افسردگی را بهبود می بخشد.

خواب منظم

نمک صورتی به دلیل داشتن مواد معدنی بالا به فرد کمک می کند خواب منظمی داشته باشد. مصرف این نمک از اختلال و نامنظم شدن خواب فرد جلوگیری می کند.

بهبود پوست

یکی یکی دیگر از فواید نمک صورتی خاصیت سم زدایی آن است و پوست صورت و بدن را تمیز می کند. این نه تنها پوست را مرطوب می کند، بلکه سطح pH را نیز تنظیم می کند و در شرایطی مانند درمان اگزما استفاده می شود.

کاهش وزن

استفاده از فوم نمک صورتی روش محبوبی است که می تواند به کاهش وزن کمک کند. بر خلاف نمک سفید، نمک صورتی آب اضافی را از سلول ها خارج می کند و بدن را با مواد معدنی و مواد مغذی غنی می کند.

بهبود عملکرد قلب

نمک صورتی گردش خون را در بدن بهبود می بخشد، فشار خون را بیشتر تنظیم می کند و از عوارضی مانند حمله قلبی جلوگیری می کند.

علاوه بر موارد فوق، نمک صورتی با کمک ریزمغذی ها عملکرد سلول های بدن را بهبود می بخشد.

کاربردهای دیگر نمک صورتی چیست؟

علاوه بر مصرف خوراکی، نمک صورتی را می توان به روش های دیگری نیز استفاده کرد:

حمام نمک صورتی

نمک صورتی که در حمام ترکی بسیار مورد استفاده قرار می گیرد، نه تنها لکه ها و بیماری های پوستی را از بین می برد، بلکه باعث شل شدن عضلات نیز می شود.

چراغ نمک صورتی

ادعا می شود که لامپ های ساخته شده از نمک صورتی آلودگی های محیطی را از بین برده و هوا را تصفیه می کنند.

نگهداری گوشت

یکی دیگر از ویژگی های نمک صورتی این است که می توان از آن برای نگهداری و طعم دادن به غذاهایی مانند گوشت استفاده کرد.

معایب نمک صورتی چیست؟

نمک صورتی مانند سایر نمک های رایج دارای معایب و خطرات متعددی است و از این قاعده مستثنی نیست. برخی از مضرات این نمک عبارتند از:

احتمال ابتلا به بیماری های کلیوی

سدیم بیش از حد خطر ابتلا به بیماری های مزمن کلیوی مانند CKD را افزایش می دهد. در صورت داشتن CCD توصیه می شود با پزشک خود مشورت کنید و دوز مناسب نمک را دریافت کنید و از نمک صورتی استفاده کنید.

ظهور پوکی استخوان

هر چه فرد سدیم بیشتری مصرف کند، بدن کلسیم بیشتری از طریق ادرار از دست می دهد. بنابراین، افراد در معرض خطر پوکی استخوان باید از رژیم غذایی کم سدیم پیروی کنند تا از کاهش کلسیم از بدن جلوگیری کنند.

احتمال ایجاد سرطان

شواهد مختلف نشان می دهد که مصرف زیاد سدیم باعث ایجاد سرطان به ویژه سرطان معده می شود.

مشکل در مصرف ید

در اوایل قرن بیستم، تولیدکنندگان شروع به افزودن ید به نمک خوراکی برای جلوگیری از کم کاری تیروئید کردند که به جلوگیری از مشکلاتی مانند گواتر کمک کرد. ید یک ماده ضروری مهم برای مادران باردار و شیرده است.

نمک صورتی ید زیادی ندارد و کمبود آن باعث رشد ضعیف جنین و مشکلات عصبی در نوزادان می شود.

نمک هیمالیا علاوه بر موارد فوق دارای ناخالصی هایی مانند آرسنیک، سرب و کادمیوم است و باید از مصرف آن خودداری شود.

چه کسانی نباید از نمک صورتی استفاده کنند؟

اگرچه سدیم یک جزء مهم برای بدن است، اما مقادیر زیاد آن می تواند تاثیر منفی بر سلامت بدن داشته باشد. برخی از افرادی که از بیماری های زیر رنج می برند باید از مصرف نمک صورتی اجتناب کنند:

افرادی که مشکلات کلیوی دارند

کسانی که با بیماری های قلبی دست و پنجه نرم می کنند

افرادی که مشکلات کبدی دارند

افرادی که مصرف سدیم را محدود می کنند

خواص نمک صورتی و نظرات طب سنتی در این مورد

از آنجایی که نمک صورتی به طور طبیعی به دست می آید و ویژگی های نمک صورتی گرم و خشک را دارد، در طب سنتی بسیار مورد توجه قرار گرفته است. این ویژگی متابولیسم بدن را افزایش می دهد و از افزایش وزن جلوگیری می کند.

همچنین در طب سنتی از نمک صورتی برای رفع انواع عفونت های قارچی پا و ناخن استفاده می شود.

آخرین کلمه

نمک صورتی دارای چندین ماده معدنی است که در سایر نمک های رایج یافت نمی شود. نمک صورتی بیماری های تنفسی را درمان می کند، علائم پیری را کاهش می دهد، سطح قند خون و PH بدن را تنظیم می کند و کیفیت خواب را بهبود می بخشد.

اگر می خواهید غذای خود را با حداقل مواد افزودنی طعم دار کنید، نمک صورتی می تواند گزینه خوبی باشد. اگر مشکل سلامتی خاصی دارید (مانند مشکلات تیروئید، قلبی، کلیوی) توصیه می شود قبل از مصرف نمک صورتی با پزشک متخصص مشورت کنید.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا