دانستنی ها

خواص باورنکردنی «دانه چیا» را بشناسید.

چیا یکی از آن دانه های گیاهی خاص است که افراد کمی در مورد آن می دانند یا اغلب با گیاه دانه شربت اشتباه گرفته می شود.

به گزارش پرشین وی، استفاده از داروهای گیاهی و دانه ها یکی از موثرترین و محبوب ترین روش های درمان بیماری های مختلف در سراسر جهان است. برخی از گیاهان بیشتر شناخته شده هستند زیرا به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرند. گیاهان زیادی وجود دارند که می توان روزانه از آنها برای درمان عوارض و بیماری های مختلف و جایگزینی داروهای شیمیایی استفاده کرد. “چیا” یکی از دانه های گیاهی خاص است که افراد کمی درباره آن می دانند و یا اغلب با گیاه دانه شربت اشتباه گرفته می شود. در این گزارش می خواهیم با فواید و عوارض این دانه گیاهی موثر بیشتر آشنا شویم.

دانه چیا چیست؟

“چیا” دانه های سیاه و سفید کوچکی هستند که از گیاهی به نام سالویا هیسپانیکا (Salvia Hispanica) که از خانواده نعناع است به دست می آیند. دانه چیا از نظر ظاهری شباهت زیادی به دانه چیا دارد و در قدیم جزو مواد غذایی مهم به شمار می رفت زیرا مردم با مصرف آن انرژی خوبی دریافت می کردند.

دانههای چیا؛ سرشار از ویتامین

دانه چیا حجم بسیار کمی دارد اما مغذی است، به طوری که دو قاشق غذاخوری با وزن تنها 28 گرم حاوی مقادیر قابل توجهی فیبر، پروتئین، چربی، کلسیم، منگنز، منیزیم، فسفر، ویتامین های گروه B، روی، اسید آلفا لینولنیک (ALA) است. کربوهیدرات و آهن. باید گفت که این مقدار دانه چیا تنها حاوی 137 کالری انرژی و یک گرم کربوهیدرات قابل هضم است، اما بدن انسان نمی تواند از کالری موجود در فیبر استفاده کند. بنابراین، اگر مقدار فیبر موجود در چیا را از شمارش کالری حذف کنیم، در دو قاشق غذاخوری دانه چیا تنها 101 کالری وجود دارد. بنابراین، دانه چیا یکی از بهترین منابع کم کالری در جهان برای به دست آوردن برخی از مواد مغذی مهم و ضروری برای بدن انسان است.

“چیا”؛ چه ویژگی هایی دارد؟

همانطور که گفته شد، دانه های چیا، جدای از ظرافت و حجم کم، حاوی مواد مغذی زیادی هستند. بنابراین می تواند در درمان یا پیشگیری از بسیاری از بیماری ها موثر باشد. برخی از خواص درمانی دانه چیا عبارتند از:

1- کاهش خطر بیماری های قلبی

با توجه به اینکه دانه های چیا سرشار از فیبر و امگا 3 هستند، مصرف آن ها ممکن است خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش دهد. مصرف آلفا لینولنیک اسید (ALA) و اسیدهای چرب امگا 3 در دانه های چیا با کاهش خطر بیماری قلبی مرتبط است. علاوه بر این، فیبر غذایی موجود در دانه چیا ممکن است به کاهش کلسترول خون کمک کند.

2- کمک به کاهش سطح قند خون

مصرف دانه های چیا به دلیل فیبر و سایر ترکیبات مفید موجود در آن ممکن است به تنظیم قند خون کمک کند. مطالعات قدیمی‌تر در سال‌های 2010 و 2013 نشان داد که خوردن نان با دانه‌های چیا در مقایسه با نان بدون دانه چیا از افزایش قند خون بعد از غذا در بزرگسالان سالم جلوگیری می‌کند.

3- سرشار از آنتی اکسیدان

دانه چیا منبع عالی آنتی اکسیدان است. آنتی اکسیدان ها نه تنها از روغن های ظریف موجود در دانه های چیا در برابر فساد محافظت می کنند، بلکه مولکول های فعالی به نام رادیکال های آزاد را نیز خنثی می کنند. مولکول هایی که وقتی در بدن شما جمع می شوند، می توانند به ترکیب سلولی بدن آسیب برسانند. به عنوان مثال، آسیب رادیکال های آزاد منجر به پیری و برخی بیماری ها مانند بیماری قلبی، بیماری کبد و سرطان می شود.

4- کمک به کاهش وزن

فیبر و پروتئین موجود در دانه چیا ممکن است برای کسانی که سعی در کاهش وزن دارند مفید باشد. اگرچه تحقیقات در مورد این موضوع متفاوت است، برخی از مطالعات نشان می دهد که رژیم غذایی فیبر ممکن است در پیشگیری از اضافه وزن و چاقی نقش داشته باشد. علاوه بر این، پروتئین موجود در دانه چیا ممکن است به کاهش اشتها و در نتیجه کمتر خوردن کمک کند. مطالعه ای روی 24 شرکت کننده نشان داد که خوردن 7 تا 14 گرم دانه چیا مخلوط با ماست برای صبحانه باعث افزایش احساس سیری و کاهش مصرف غذا در کوتاه مدت در مقایسه با خوردن ماست غیر چیا می شود.

5- کمک به حفظ سلامت استخوان ها

دانه چیا سرشار از کلسیم، فسفر و منیزیم است که برای سلامت استخوان ها بسیار مفید است. بسیاری از مطالعات نشان می دهد که دریافت کافی این مواد مغذی در رژیم غذایی روزانه در حفظ تراکم مواد معدنی استخوان و در نتیجه استحکام بسیار مهم است. علاوه بر این، ALA موجود در دانه های چیا ممکن است در سلامت استخوان ها نقش داشته باشد. علاوه بر این، شواهد نشان می دهد که مصرف این ماده مغذی ممکن است با افزایش تراکم مواد معدنی استخوان همراه باشد. بنابراین، این امکان وجود دارد که مصرف منظم دانه چیا بتواند به قوی نگه داشتن استخوان های شما کمک کند.

6- کاهش خطر ابتلا به دیابت

ترکیبات غذایی دانه چیا سرشار از اسیدهای چرب غیراشباع امگا 3، پروتئین و فیبر است و برای کمک به تثبیت سطح قند خون مناسب است. برخی از مطالعات نشان داده اند که دانه چیا ممکن است برای بیماران دارای اضافه وزن و چاق مبتلا به دیابت نوع 2 مفید باشد. با این حال، هیچ مدرک قطعی مبنی بر اینکه دانه چیا می تواند مستقیماً خطر ابتلا به دیابت را کاهش دهد، وجود ندارد.

7- کاهش التهاب

التهاب مزمن می تواند منجر به بیماری هایی مانند بیماری قلبی و سرطان شود. اسید کافئیک یکی از آنتی اکسیدان های موجود در دانه های چیا است که می تواند به مبارزه با التهاب در بدن کمک کند.

8- کمک به حفظ سلامت دستگاه گوارش

یک مشت دانه چیا تقریباً 9 گرم فیبر دارد. فیبر کافی در رژیم غذایی برای سلامت گوارش و حفظ میکروبیوم سالم روده مهم است. رژیم غذایی سرشار از فیبر خطر ابتلا به بسیاری از بیماری ها را کاهش می دهد و همچنین مرگ و میر ناشی از این بیماری ها را کاهش می دهد.

فواید مصرف چیا در دوران بارداری

دانه چیا نه تنها برای افراد مبتلا به بیماری های زمینه ای، بلکه برای زنان باردار نیز مفید است. برخی از فواید دانه چیا برای زنان باردار عبارتند از:

1- به هضم آسان کمک می کند

یبوست و هموروئید مشکلاتی هستند که بسیاری از زنان باردار با آن دست و پنجه نرم می کنند. خوردن غذاهای غنی از فیبر می تواند سیستم گوارشی زنان باردار را نرم تر کند. دو قاشق غذاخوری دانه چیا حاوی حدود هشت گرم فیبر است. این تقریباً 32 درصد از مقدار توصیه شده برای مصرف روزانه است.

2- گلبول های قرمز را تقویت می کند

بسیاری از زنان باردار گلبول های قرمز کافی تولید نمی کنند که می تواند باعث کم خونی شود. علاوه بر مصرف قرص آهن، افزایش دریافت آهن از طریق غذا نیز می تواند به تقویت گلبول های قرمز بدن کمک کند. دانه چیا یک منبع عالی از آهن است که حاوی حدود دو میلی گرم در هر دو قاشق غذاخوری یا 11 درصد از نیاز روزانه شما به آهن است.

3- به شما کمک می کند مدت بیشتری سیر بمانید

گرسنگی در دوران بارداری نه تنها ناسالم است، بلکه راهی سریع برای افزایش وزن اضافی در دوران بارداری است. هر چه غذاهای غنی از پروتئین بیشتر بخورید، کمتر احساس گرسنگی خواهید کرد. بنابراین، در صورت امکان، مقداری دانه چیا را به وعده های غذایی روزانه خود اضافه کنید. هر دو قاشق غذاخوری دانه چیا حاوی حدود چهار گرم پروتئین است که هشت درصد از نیاز روزانه شما را تامین می کند.

4- کمک به تقویت استخوان های جنین

به طور معمول، یک زن باردار به 1000 میلی گرم کلسیم در روز نیاز دارد. اما برای رفع این نیاز نیازی به مصرف چند لیوان شیر ندارید. شما می توانید کلسیم را از انواع میوه ها و سبزیجات و حتی دانه های چیا دریافت کنید. دو قاشق غذاخوری از این دانه های فوق العاده حاوی تقریباً 152 میلی گرم کلسیم است که 15 درصد نیاز روزانه شما را تشکیل می دهد.

بهترین مقدار چیا برای مصرف در روز چیست؟

بهتر است با مقادیر کم شروع کنید زیرا مصرف دانه چیا ممکن است باعث برخی مشکلات گوارشی شود. در ابتدا فقط یک قاشق غذاخوری دانه چیا در روز استفاده کنید و حتماً قبل از مصرف آن را خیس کنید. پس از آن می توانید به تدریج دانه های چیا را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. با این حال، اگر فکر می کنید که مصرف چیا باعث مشکلات گوارشی می شود، تصمیم هوشمندانه این است که مصرف این دانه را کاهش دهید.

عوارض جانبی دانه «چیا» چیست؟

از قدیم الایام گفته اند که هر گلی یک خار دارد. دانه چیا علاوه بر فواید بی شماری که دارد، عوارض جانبی نیز دارد که در صورت مصرف بیش از حد ممکن است رخ دهد. به عنوان مثال، اگر به مصرف زیاد فیبر عادت ندارید، در صورت مصرف بیش از حد دانه چیا در یک وعده غذایی، ممکن است عوارض گوارشی مانند نفخ، یبوست یا اسهال را تجربه کنید. دانه چیا همچنین ممکن است باعث بیماری های التهابی روده مانند بیماری کرون شود. همچنین خطر تداخلات دارویی از جمله خفگی «به دلیل بافت ژلاتینی»، «حساسیت با علائمی مانند استفراغ، اسهال و خارش زبان یا لب» و عوارض جانبی دانه چیا وجود دارد. شایان ذکر است که دانه چیا به کاهش قند خون و کاهش فشار خون کمک می کند. اگر از داروهای دیابت یا فشار خون استفاده می کنید، مصرف بیش از حد دانه چیا ممکن است باعث کاهش شدید سطح قند خون شود. اگر این شرایط را دارید، توصیه می کنیم قبل از افزودن چیا به رژیم غذایی خود با پزشک خود مشورت کنید.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا