دانستنی ها

خواص باورنکردنی برگ تربچه قرمز

تربچه یک ریشه خوراکی است که در سراسر جهان مصرف می شود. برگ تربچه نیز همراه تربچه فروخته می شود، اما بسیاری از مردم فقط تربچه را مصرف می کنند و برگ های آن را دور می اندازند. زیرا برگ های تربچه تقریباً خشن است و طعم خاص و فلفلی دارد. اگر همه فواید برگ تربچه را بدانند، حتما آن را به رژیم غذایی خود اضافه می کنند تا از خواص آن بهره مند شوند.

خواص تایید شده برگ تربچه در طب سنتی و جدید

به گزارش نمناک، تربچه از نظر طب قدیم ایرانی گرم و خشک است و در درمان بیماری های زیر مفید است:

حاوی ویتامین ها و مواد معدنی:

قسمت های سبز تربچه حاوی مواد مغذی بیشتری نسبت به تربچه است. این به یک رژیم غذایی غنی از مواد مغذی و برخی مواد معدنی مهم مانند آهن، کلسیم، اسید فولیک، ویتامین C و فسفر کمک می کند که برای بسیاری از عملکردهای بدن ضروری هستند.

سرشار از فیبر:

برگ های تربچه حاوی فیبر بیشتری نسبت به خود تربچه است. فیبر به فرآیند گوارش کمک می کند و برگ تربچه به دلیل داشتن فیبر به تسکین بیماری های مزاحم مانند یبوست و نفخ کمک می کند.

بهبود ایمنی و کاهش خستگی:

آهن موجود در برگ تربچه از خستگی جلوگیری می کند. برگ تربچه سرشار از مواد معدنی مانند آهن و فسفر است که باعث افزایش ایمنی بدن می شود. همچنین حاوی مواد معدنی ضروری دیگری مانند ویتامین C، ویتامین A و تیامین است که به مبارزه با خستگی کمک می کند. بیماران مبتلا به کم خونی و سطح هموگلوبین پایین ممکن است از خوردن برگ تربچه سود ببرند زیرا آهن موجود در برگ ها این وضعیت را کاهش می دهد.

درمان سرطان:

برگ تربچه حاوی ویتامین C است و خاصیت سم زدایی دارد. مصرف برگ تربچه به درمان سرطان به خصوص سرطان روده بزرگ، کلیه، روده و معده کمک می کند. میزان ویتامین C موجود در برگ این سبزی پنج برابر بیشتر از ریشه آن است.

سلامت پوست:

برگ تربچه حاوی ویتامین C، فسفر، روی و مقداری ویتامین B است. این ویتامین ها و خواص مرطوب کنندگی برگ تربچه به سلامت و زیبایی پوست کمک می کند.

نیش حشره:

برگ تربچه خاصیت ضد التهابی و ضد خارش دارد و در برابر نیش حشرات بسیار تسکین دهنده است.

پیش غذا:

برگ تربچه حاوی ماده اشتهاآوری به نام “سولفورافان” است که اشتها را تحریک می کند. این ویژگی ها در ریشه آن یعنی در تربچه نیز وجود دارد.

رشد مو:

مصرف برگ تربچه باعث افزایش گردش خون و جریان خون در پوست سر می شود و در نتیجه رشد مو را تسریع می کند.

درمان اختلالات تنفسی:

برای رفع مشکلات تنفسی در هنگام سرماخوردگی از برگ تربچه بخورید، زیرا تربچه و برگ های آن بلغم را از بین می برد و فشار وارده بر دستگاه تنفسی را کاهش می دهد.

درمان مسمومیت:

برگ تربچه به عنوان یک ملین عمل می کند و مصرف آن در مسمومیت های مختلف باعث پاکسازی دستگاه گوارش و بهبود سریعتر می شود.

ادرار آور:

آب برگ تربچه و تربچه یک ادرار آور طبیعی است و به حل شدن سنگ ها و پاکسازی مثانه کمک می کند. در درمان یبوست و نفخ نیز موثر است.

ضد اسکوربوت:

برگ تربچه خاصیت ضد اسکوربوت دارد و به زبان ساده از کمبود ویتامین C جلوگیری می کند. شاید تعجب آور باشد که بدانید برگ تربچه حاوی ویتامین C بیشتری نسبت به تربچه است.

درمان هموروئید:

در میان داروهای گیاهی و خانگی برای بواسیر در بخش های قبلی سلامتی و سلامت مرطوب، خوانده اید که برگ تربچه بیماری های دردناکی مانند بواسیر را درمان می کند و همچنین به دلیل خواص ضد باکتریایی خود به کاهش تورم و التهاب کمک می کند.

درمان زردی:

برگ تربچه به درمان بیماری هایی مانند یرقان کمک می کند، بنابراین می توانید برگ های تربچه را خرد کرده و عصاره آن را استخراج کنید. با مصرف روزانه نیم لیتر از این آب به مدت ده روز می توانید یرقان را درمان کنید.

درمان روماتیسم:

روماتیسم یکی یکی از دردناک ترین بیماری هاست که باعث تورم و انواع ناراحتی در زانو می شود. عصاره برگ تربچه را با مقدار مساوی شکر و کمی آب مخلوط کرده و به صورت خمیری روی ناحیه دردناک بمالید. با استفاده منظم از این خمیر درد و تورم را کاهش دهید.

تنظیم فشار خون:

مقدار بالای پتاسیم موجود در برگ تربچه می تواند با ایجاد تعادل بین سدیم و پتاسیم در بدن به کنترل فشار خون کمک کند. سدیم زیاد و پتاسیم خیلی کم می تواند باعث عدم تعادل مواد معدنی شود و خطر ابتلا به فشار خون بالا و بیماری قلبی را افزایش دهد.

درمان کم خونی:

ترکیب برگ سبز تربچه در رژیم غذایی روزانه به همراه سایر غذاهای حاوی آهن و ویتامین C نیز ممکن است به درمان کم خونی فقر آهن در زنان باردار کمک کند. برگ تربچه سرشار از آهن، ویتامین A، ویتامین C، فسفر و تیامین است و می تواند به کاهش خستگی، تعادل هموگلوبین و کنترل کم خونی و کمبود آهن کمک کند.

پیشگیری از دیابت:

برگ تربچه به دلیل خواص فراوانی که دارد به کاهش سطح قند خون کمک می کند. به همین دلیل تربچه یکی از مهم ترین غذاهایی است که باید در رژیم غذایی بیماران دیابتی گنجانده شود.

سم زدایی:

برگ های تربچه سرشار از مواد مغذی ضروری هستند. این برگ ها که خواص ضد میکروبی و ضد باکتریایی دارند به سم زدایی بدن و دفع سموم کمک می کنند.

خواص ضد التهابی:

ترکیبات موجود در برگ تربچه دارای اثرات ضد التهابی و ضد درد هستند و آنها را در کاهش خطر بیماری های التهابی مفاصل مانند آرتریت و نقرس موثر می کند.

درمان اسکوربوت:

اسکوربوت بیماری ناشی از کمبود ویتامین C است. ویتامین C موجود در برگ تربچه و سایر سبزیجات دارای برگ سبز علائم را کاهش می دهد و خاصیت ضد اسکوربوت دارد.

برای کبد و صفرا مفید است:

برگ تربچه و خودش با تنظیم آنزیم ها، اسیدها، صفرا و بیلی روبین از سموم کبد جلوگیری می کند و به دلیل وجود آنزیم های خاص از ایجاد زخم و عفونت در کیسه صفرا جلوگیری می کند.

کاهش وزن:

کسانی که می خواهند وزن کم کنند می توانند برگ تربچه را در برنامه غذایی خود بگنجانند زیرا فیبر بالای برگ تربچه به سرعت معده را پر می کند و باعث می شود فرد برای مدت طولانی احساس سیری کند. برگ تربچه کم کالری است و برای کسانی که اضافه وزن دارند توصیه می شود.

سایر ویژگی های برگ تربچه بدلی:

برگ تربچه با تب ناشی از عفونت مبارزه می کند.

برگ تربچه متابولیسم بدن را تنظیم می کند.

برگ تربچه گردش خون را بهبود می بخشد.

مصرف برگ تربچه همراه با غذا کمک خوبی به هضم غذا است.

آب برگ تربچه برای تقویت چشم مفید است.

موارد منع مصرف و عوارض جانبی برگ تربچه:

مصرف برگ تربچه تقریبا بی ضرر است. با این حال، مصرف زیاد ممکن است معده را تحریک کند. همچنین اگرچه زیاد رایج نیست، اما ممکن است برخی افراد به این ماده غذایی حساسیت داشته باشند.

ضمناً خانم های باردار یا شیرده باید در مصرف تربچه احتیاط کنند زیرا اطلاعات کافی در مورد اثرات آن وجود ندارد.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا