دانستنی ها

زیاد خوابیدن چه عوارضی برای بدن دارد

در ادامه شما را با عوارض خواب بی اندازه آشنا می کنیم.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری بازتاب آنلاین، بسیاری از افراد به دلایل مختلف دچار خواب آلودگی مفرط می شوند، خواب آلودگی بیش از حد می تواند از علائم بیماری هایی مانند افسردگی باشد و این مشکل حتی باعث بروز برخی بیماری ها می شود. خوابیدن برای ساعات طولانی در طول شب، مشکل در بیدار شدن در صبح، چرت زدن مداوم در طول روز و اختلال تمرکز از جمله علائم پرخوابی است. در زیر به بررسی عوارض خواب زیاد می پردازیم:

دیابت نوع 2

خواب زیاد می تواند بر توانایی بدن در پردازش قند تأثیر بگذارد و باعث عدم تحمل گلوکز شود و خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش دهد. زیاد خوابیدن به معنای انجام فعالیت بدنی کمتر است همانطور که مشخص است کم تحرکی و چاقی از عوامل خطر ابتلا به دیابت است. نتایج تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که زیاد می‌خوابند یا به اندازه کافی نمی‌خوابند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ هستند.

افسردگی

اختلالات خواب یکی از علائم شایع افسردگی است. خواب زیاد می تواند بر خلق و خوی تأثیر بگذارد و باعث افسردگی شود. خواب بر انتقال دهنده های عصبی در مغز تأثیر می گذارد و خواب طولانی مدت باعث کاهش فعالیت بدنی می شود، در حالی که فعالیت بدنی باعث افزایش سطح انتقال دهنده های عصبی دوپامین و انتقال دهنده های عصبی می شود. سروتونین مهمتر از آن، می تواند خلق و خو را بهبود بخشد. نتایج تحقیقات نشان می دهد که خواب ناکافی و همچنین خواب زیاد، احتمال افسردگی را افزایش می دهد.

سردرد

سردرد معمولا در افرادی رخ می دهد که زیاد می خوابند. این نوع سردرد می تواند ناشی از نوسانات انتقال دهنده های عصبی در مغز باشد: سروتونین در هنگام خواب رخ می دهد که باعث سردرد می شود.

کمر درد

نشستن و خواب زیاد باعث کاهش سطح فعالیت بدنی افراد می شود که برای استخوان ها و عضلات مضر است، در حالی که دراز کشیدن طولانی مدت و حرکت کم بدن هنگام خواب باعث افزایش نشانگرهای التهابی و افزایش احتمال کمردرد می شود. .

چاقی و اضافه وزن

به گفته متخصصان، بین خواب زیاد و چاقی رابطه مستقیمی وجود دارد. هنگامی که ساعت های طولانی می خوابید، میزان فعالیت بدنی کاهش می یابد و باعث می شود بدن کالری کمتری بسوزاند و در نتیجه وزن اضافه شود. نتایج تحقیقات نشان می دهد که خواب طولانی مدت خطر افزایش وزن را افزایش می دهد و خواب بیش از هشت ساعت در روز ارتباط مستقیمی با خطر چاقی، دیابت، فشار خون بالا و بیماری های قلبی عروقی دارد.

مرگ زودهنگام

نتایج مطالعات مختلف نشان داده است که میزان مرگ و میر در افرادی که بیش از 9 ساعت در شب می خوابند بیشتر از افرادی است که 7 تا 8 ساعت می خوابند، دلیل دقیق این امر هنوز مشخص نشده است، اما محققان معتقدند افسردگی است. مهمترین عامل افسردگی وضعیت اقتصادی-اجتماعی پایین باعث خواب طولانی تر می شود و این عوامل احتمال مرگ زودرس را نیز افزایش می دهد.

بیماری قلبی

نتایج بررسی سلامت پرستاران روی نزدیک به 72000 زن نشان می دهد که زنانی که 9 تا 11 ساعت در شب می خوابند، 38 درصد بیشتر از زنانی که 8 ساعت می خوابند، در معرض ابتلا به بیماری های عروقی هستند. تاج پادشاهی از آنجایی که در قلب قرار دارد، هنوز علت دقیق ارتباط بین خواب زیاد و بیماری های قلبی مشخص نشده است.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا