دانستنی ها

خواب بعد از غذا و عوارض خطرناک آن!

بسیاری از ما بعد از خوردن غذا با شکم پر احساس خواب آلودگی می کنیم و فکر می کنیم که با این کار به بدن خود کمک می کنیم. اما ممکن است با این کار نتوانیم سود زیادی برای بدن خود داشته باشیم و همچنین با مشکلات جدیدی نیز مواجه شویم.

وقتی بعد از خوردن غذا می خوابیم، فرآیند گوارش ما با مشکل مواجه می شود و اسید معده به مری برمی گردد، در چنین شرایطی، اکثر ما فکر می کنیم چنین مشکلی چندان مهم و جدی نیست و به این عادت آشنا ادامه می دهیم. اما واقعیت چیز دیگری است و انجام این کار در طول زمان می تواند ما را به آستانه سرطان مری برساند.

به غیر از خوابیدن بلافاصله بعد از غذا خوردن، عادت های دیگری هم داریم که آنها را جدی نمی گیریم که می توانند باعث سرطان مری شوند. «دکتر محمدجعفر فرهوش» متخصص داخلی، فوق تخصص گوارش و آندوسکوپی و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران شما را با این نوع سرطان آشنا می کند.

وقتی غذا گلوگیر می‌شود

یکی از شایع ترین سرطان های دستگاه گوارش در ایران سرطان مری است. این نوع سرطان بدخیم است و افراد معمولا دیر با آن آشنا می شوند و در نتیجه درمان آن بسیار سخت می شود. دلیل اینکه بیماران دیر مراجعه می کنند این است که مری از پشت قفسه سینه عبور می کند و معاینه مری در شرایط عادی امکان پذیر نیست اما بیمار نمی تواند متوجه بیرون زدگی یا تغییر مری شود.

تنها زمانی که بیمار متوجه تغییرات در مری می شود زمانی است که قطر طبیعی مری که حدود دو سانتی متر است به دوازده میلی متر می رسد. این کاهش قطر مری عوارضی مانند گیرکردن غذا در مری و مشکل در بلع را برای بیمار به همراه دارد و زمانی که این علائم به دلیل سرطان مری بروز می کند، به ناچار فرد غذا را کندتر می جود و غذاهای نرم را ترجیح می دهد. او می رود و فکر می کند با انجام این کارها مشکلش حل می شود، اما هنوز از ابتلا به سرطان خبر ندارد و با مراجعه به دکتر حالش بدتر و بدتر می شود.

این نوع سرطان در شمال کشور به ویژه سواحل دریای خزر شایع است و یکی از دلایل آن را می توان ژنتیکی این دسته از افراد دانست. سرطان مری در مردان بیشتر از زنان است. این سرطان معمولا در افراد بالای پنجاه سال دیده می شود و احتمال ابتلا در سنین پایین بسیار کم است.

هزار و یک علت سرطان

دلایل زیادی برای سرطان مری وجود دارد که مهمترین آنها ژنتیکی است. علاوه بر عامل ژنتیکی، عوامل دیگری نیز وجود دارند که می توانند احتمال ابتلا به سرطان مری را افزایش دهند. به عنوان مثال، مصرف دخانیات و تنباکو ممکن است یکی از عوامل مستعد ابتلا به سرطان مری باشد. یکی دیگر از دلایل مهمی که ممکن است باعث ایجاد این نوع سرطان شود، مصرف الکل است.

متأسفانه بسیاری از افراد از این موضوع آگاهی ندارند و مشروبات الکلی مصرف می کنند که راه را برای سرطان مری هموار می کند. استفاده از غذای باقی مانده نیز می تواند به سرطان مری کمک کند و افراد باید تا حد امکان از خوردن غذاهای باقی مانده که کیفیت مناسبی ندارند خودداری کنند.

برخی افراد عادت دارند میوه های بسیار رسیده و تقریباً گندیده بخورند. این دسته از میوه ها ممکن است خطر ابتلا به سرطان مری را افزایش دهند. اگر ترشی به خوبی بسته بندی نشده باشد و احتمال کپک زدن وجود داشته باشد، مصرف این ترشی خطر ابتلا به سرطان مری را افزایش می دهد.

خوشمزه‌های کشنده!

امروزه فست فودها طرفداران زیادی دارد و بسیاری از افراد نمی توانند از خوردن این نوع غذاها خودداری کنند. مصرف فست فود می تواند احتمال ابتلا به بسیاری از بیماری ها به ویژه بیماری های دستگاه گوارش را افزایش دهد. اکثر فست فودها از سوسیس و کالباس تهیه می شوند، این گونه محصولات غذایی حاوی مواد افزودنی و نگهدارنده هستند که می توانند احتمال ابتلا به انواع سرطان به خصوص مری را افزایش دهند، بنابراین باید مصرف این نوع را محدود کنید. غذاها را با غذاهای سالم جایگزین کنید.

داغ بنوشید تا بیمار شوید!

بسیاری از مردم عادت به نوشیدن نوشیدنی‌های گرم، به‌ویژه چای داغ دارند، بدون اینکه بدانند نوشیدن چای داغ می‌تواند بسیار دردسرساز باشد و احتمال ابتلا به سرطان مری را افزایش دهد. افرادی که این کار را به یک عادت تبدیل کرده اند باید این کار را کنار بگذارند زیرا انجام چنین کاری می تواند راه را برای سرطان مری هموار کند.

باز هم هست

عواملی که می توانند باعث سرطان مری شوند به این موارد محدود نمی شوند. به عنوان مثال، گاهی اوقات کمبود برخی ویتامین ها و عناصر در بدن می تواند باعث سرطان مری شود. رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان در این نوع سرطان بی تاثیر نیست اما این عامل نسبت به سایر عوامل تاثیر کمتری دارد.

برخی از مطالعات نشان می دهد که برخی از ویروس ها نیز ممکن است در این سرطان نقش داشته باشند. به عنوان مثال، زگیل تناسلی HP (HPV) ممکن است علت این نوع سرطان باشد، اما این هنوز ثابت نشده است و تنها یک احتمال در نظر گرفته می شود.

بیایید کمی امیدوار باشیم!

امروزه به دلیل بهبود بهداشت و نگهداری مواد غذایی، بروز سرطان در قسمت فوقانی مری کاهش یافته است و با ترک برخی عادات غذایی می توان احتمال ابتلا به این نوع سرطان را به حداقل رساند. البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که سبک زندگی امروزی به گونه ای شده است که احتمال ابتلای قسمت تحتانی مری به سرطان افزایش یافته است.

چاقی و کم تحرکی از عوامل اصلی ایجاد سرطان مری هستند و افراد باید وزن خود را در حین ورزش کافی کاهش دهند.

شمالی ها مراقب باشند

افرادی که در مناطقی زندگی می کنند که در معرض خطر ابتلا به سرطان مری هستند، معمولاً باید پس از 50 سالگی با متخصص گوارش مشورت کنند. البته گاهی ممکن است پزشک بسته به شرایط بیمار آندوسکوپی را در سنین پایین تر توصیه کند. آندوسکوپی به عنوان یک روش تشخیصی و غربالگری در این دسته از افراد انجام می شود. با آندوسکوپی به موقع می توان سرطان را در مراحل اولیه تشخیص داد و درمان کرد.

اسید سوزان!

افراد نباید بلافاصله پس از صرف غذا دراز بکشند، زیرا انجام این کار می تواند باعث برگشت اسید معده به مری و افزایش احتمال سرطان مری شود. افرادی که اغلب از ریفلاکس اسید معده به مری رنج می برند باید این مشکل را درمان کنند زیرا این مشکل می تواند شانس ابتلا به سرطان مری را در طول زمان افزایش دهد.

قرص های مضر

برخی از قرص ها در صورت عدم مصرف صحیح می توانند به مری آسیب برسانند. برای مصرف قرص باید آب کافی بنوشید. در حالی که برخی افراد پس از مصرف قرص دراز می کشند، برخی افراد باید تا یک ساعت پس از مصرف قرص از دراز کشیدن خودداری کنند.

علائم مشکوک

افراد مبتلا به سرطان مری به دلیل مشکل در بلع، کاهش وزن قابل توجهی را تجربه می کنند. این دسته از افراد در ابتدا نمی توانند غذاهای سفت را به راحتی قورت دهند، اما به مرور زمان و با رشد تومور، خوردن غذاهای نرم برایشان دشوار می شود. هنگامی که سرطان مری دیر تشخیص داده می شود، باعث متاستاز (متاستاز) به سایر قسمت های بدن می شود. ضعف، بی حالی و ناتوانی نیز از سرطان مری ناشی می شود.

افراد با سابقه خانوادگی سرطان باید بیش از دیگران بر سلامت خود نظارت کنند.

آیا درمان امکان پذیر است؟

برای تشخیص دقیق سرطان مری نیاز به آندوسکوپی و نمونه برداری است. اگر سرطان مری به موقع تشخیص داده شود، درمان امکان پذیر است. در درمان آن از روش های جراحی استفاده می شود. گاهی اوقات رادیوتراپی و شیمی درمانی نیز برای فرد اعمال می شود. اگر سرطان مری دیر تشخیص داده شود، شانس درمان بسیار ضعیف است و در چنین حالتی مری مصنوعی در بیمار قرار می دهند تا بتواند از آب و غذا استفاده کند، اما عملاً در چنین حالتی درمان قطعی امکان پذیر نیست. . .

این سرطان بدون درد است!

اگر مردم در مورد بیماری ها آگاهی کافی داشته باشند، می توانند از بسیاری از بیماری ها پیشگیری کنند. برای پیشگیری از سرطان مری فرد باید آگاهی کافی برای پیشگیری از آن داشته باشد.

بسیاری از مردم بر این باورند که سرطان مری با درد همراه نیست، اگرچه این باور درست است و این نوع سرطان تنها با مشکلات بلع همراه است.

اگرچه بسیاری از مردم فکر می کنند که فقط توده های بدخیم در مری وجود دارد، اما این باور اشتباه است و توده های مری گاهی اوقات می توانند خوش خیم باشند.

مشکلات بلع همیشه به دلیل وجود تومور نیست، گاهی اوقات علت اختلالات بلع ممکن است به دلیل مشکلات حرکتی مری باشد.

در حالی که برخی افراد فکر می کنند استرس در ایجاد سرطان مری نقش دارد، استرس نقش مستقیمی در ایجاد این نوع سرطان ندارد. استرس می تواند بر پرخوری، چاقی و کم تحرکی تأثیر بگذارد که فرد را مستعد ابتلا به سرطان مری می کند.

گاهی غذا در گلوی آدم گیر می کند و با سرفه بیرون می آید. این مشکل به دلیل داشتن سوراخ های کوچک در گلوی برخی افراد است که به سرطان مری مرتبط نیست. اگر این مشکل دائماً عود می کند و باعث بوی بد دهان می شود باید بررسی و درمان شود.

برخی افراد بر این باورند که زخم های خوش خیم می توانند به زخم های بدخیم تبدیل شوند که کاملا اشتباه است.

فردی که از زخم مری رنج می برد باید برای درمان با پزشک مشورت کند تا از مشکل بلع جلوگیری شود و بر کیفیت زندگی بیمار تأثیر نگذارد.

منبع: عصر ترکیه

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا