اخبار روز

خلبانان و رانندگان نیز به جمع مهاجرین پیوستند!

بعضی کشورها، به رانندگان حمل و نقل بار اقامت و حقوقی با ارزش چند هزار دلار پرداخت می کنند. امروزه، فردی با مدرک تحصیلی و حتی خلبان متقاضی گواهینامه رانندگی پایه یک هستند، تا بتوانند به کشورهای مذکور مهاجرت کنند. سند پایه یک، فرد را قادر می سازد تا به عنوان راننده اتوبوس و کامیون فعالیت کند و فرصتی برای مهاجرت به دست آورد.

معاون وزیر راه و شهرسازی، احمدرضا عامری، درباره استقبال رانندگان و شرکت‌های حمل و نقل از واردات ۵ هزار دستگاه اتوبوس، اظهار داشت که موضوع مهم در این رابطه، وام و تسهیلاتی است که دولت برای افزایش قدرت خرید رانندگان و شرکت‌ها ارایه می‌دهد ولی میزان این اعتبارها قابل توجه نیست و از آن مهمتر، عوارض گمرکی نیز اعمال می‌شود که هزینه تمام شده را بسیار افزایش می‌دهد.

عامری ادامه داد که دولت در نظر دارد شرایط حمایتی را برای نوسازی و توسعه ناوگان حمل و نقل ایجاد کند، اما با وجود این گرانی‌ها، کدام راننده می‌تواند اتوبوس وارداتی خریداری کند؟ در این شرایط باید اقداماتی صورت بگیرد که انگیزه سرمایه‌گذاری در این بخش ایجاد شود؛ وگرنه با قیمت‌های دستوری بلیت و طولانی شدن مدت زمان بازگشت سرمایه، رغبتی برای توسعه ناوگان ایجاد نخواهد شد. البته با توجه به تورم در کشور، بازگشت سرمایه‌ای برای فعالان در حمل و نقل جاده‌ای وجود ندارد.

رئیس اتحادیه شرکت‌های حمل‌ونقل مسافری با تاکید بر اینکه ریسک سرمایه‌گذاری در حمل‌ونقل در حال حاضر بسیار زیاد است، گفت: به جای فعالانی که می‌خواهند در حمل‌ونقل سرمایه‌گذاری کنند، می‌خواهند از این بخش فرار کنند زیرا حمایتی از For . به همین دلیل تعداد اتوبوس های فعال در یک سال از 15500 دستگاه به 6000 دستگاه رسیده است.

عامری با بیان اینکه در حالی که تقاضا برای خرید اتوبوس در کشور وجود دارد، قدرت خرید وجود ندارد، بنابراین تقاضا چندان قابل توجه نیست و تولید داخلی نداریم که متقاضی بتواند از آن برای خرید در داخل استفاده کند، افزود: در حال حاضر برآوردی برای خرید اتوبوس وجود ندارد. قیمت اتوبوس ها ما واردات نداریم چون قیمت دلار است و نمی دانیم در آن زمان نرخ دلار در کشور چقدر است. هنوز هیچ اتوبوسی نیامده است و اساساً ما نمی دانیم آن 5000 اتوبوس چه زمانی می رسند.

وی ادامه داد: در ایران، در ساختار حمل و نقل جاده‌ای، اغلب خود رانندگان نیز می‌باشند و بافت این حوزه از ابتدا به این شکل بوده است. حتی اگر دولت بخواهد در بحث قطعات به کمک رانندگان بیاید، احیای بخشی از ناوگان زمین‌گیر به وسیله آن بسیار ممکن است.

رییس اتحادیه شرکت‌های مسافربری با اشاره به افزایش درخواست‌های مهاجرت رانندگان پایه یک، تاکید می‌کند که در حال حاضر برخی از کشورها به رانندگان در بخش حمل و نقل باری هم اقامت و هم حقوق چند هزار دلار پرداخت می‌کنند. ما امروزه با مواجهه با افرادی تحصیل‌کرده و حتی خلبان‌هایی هستیم که به دنبال دریافت گواهینامه رانندگی پایه یک هستند تا بتوانند از این طریق به آن کشورها مهاجرت کنند. کسی که دارای گواهینامه پایه یک باشد، می‌تواند به عنوان راننده اتوبوس یا کامیون فعالیت کند و فرصت مهاجرت را داشته باشد.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا