دانستنی ها

خطر ورود سرخک به ایران

معاون وزیر بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی حسین فرشیدی گفت: سرخک یک بیماری ویروسی است که بیشتر کودکان را مبتلا می کند، اما بزرگسالان بدون سابقه عفونت یا واکسیناسیون نیز در معرض خطر هستند. .

ایسنا گفت: دوره کمون سرخک بین 7 تا 21 روز متغیر است و این بیماری با تب، علائم تنفسی و بثورات پوستی قرمز رنگ که از صورت شروع شده و به اندام ها سرایت می کند، خود را نشان می دهد. این بیماری از 4 روز قبل تا 4 روز پس از بروز علائم پوستی از طریق تنفس قابل انتقال است.

معاون وزیر بهداشت گفت: سرخک بسیار مسری است و موثرترین راه مقابله با آن واکسیناسیون به موقع است.

فرشیدی گفت: متأسفانه پوشش واکسیناسیون کودکان در کشورهای همسایه از جمله عراق برای کنترل سرخک کافی نیست و به همین دلیل در کشورهای همسایه به ویژه افغانستان، پاکستان و عراق شاهد شیوع این بیماری هستیم. گفت.

معاون وزیر بهداشت گفت: بر اساس اسناد سازمان جهانی بهداشت، عراق از سال گذشته شاهد یک اپیدمی بزرگ سرخک بوده و در ماه های اخیر بر تعداد مبتلایان افزایش یافته است. در حالی که در سال 2023 9 هزار و 651 مورد سرخک وجود داشت، در 6 ماهه اول سال 2024 به 28 هزار و 783 مورد افزایش یافت.

فرشیدی به شهروندان توصیه کرد: قبل از سفر از تکمیل پرونده واکسیناسیون سرخک کودکان زیر 15 سال اطمینان حاصل کنید و برای این منظور با کارت واکسیناسیون فرزندان خود به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه کرده و در صورت نیاز واکسیناسیون آنها را تکمیل کنید. بچه ها خودتون اقدام کنید

به شهروندانی که قصد شرکت در مراسم اربعین را دارند توصیه شد تا حد امکان از تماس با بیماران احتمالی در طول سفر دوری کنند و در صورت بروز علائم بیماری در طول سفر و یا هنگام بازگشت به کشور سریعا به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه و دریافت کنند. معاینه و درمان درمان از گسترش بیماری جلوگیری کنید.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا