سبک زندگی

خطر عجیب استفاده از سشوار که آمریکایی ها تایید کردند!

محققان آمریکایی ترکیبات آلی فرار (VOCs)، مانند سیلوکسان ها را که در طول روال های مختلف آرایش مو در خانه ساطع می شود، مورد مطالعه قرار دادند.

مراقبت از مو نه تنها به استنشاق VOCs در خانه کمک می کند، بلکه تجزیه و تحلیل نشان می دهد که آنها می توانند از طریق سیستم های تهویه بر کیفیت هوای بیرون نیز تأثیر بگذارند.

در حالی که ما از اثرات دقیق تنفس این مواد شیمیایی برای سلامتی نمی دانیم، بعید است که برای ما مفید باشند.

نصرت یونگ، محقق دانشگاه پردو می گوید: ما نتایج را بسیار نگران کننده دیدیم. ما انتظار نداشتیم که در طول روتین مراقبت از مو که بسیاری از مردم هر روز انجام می دهند، شاهد انتشار آنچنان قابل توجهی از ترکیبات شیمیایی فرار باشیم.

یونگ و همکارانش 46 آزمایش را در یک آزمایشگاه کوچک و دارای تهویه مطبوع انجام دادند که در آن بزرگسالان 18 تا 65 ساله از ترکیبات مختلف محصولات مراقبت از مو و ابزارهای زیبایی برای شبیه‌سازی روال مراقبت از مو در خانه استفاده کردند.

قبل، در طول و بعد از هر جلسه مراقبت از مو، یک طیف سنج جرمی پیشرفته غلظت ترکیبات آلی فرار را در هوای داخل خانه اندازه گیری کرد.

محققان رابطه بین دمای سشوار یا دستگاه مشابه و انتشار ترکیبات آلی فرار و همچنین چگونگی تأثیر شرایط تهویه و سطح مو بر نتایج را بررسی کردند.

آنها بر متیل سیلوکسان های فرار حلقوی (cVMS) متمرکز شدند که در محصولات مراقبت از مو رایج هستند.

به طور کلی، نتایج نشان داد که دمای ابزار حالت دهنده بالاتر و موهای بیشتر با افزایش انتشار VOC مرتبط است.

محققان می گویند: استفاده از محصولات مراقبت از مو باعث تغییرات سریع در ترکیب شیمیایی داخل آزمایشگاه شد. متیل سیلوکسانهای حلقوی فرار بر انتشار ترکیبات آلی فرار ناشی از استفاده از محصولات مراقبت از مو غالب بودند و دکامتیل سیکلوپنتاسیلوکسان (D5) بیشترین سهم را در انتشار متیل سیلوکسانهای فرار حلقوی داشت.

دکامتیل سیکلوپنتازیلوکسان در محصولات حالت دهنده مو محبوب است زیرا در دماهای بالا پایدار است و بافتی صاف دارد.

یونگ می گوید D5 اثرات نامطلوبی بر دستگاه تنفسی، کبد و سیستم عصبی حیوانات آزمایشگاهی ایجاد می کند. استفاده از این ماده شیمیایی در محصولات آرایشی و بهداشتی در حال حاضر به همین دلیل در اتحادیه اروپا محدود شده است.

برای درک کامل اثرات آن بر سلامتی، مطالعات عمیق تری در انسان مورد نیاز است. علاوه بر این، اثرات طولانی مدت استنشاق ترکیبات آلی فرار توسط انسان در مقایسه با محصولات شستشو مانند شامپو کمترین آزمایش را دریافت کرده است.

محققان می گویند بر اساس مطالعات عادات استفاده از محصولات مراقبت از مو و با فرض اینکه 10 درصد آنها بر پایه سیلوکسان هستند، مجموع انتشار D5 از داخل به خارج از خانه به تنهایی در ایالات متحده می تواند 0.4 تا 6 تن باشد.

یونگ توضیح می دهد که همانطور که سشوارها می توانند VOC ها را در جو آزاد کنند، سیستم های تهویه نیز می توانند این مواد شیمیایی را به ساختمان ها بازگردانند.

وی افزود: بنابراین حتی اگر استفاده از محصولات حاوی مواد شیمیایی مضر جزء برنامه مراقبت از موی شما نباشد، باز هم در محیط شهری تحت تاثیر محیط خود قرار خواهید گرفت.

محققان تاکید می کنند که هنوز محدودیت هایی در مدل سازی استنشاق و انتشار این گازها از داخل به خارج وجود دارد و البته تفاوت های زیادی در عادات مراقبت از مو و قرار گرفتن در معرض آن بسته به سطوح و فضاهای داخلی نیز وجود دارد.

این تیم خاطرنشان می کند که ماندن در اتاق پس از خشک کردن با سشوار، قرار گرفتن در معرض VOCs را افزایش می دهد. بنابراین اگر موهای شما به محصولات و حالت دادن حرارتی نیاز دارد، ترک اتاق بلافاصله پس از آن می تواند به کاهش قرار گرفتن در معرض آن کمک کند.

۵۸۵۸

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا