دانستنی ها

خطر استفاده روزانه از دهانشویه های حاوی الکل

کارشناسان در حال حاضر حتی زنگ خطر را به صدا در می آورند زیرا نگران این هستند که استفاده روزانه از برخی از این محصولات حتی ممکن است خطر ابتلا به سرطان از جمله سرطان مری و روده بزرگ را افزایش دهد.

به گزارش ایسنا، به نقل از Tages Shaw، کارشناسان دانشکده پزشکی آنتورپ در بلژیک، در مطالعه ای که بر روی 59 نفر انجام شد و در ژوئن 2024 در مجله “Medical Microbiology” منتشر شد، از شرکت کنندگان خواسته شد از یک دهان شویه محبوب حاوی الکل استفاده کنند.

به گزارش وب سایت شبکه یک تلویزیون آلمان، نتایج غیرمنتظره این مطالعه نشان داد که استفاده روزانه از این دهانشویه به جای کاهش تعداد باکتری های خاص در دهان و به ویژه دو نوع باکتری از جمله “فوزوباکتریوم نوکلئاتوم” (Fusobacterium nucleatum) را افزایش داده است. Fusobacterium nucleatum) و “Streptococcus anginosus” در دهان شرکت کنندگان تکثیر شدند.

نوع اول که در پلاک طبیعی دندان یافت می شود، می تواند باعث پریودنتیت شود، بیماری که باعث عقب نشینی لثه ها و در نهایت لق شدن دندان ها می شود.

استرپتوکوک آنژینوزوس نه تنها باعث بیماری پریودنتال و پوسیدگی دندان می شود، بلکه در بیماران مبتلا به سرطان معده یا مری نیز دیده می شود.

به گزارش دویچه وله، کارشناسان دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ همچنین هشدار می دهند که دهانشویه های حاوی الکل با مراحل پیش سرطانی در دهان مرتبط هستند.

بیشتر دهانشویه ها حاوی الکل نیستند و برخی که حاوی فلوراید هستند برای بهبود سلامت دهان مناسب ترند. با این حال، فرد مبتلا به التهاب لثه شدید باید برای مدت معینی و در مواقع ضروری با دندان های خود غرغره کند. با این حال، مسواک زدن چندین بار در روز و استفاده از نخ دندان بین دندان ها بسیار مهم است و همیشه برای رفع التهاب توصیه می شود.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا