bato-adv

خوشحالم که دیگر این معجون هورمونی را مصرف نمی کنم. اگرچه این ساده ترین راه برای جلوگیری از بارداری است. این بخشی از مصاحبه لیا، زن جوان آلمانی است که مدت ها از قرص های ضد بارداری استفاده می کرد.

به گزارش فارس؛ بتول نامجو، رئیس اداره جوانان وزارت بهداشت روز گذشته گفت: استفاده از قرص ها و داروهای ضد بارداری ممنوع نیست، برعکس مصرف آنها استاندارد است زیرا مصرف این داروها عوارض جبران ناپذیر طولانی مدتی را به همراه دارد. -باعث تاخیر طولانی مدت در باروری و حتی ناباروری در خانم ها، عفونت های لگنی، چسبندگی لوله های رحمی، آسیب های روانی، افسردگی و مشکلات عروقی می شود.

بر اساس جدول جهانی استفاده از وسایل پیشگیری از بارداری سازمان ملل، در سال 2009، 12 میلیون و 16 هزار زن متاهل بین 15 تا 49 سال در ایران در یک میلیون و 300 هزار و 116 تولد از روش‌های پیشگیری از بارداری استفاده کرده‌اند.

به گفته رئیس اداره جمعیت و جوانان وزارت بهداشت، محدودیت در عرضه قرص های ضد بارداری تنها به سیاست های جمعیتی مربوط نمی شود. در برخی موارد شرایط جسمانی مادر به گونه ای است که در صورت مصرف خودسرانه قرص های ضد بارداری ممکن است لخته خون در مغز ایجاد شود. یک مطالعه همچنین نشان داد که زنانی که از دوزهای کم ضد بارداری استفاده می‌کنند، سیگار نمی‌کشند و فشار خون طبیعی دارند، سالانه 8.5 در هر 100000 در معرض خطر سکته مغزی قرار دارند، در حالی که این میزان در زنانی که از کنترل بارداری استفاده نمی‌کنند، 4.4 در هر 100000 است. مردم

این در حالی است که قرص های ضدبارداری همچنان در ایران تولید می شود و برخی از زنان آن را به صورت غیرقانونی از داروخانه ها خریداری می کنند. توزیع آن در بسیاری از کشورهای توسعه یافته و حتی برخی از کشورهای آفریقایی مجاز نیست. سازمان غذا و داروی آمریکا در حال آماده شدن برای خروج قرص های ضد بارداری از بازار است، زیرا شواهدی مبنی بر وجود ارتباط بین مصرف آن ها و بروز حملات مغزی و قلبی وجود دارد.

نزهت موسوی فر، کارشناس مامایی می گوید: هنوز هم بسیاری از زنان از قرص های ضدبارداری استفاده می کنند چرا که این قرص ها مطمئن ترین راه پیشگیری از بارداری هستند، از سوی دیگر ممنوعیت فروش رایگان این دارو باعث افزایش فروش زیرزمینی و غیرمجاز این دارو شده است. این امر خطرات خاص خود را دارد، از سوی دیگر باعث افزایش بارداری و سقط ناخواسته نیز می شود. لیلی حافظی یکی دیگر از متخصصان بارداری می گوید: زنان دلیل ممنوعیت قرص های ضدبارداری را فقط سیاست های جمعیتی می دانند، اما اگر زنان از خطرات و عوارض مصرف قرص های ضدبارداری مطلع شوند، آمار به دست می آید. حتما مصرف و خرید این داروها افزایش می یابد، مصرف زیرزمینی و غیرمجاز آنها نیز کاهش می یابد و اگر خانم ها قصد بارداری ندارند راه دیگری را برای اجتناب از آن انتخاب می کنند.

فریبا سرداری متخصص زنان معتقد است مصرف قرص های ضد بارداری به سادگی با ممنوعیت کاهش نمی یابد. لازم است از طریق رسانه های جمعی و محیط های مجازی، آگاهی زنان نسبت به مضرات مصرف این داروها افزایش یابد.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما