دانستنی ها

خطرات عطسه؛ از روده بیرون زده تا نای پاره شده

بعد- اگر بخواهید تصادفی را تصور کنید که باعث منفجر شدن روده یک فرد و خارج شدن از بدن او شود، ممکن است نوعی چاقو زدن یا یک تصادف رانندگی وحشتناک را تصور کنید. احتمالاً هرگز تصور نمی کنید که چیزی به بی ضرری مانند عطسه می تواند چنین آسیب وحشتناکی ایجاد کند، اما این دقیقاً همان چیزی است که اوایل این ماه برای مردی از فلوریدا اتفاق افتاد.

طبق گزارش فرارو از گفتگو، این مرد اخیراً تحت عمل جراحی شکم قرار گرفته بود و از بافت اسکار ناشی از جای زخم جراحی رنج می برد که به درستی بهبود نیافته بود. در حالی که مرد مشغول صرف صبحانه بود، ابتدا عطسه کرد و سپس شروع به سرفه کرد. او متوجه درد و احساس خیس شدن در زیر شکم خود شد. او متوجه شد که چندین حلقه روده اش از زخم التیام نیافته ترکیده است. این مرد برای عمل جراحی اورژانسی به بیمارستان منتقل شد و روده هایش دوباره در معده اش قرار داده شد.

عطسه به طور معمول یک مکانیسم محافظتی است که عوامل بالقوه مضر مانند گرد و غبار، باکتری ها و ویروس ها را از سیستم تنفسی ما حذف می کند. این فرآیند توسط ناحیه‌ای در بصل النخاع مغز به نام «مرکز عطسه» (که عملکردهای خودمختار از جمله تنفس را کنترل می‌کند) کنترل می‌شود و با حضور محرک‌هایی فعال می‌شود که تکانه‌هایی را به غشای بینی و راه‌های هوایی ارسال می‌کنند.

هنگامی که عطسه می کنید، چشم ها، گلو و دهان شما بسته می شود در حالی که عضلات سینه شما منقبض می شوند. ریه های شما فشرده شده و هوا به زور از سیستم تنفسی شما خارج می شود. این باعث می شود که پاسخ در برخی موارد با سرعت چشمگیر تا 15.9 ثانیه خروجی شود. اما با وجود فواید یک عطسه خوب، گاهی اوقات خطر آسیب بیشتر از تصور بسیاری از افراد است. به عنوان مثال، یک عطسه شدید می تواند باعث فتق ریه شود که معمولاً در یک نقطه ضعیف در عضلات بین دنده ای بین دنده ها قرار دارد. این وضعیت اغلب نتیجه چاقی، بیماری مزمن انسدادی ریه، دیابت یا سیگار کشیدن است. مواردی نیز وجود دارد که عطسه باعث پاره شدن بافت های ظریف ریه می شود. این وضعیت زمانی اتفاق می‌افتد که هوای پرفشار در عمق ریه‌ها به فضای بین قفسه سینه و ریه‌ها خارج می‌شود و باعث می‌شود هوا ریه را در یک یا هر دو طرف قفسه سینه فشرده کند. ریه ها تنها چیزهایی نیستند که می توانند منفجر شوند.

گزارش هایی وجود دارد که عطسه باعث پارگی غشای ظریف مغز می شود و باعث خونریزی زیر عنکبوتیه یا خونریزی زیر عنکبوتیه (نوعی سکته مغزی) در ناحیه بین پرده عنکبوتیه و بافت نرم اطراف مغز می شود که در صورت عدم تشخیص می تواند کشنده باشد. بلافاصله درمان شد.

حتی اگر این لایه حساس پاره نشود، عطسه همچنان می تواند بر مغز تأثیر بگذارد. در این زمینه مواردی از ضعف در یک طرف بدن یا اختلالات بینایی پس از عطسه گزارش شده است. عطسه فشار خون را افزایش می دهد که می تواند باعث آسیب جدی دیگر به رگ های خونی شود. مواردی از تشریح آئورت ناشی از عطسه وجود دارد که در آن نیروی عطسه لایه‌های آئورت (شریان اصلی که خون اکسیژن‌دار بدن را حمل می‌کند) را پاره می‌کند و باعث می‌شود خون بین لایه‌ها ترکیده شود. اگر هیچ درمانی برای این موضوع اعمال نشود، احتمال مرگ در عرض 48 ساعت پس از وقوع وضعیت 50 درصد است.

اگرچه آسیب کمر هنگام عطسه بسیار رایج است، اما این تنها آسیب اسکلتی عضلانی نیست که می تواند رخ دهد. گزارش هایی از شکستن استخوان های اطراف چشم افراد هنگام عطسه گزارش شده است. این نوع شکستگی‌ها معمولاً در اثر ضربه‌های شدید به چشم ناشی از گلف، تنیس یا بیس‌بال ایجاد می‌شوند.

علاوه بر این، در موارد نادر، عطسه می تواند باعث شکستن استخوان های گوش شود. پس از عطسه، استخوان های کوچک گوش ممکن است بشکند و باعث کاهش شنوایی شود. همچنین این احتمال وجود دارد که ایمپلنت های دندانی به دلیل عطسه شدید از جای خود خارج شوند. افزایش فشار ناشی از عطسه می تواند باعث خروج مایعات به خصوص ادرار از بدن از طریق مثانه شود. این عارضه اغلب در افرادی با عضلات ضعیف کف لگن ناشی از بارداری، زایمان، چاقی، یائسگی، ضربه فیزیکی یا آسیب عصبی رخ می دهد.

با وجود تمام آسیب هایی که عطسه ایجاد می کند، آن را نگه ندارید

با وجود تمام آسیب‌های احتمالی که عطسه می‌تواند ایجاد کند، احتمالاً فکر می‌کنید که بهتر است آن را مهار کنید. این یک تصور اشتباه است زیرا حتی نگه داشتن عطسه بی خطر نیست. در سال 2023، مردی اسکاتلندی در حالی که دهان و بینی خود را گرفته بود، عطسه می کرد. این امر باعث پارگی نای آن فرد شد. با بستن راه هوایی این مرد، فشار ایجاد شده توسط عطسه در داخل دستگاه تنفسی ایجاد شد. این فشار گاهی می تواند تا 20 برابر فشار مشاهده شده در دستگاه تنفسی باشد. اما این انرژی باید به جایی برود، بنابراین معمولاً توسط بافت ها جذب می شود.

برخی استخوان های صورت را می شکنند و عطسه می کنند که به حنجره (جعبه صدای بدن) آسیب می زند و بافت های قفسه سینه که از ریه ها محافظت می کند پاره می شود.

ضمناً خوشبختانه آسیبی وجود دارد که عطسه نمی تواند باعث آن شود. آیا تا به حال به شما گفته اند که اگر با چشمان باز عطسه کنید بیرون می آید؟ این به این دلیل است که چشمان شما توسط ماهیچه ها و اعصابی که آنها را در جای خود نگه می دارند در جای خود نگه داشته می شوند. ناگفته نماند که راه های هوایی در سیستم تنفسی ما هیچ ارتباطی با مردمک یا مردمک شما ندارد.

بدن ما به خوبی با عطسه سازگاری دارد، بنابراین احتمالاً همینطور است لازم نیست نگران آسیب های ناشی از عطسه باشید زیرا بیشتر آسیب ها در موارد بسیار نادری رخ می دهند.. اگرچه افرادی مانند دونا گریفیث (دارنده رکورد طولانی ترین عطسه تاریخ، به مدت 976 روز) یا (کسی که رکورد شکست در پرواز موشک را دارد، که رکورد بلندترین عطسه را با 176 دسی بل دارد) وجود دارد. ) همچنین احتمال دارد از آسیب عطسه رنج ببرید.


* به آسیب های فیزیکی اطلاق می شود که ممکن است در اثر تصادف یا ضربات فیزیکی در قسمتی از بدن بدون بریدگی یا آسیب به پوست رخ دهد.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا