دانستنی ها

خطرات تزریق بوتاکس تقلبی

این سه نفر چندین روز یا هفته پس از تزریق علائم مختلفی از جمله دوبینی، افتادگی پلک، مشکل در بلع، مشکل در تنفس و بالا بردن بازوها را تجربه کردند. یکی 2 نفر از آنها به مراقبت های ویژه و 2 نفر به مراقبت های ویژه منتقل شدند.

به گزارش ایسنا، ماده موثره بوتاکس نوع خاصی از «نوروتوکسین» به نام «سم بوتولینوم» است. این سم از باکتری «کلستریدیوم بوتولینوم» تهیه می شود و برای فلج موقت عضلات استفاده می شود. با تزریق بوتاکس اثر مخرب این سم روی اعصاب ماهیچه ای باعث شل شدن عضلات تشکیل دهنده خطوط و چین و چروک و کاهش چین و چروک می شود.

در حالی که برخی افراد از تزریق بوتاکس برای اهداف زیبایی استفاده می کنند، برخی دیگر به دلایل پزشکی مانند میگرن یا تعریق بیش از حد از این روش استفاده می کنند. تزریق بوتاکس برای درمان برخی از بیماری های مغزی و عصبی مانند لرزش غیر ارادی برخی از اندام ها مانند لرزش دست نیز تجویز می شود.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده اخیراً گزارش داد که حداقل 22 نفر در 11 ایالت در سراسر کشور پس از تزریق بوتاکس تقلبی با عوارضی مانند تاری گفتار، تنفس و بینایی مواجه شدند. با این حال، تاکنون هیچ مورد فوتی گزارش نشده است.

بر اساس این گزارش، اکثر بیماران را زنان 29 تا 59 ساله با میانگین سنی 41 سال تشکیل می‌دهند که در «مراکز غیربهداشتی» مانند منازل یا مراکز غیرمجاز تزریق بوتاکس دریافت کرده‌اند. مردم معمولاً به اینجا می روند زیرا تزریق بوتاکس ارزان است.

برخی عوارضی مانند تاری دید در نزدیکی محل تزریق و افتادگی پلک ایجاد کردند، اما در برخی دیگر این عوارض گسترده‌تر بود و منجر به خستگی و ضعف عمومی می‌شد. یبوست، بی اختیاری ادرار، خشکی دهان و مشکل در بلند کردن سر نیز از علائم نگران کننده این تزریق گزارش شده است.

کارشناسان توصیه می کنند برای تزریق بوتاکس هم برای جوانسازی و هم برای درمان با متخصص مشورت شود و تزریق در مراکز مورد تایید وزارت بهداشت و زیر نظر پزشک متخصص انجام شود.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا