دانستنی ها

خطرات آتی بیماری های کبدی

بعد- بیماری استئاتوز کبد همراه با سندرم متابولیک یا AML دیاین یک اصطلاح عمومی است و شرایطی را توصیف می کند که در نتیجه تجمع چربی در کبد رخ می دهد. این بیماری قبلاً به عنوان بیماری کبد چرب غیر الکلی شناخته می شد و از هر 4 نفر در سراسر جهان 1 نفر را مبتلا می کند.

بر اساس گزارش DeConversationبروز این بیماری به 3 نفر از هر 4 نفر مبتلا به دیابت نوع 2، مقاومت به انسولین یا چاقی افزایش می یابد.

بیماری استئاتوتیک کبدی ناشی از اختلال متابولیک چیست؟

بیماری استئاتوز کبد مرتبط با اختلال متابولیک یک بیماری پیچیده با دخالت عوامل محیطی و ژنتیکی است. در مراحل اولیه این بیماری، سلول های کبد در فرآیندی به نام استئاتوز چربی را جمع می کنند. منابع اصلی این چربی شامل اسیدهای چرب کبد و همچنین بافت چربی است که در پاسخ به مقاومت به انسولین و دریافت کالری ترشح می شود. این تجمع چربی می تواند کبد را بزرگ کرده و در عملکرد طبیعی آن اختلال ایجاد کند.

با گذشت زمان، اسیدهای چرب آنزیم هایی را فعال می کنند که می توانند مواد سمی در بدن تولید کنند. این مواد سمی باعث آسیب به سلول های کبد، التهاب و در نهایت ایجاد زخم می شوند. این وضعیت بیشتر به عنوان استئاتوهپاتیت مرتبط با اختلال متابولیک شناخته می شود. احتمال پیشرفت به این مرحله در حضور سایر عوامل خطر مانند دیابت نوع 2، مقاومت به انسولین و سندرم متابولیک افزایش می یابد.

در صورت عدم توجه به این دو بیماری، باعث ایجاد زخم، نارسایی و حتی سرطان می شوند و همچنین خطر مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی عروقی را افزایش می دهند.

از هر چهار فرد مبتلا به دیابت نوع 2، سه نفر به دلیل اختلال متابولیک، به بیماری استئاتوز کبدی مبتلا هستند. دلیل اصلی ارتباط بین بیماری های کبدی، دیابت نوع 2 و چاقی مقاومت به انسولین است.

چاقی با افزایش تجمع چربی در اطراف اندام های داخلی و سطوح بالاتر اسیدهای چرب منتقل شده به کبد مرتبط است. تجمع چربی در کبد باعث افزایش مقاومت به انسولین می شود.

به طور معمول، انسولین تولید گلوکز در کبد را هنگامی که قند خون بالا است سرکوب می کند. هنگامی که کبد در برابر انسولین مقاوم می شود، با وجود افزایش سطح قند خون، گلوکز بیشتری تولید می شود که منجر به دیابت نوع 2 می شود.

خبر خوب این است که مدیریت چاقی و دیابت نوع 2 بسیار شبیه به مدیریت بیماری استئاتوتیک کبدی ناشی از اختلال متابولیک است.

بهترین راه برای پیشگیری از مراحل اولیه این بیماری کاهش وزن از طریق عادات غذایی سالم و ورزش منظم است. برای کاهش آسیب کبدی، هدف کاهش حداقل 5 تا 10 درصد وزن اولیه بدن و حفظ این کاهش وزن با انتخاب سبک زندگی سالم و عدم مصرف نوشیدنی های الکلی است.

داروهای جدید برای درمان دیابت مانند Ezempic و Monjaro یا Inocana and Jardians نیز به کنترل این بیماری در مراحل اولیه کمک می کنند. این داروها باعث کاهش وزن می شوند که به طور قابل توجهی به بهبود بیماری کمک می کند.

داروهای قدیمی‌تر دیابت، مانند پیوگلیتازون نیز ممکن است با کاهش مقاومت به انسولین، از پیشرفت این بیماری‌ها جلوگیری کند.

جراحی کاهش وزن در افراد مبتلا به چاقی شدید یا افرادی که در تغییر سبک زندگی و استفاده از داروهای کاهش وزن موفق نبوده اند. یکی یکی دیگر از گزینه های بسیار موثر برای درمان.

با این حال، هنوز درمان قطعی برای این بیماری مزمن وجود ندارد. بنابراین تشخیص بیماری استئاتوتیک کبدی و نوع پیشرفته آن ناشی از اختلال متابولیک در اسرع وقت و شروع اقدامات لازم برای جلوگیری از پیشرفت آن ضروری است. اگر این بیماری پیشرفت کند، کنترل آن بسیار دشوار است.

افراد کمی هستند که از عواقب زندگی با چنین بیماری سختی آگاه باشند یا حتی بدانند که به این بیماری مبتلا هستند!

تشخیص این بیماری می تواند دشوار باشد زیرا اغلب تا زمانی که وضعیت بیمار بدتر نشود علائم خاصی وجود ندارد.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا