اخبار روز

خطاب به سفیر چین در تهران؛ انتقاد از مواضع پکن در جزایر سه گانه و توافق 25 ساله

به گزارش خبرگزاری بازتاب آنلاین، مصطفی کواکبیان دبیرکل حزب دمکرات در نشست مجلس نمایندگان احزاب با سفیر چین در ایران گفت: حدود شش سال پیش با معاون دبیرکل این حزب دیدار کردم. حزب کمونیست.» آنچه شما امروز به عنوان سفیر جدید هستید، از آنچه شما گفتید لذت بردم و امیدوارم که با شدت بیشتری علیه ایدئولوژی سرمایه داری غربی صحبت کنید.

به گزارش ایلنا، وی ادامه داد: تقاضا دارم در مراسم تحلیف رئیس جمهور جدید ایران، آقای پزشکیان آنها باید در سطح رئیس جمهور چین، معاون رئیس جمهور یا رئیس مجلس چین حضور فعال داشته باشند. این مشارکت مایه خوشحالی ماست.

کواکبیان تصریح کرد: در خصوص قرارداد 25 ساله ایران و چین نیز قرار بود این قرارداد در قالب تفاهم نامه های مختلف اجرایی شود که متاسفانه اجرایی نشد. من دو گلایه از سفیر چین دارم: انتظار نداریم چین در مورد جزایر سه گانه نظری مغایر با روابط دوستانه این کشور با ایران داشته باشد.

دبیرکل حزب دمکرات گفت: وقتی حجم تجارت شما با امارات و عربستان را می بینیم متوجه می شویم که 30 برابر بیشتر از تجارت شما با ایران است و لازم است تجارت بین آمریکا انجام شود. دو کشور امارات عربی

دولت چین نباید حل اختلافات ما با سه شاکی جزیره را به مجامع بین المللی ارجاع دهد

به گزارش ایلنا، حسین کمالی، دبیرکل حزب اسلامی کار و نایب رئیس خانه احزاب ایران در دیدار با سفیر چین در ایران گفت: امیدوارم حضور شما در کشورمان موجب تقویت همکاری ها شود. در ارتقای سطح روابط دو کشور و در سطح بین المللی موثر است.

وی ادامه داد: سفرای کشورها می‌توانند دغدغه‌های ملت‌ها و دولت‌ها را به یکدیگر برسانند و از این طریق نوعی تفاهم فرهنگی، اجتماعی و سیاسی بین کشورها برقرار کنند. چین امروز به دلیل انتخاب سیاست های مناسب در سطح منطقه ای و بین المللی در موقعیت خوبی قرار دارد.

وی افزود: امروز روابط ایران و چین باید بر اساس منافع متقابل سازماندهی و شکل بگیرد. روابط این دو کشور به فعالیت های اقتصادی و تجاری محدود نمی شود. زمینه برای همکاری بسیار زیاد است و برخی از کشورهای منطقه با چین همکاری های مختلفی دارند و بیش از ایران روابط خود را با چین توسعه داده اند.

وی تصریح کرد: سفرای دو کشور می توانند برای گسترش روابط ایران و چین تلاش کنند و این تلاش ها موثر خواهد بود. اما گاهی اوقات موقعیت ها از هر دو طرف دیده می شود که می تواند بر روابط تأثیر بگذارد.

وی افزود: به عنوان مثال موضع دولت چین در مورد جزایر سه گانه ایرانی. ما طرفین گروه های سه جانبه ایران بر سر یک موضوع مشترک توافق داریم. جزایر سه گانه تنب بیگور و تنب کوخ جزء لاینفک کشور ما هستند و قابل کشتیرانی نیستند. دولت چین نباید حل اختلافات ما با مدعیان این جزایر را به مجامع بین المللی ارجاع دهد.

کمالی تصریح کرد: آرزوی حزب ما این است که دولت چین بر حق قانونی ایران بر جزایر سه گانه تاکید کند. در غیر این صورت همین امر در مورد هر ادعایی صدق می کند. ما به اختلاف شما با تایوان احترام می گذاریم. به همین دلیل از شما می خواهیم که توجه ویژه ای به مسائل ما داشته باشید و از این بحث ها در سطح بین المللی خودداری کنید.

ما از چین می خواهیم در نشست های آتی شورای امنیت از برجام دفاع کند

به گزارش ایلنا، حسین کشفی رئیس فراکسیون اصلاح طلبان در خانه احزاب گفت: مهمترین مسئله ای که بین جوامع بشری مطرح می شود، صلح و دوستی شماست از شما انتظار دارد که این پیام را به دولت چین برای توقف کشتار غزه ها در فلسطین برسانید. جهان از ایران و چین انتظار دارد که با توجه به فرهنگ و تمدن خود به صلح توجه ویژه ای داشته باشند، همانطور که آقای خاتمی بحث گفتگوی تمدن ها را در سازمان ملل مطرح کرد.

وی افزود: از آنجایی که چین در شورای امنیت سازمان ملل حق وتو دارد، می تواند از تحریم ایران جلوگیری کند. این در مورد جلسات قبلی بود و اکنون می خواهیم چین در جلسات بعدی در مورد برجام شرکت کند [اختیارات] از آن در سازمان ملل استفاده کنید. همانطور که می دانید یورو واحد پول رایج کشورهای اروپایی است. ما می خواهیم چین با همکاری سایر کشورهای آسیایی چنین کاری انجام دهد تا به ارزهای دیگر نیاز نداشته باشیم.

29215

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا