اخبار روز سینما

خسته شدم دیگه نقش شیطان رو بازی نمیکنم!







به گزارش بازتاب آنلاین آنلاین، سرانجام پس از گذشت چندین سال فیلم «سفر پرماجرا» به کارگردانی حجت الله سیفی وارد اکران شد. فیلمی با بازی مرتضی ضرابی، نیما شاهرخشاهی و جلیل فرجاد در نقش‌های اصلی، مدتی محدود در سینماها اکران می‌شود اما با استقبال نسبتا خوبی از سوی تماشاگران مواجه شده است.

مرتضی ضرابی که پیش از این تجربه زیادی به عنوان بازیگر در فیلم های کودک و نوجوان داشت، در خصوص بازی در این فیلم گفت: چند سال پیش پس از خواندن فیلمنامه «سفر پرماجرا» حجت الله سیفی را به عنوان «سفر پرماجرا» شناخت. من یکی داشتم.» کارگردان، پیشنهاد بازی در این کار را پذیرفتم. نقش من در این فیلم یک شخصیت سرگردان بین واقعیت و خیال و بین مثبت و منفی است و من جذب این دوگانگی و تعلیق شدم. ظاهرا این فیلم به دلیل تمدید ترفندهای سینمایی حدود 10 سال به تاخیر افتاد.

متاسفانه در سینما کار برای کودکان و نوجوانان بسیار کم است. در دهه 60 و 70 در «دزد عروسک ها»، «عیالوار»، «دختری با کفش های کتانی» و آثار بسیاری برای کودکان و نوجوانان بازی کردم، اما ناگهان گرایش اکثر فیلمسازان به سینمای بزرگسالان و البته باکس روی آورد. دفتر

وی ادامه داد: در فیلم ها و سریال های زیادی بازی کرده ام. از سریال مثل آباد گرفته تا بشارت منجی تا حکایتای کمال اما هنوز مردم مرا با بازی شیطان در سریال او یک فرشته به کارگردانی علیرضا افخمی به یاد دارند. زیرا اکثر مردم آن را دیدند و کار کرد. من در فیلم دستفروش بازی کردم که از نظر بازی و کیفیت استثنایی است اما چند درصد مردم آن را دیدند؟ در فیلم «پرده آخر» واروژ کریم مشایی هم نقش مهمی بازی کردم که آنطور که باید دیده نشد.

تکرار خسته کننده است

ضرابی با تاکید بر اینکه اکثر کارگردان ها درخشش یک بازیگر را در یک نقش به نمایش می گذارند و به او پیشنهاد می کنند دوباره همان نقش را بازی کند، خاطرنشان کرد: بعد از بازی در سریال «او یک فرشته بود» بارها نقشی شبیه شیطان به من پیشنهاد شد. که قبول نکردم چون بازی در نقش های مشابه برایم جذابیتی ندارد. من در این سریال نقش خود شیطان را بازی کردم که نشان دهنده پایان تمام نقش های شیطانی و منفی است. چه لذتی برای من به عنوان یک بازیگر دارد که نقشی مشابه که کمی بد و منفی است بازی کنم؟ برای یک بازیگر، تکرار خسته کننده است.

وی افزود: سال‌هاست که چنین نقش‌هایی بازی نکرده‌ام و خوشبختانه از آنجایی که چهره‌پرداز محسوب می‌شوم و تقریباً بازنشسته سازمان صدا و سیما هستم، ضرر مالی جبران‌ناپذیری ندیده‌ام، اما از نظر روحی و روانی به سختی بازی نکردم. من از همان ابتدا که وارد عرصه بازیگری شدم با تمام سختی ها و مشکلات این حرفه آشنا بودم، اما چون عاشق این حرفه بودم، تمام رنج هایش را پذیرفتم.

استانداردها و معیارهای فیلمسازی تغییر کرده است

ضرابی با اشاره به اینکه دوران طلایی سینمای کودک و نوجوان در ایران در دهه 60 و 70 بود، گفت: کار در حوزه کودک و نوجوان تجربه بسیار خوبی است که باید دنیا را از دید کودک دید ببینید ببینید و این کودکانه بودن حس خوشایندی است. در ضمن بچه های دهه 60 خیلی با بچه های این دهه فرق دارند. امروزه تکنولوژی بسیار پیشرفته است و آنها با مشکلاتی آشنا هستند که یک کودک 40 سال پیش آنها را درک نمی کرد. به همین دلیل استقبال از فصل دوم شهر موش ها به اندازه فصل اول نیست. چون مخاطب فرزندان او با آن زمان فرق کرده است و اساسا دنیا و مقیاس ها و معیارهای فیلمسازی تغییر کرده است.




آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا