اخبار روز

خرید نهال با برچسب جهاد کشاورزی از پالیز نهال

کشاورزی، به عنوان یکی به عنوان یکی از مهم ترین بخش های اقتصادی جوامع ما، نقش مهمی در تامین غذا و توسعه پایدار ایفا می کند. در مقاله خرید نهال با برچسب جهاد کشاورزی پالیز نهال به بررسی کیفیت نهال های مدرن و حرفه ای می پردازیم. امروزه بیشتر نهال ها بر اساس پیوند و ژنوتیپ تکثیر می شوند، انواع نهال های میوه مانند نهال سیب، نهال هلونهال گلالی و غیره بر پایه پیوند و ارقام نهال گردو نیز به صورت اصلاح شده و پیوندی تولید می شوند. بنابراین حداکثر زمان تا اولین باروری 3 سال است. اگر میوه دهی در باغ شما بیش از سه سال طول کشید، مطمئن شوید که مشکلی وجود دارد و حتما از یک متخصص گیاه پزشکی یا صیقل دهنده نهال کمک بگیرید.

عوامل موثر بر کیفیت نهال میوه

در این محتوا می خواهیم مشکل را حل کنیم یکی در مورد باغداران شمال غرب کشور که به دلیل تاخیر در باردهی با چالش مواجه هستند صحبت کنیم. ابتدا از کشاورز عزیز خواستیم آنالیز خاک و آنالیز برگ درخت را برای ما ارسال کنند زیرا در اکثر موارد بیماری ها یا نبود عنصر خاصی در خاک باعث تاخیر در باردهی درختان میوه می شود. کشاورز عزیز معتقد بود که تمام مراحل آبیاری، سمپاشی و کوددهی را به خوبی انجام داده است. برگه تجزیه و تحلیل نیز هیچ چیز غیرعادی را نشان نداد. بنابراین، برای درک مشکل، مجبور شدیم به داخل باغ برویم تا شرایط روشنایی درختان را بررسی کنیم.

میزان باردهی درخت گردو ارتباط مستقیمی با کیفیت نهال میوه دارد، اما چه عواملی بر کیفیت نهال میوه تأثیر می گذارد؟

  • انتخاب نوع و نژاد مناسب نهال بسیار مهم است زیرا تأثیر زیادی بر عملکرد و کیفیت محصولات دارد. گونه های درختی و نژادهایی که با شرایط آب و هوایی و خاک منطقه سازگاری دارند انتخاب شود و همچنین به ویژگی های مورد نظر مصرف کننده توجه شود.
  • محل تولید نهال باید شرایط بیولوژیکی مناسبی داشته باشد تا نهال رشد مناسبی داشته باشد و کیفیت بالایی داشته باشد. عواملی مانند نور، آب، خاک، دما و هوا باید با شرایط مورد نیاز گیاهان سازگار باشند. از نظر علمی شمال غرب ایران به ویژه شهرستان میاندوآب در آذربایجان غربی بهترین شرایط محیطی را برای رشد و تکثیر نهال ها فراهم می کند. در این شهر نهالستان های بزرگ از جمله نهالستان پالیز نهال نهال های مرغوب و با رشد تضمینی عرضه می کنند.
  • فرآیند تولید نهال باید با روش های نوین و علمی انجام شود تا نهال ها از بهترین کیفیت برخوردار باشند. این روش ها شامل انتخاب پایه و پیوندک با کیفیت است. استفاده از روش های پیوند، قلمه ها و پایه ها؛ تغذیه و کنترل بیماری ها و آفات.
  • برای تولید نهال های باکیفیت، استفاده از منابع آب و مواد مغذی مناسب بسیار مهم است. مواردی که باید مورد توجه قرار گیرد شامل تامین آب کافی و بهینه، استفاده از کودها و عناصر غذایی مورد نیاز گیاهان و کنترل بهینه نیاز گیاه در طول فرآیند رشد و نمو نهال می باشد. البته کارشناسان نهالستان پالیز آموزش های لازم و کافی را در این زمینه دارند و همگی دارای آموزش های مناسب و تجربه کافی در زمینه تولید و مراقبت از نهال میوه هستند.

تاثیر کیفیت نهال بر عملکرد محصولات کشاورزی

سپس تاریخچه باغ کلبه دوست داشتنی را بررسی کردیم. این باغدار تقریباً 10 سال پیش زیرسازی باغ خود را برای کاشت نهال گردو آغاز کرده بود و در بهار 1394 پس از تهیه نهال گردو، آنها را در باغ کاشت. نهالستانی که او نهال های خود را از آنجا خریداری کرد، ادعا کرد که این نهال ها زود میوه می دهند. بنابراین پس از 3 سال او منتظر میوه های آنها بود. نهال ها فرنور فرانسوی هستند و معمولاً این نهال ها نهال های زودبار هستند، اما اینکه بعد از 5 سال به ثمر نرسیده بودند جای سوال بود!

تأثیر کیفیت نهال بر عملکرد محصولات کشاورزی بر کسی پوشیده نیست. باغدارانی که به دنبال درختان پرمحصول و درآمد سالانه بالاتر هستند، باید نهال ها را از نهالستان های معتبر خریداری کنند. هر کشاورز هنگام خرید نهال مهد کودک موارد زیر را درخواست می کند:

  1. رشد و نمو بهتر درختان میوه
  2. مقاومت بیشتر در برابر آفات و بیماری ها
  3. کمیت و کیفیت بالاتر محصولات تولید شده در سال
  4. افزایش بهره وری و کاهش اتلاف منابع

راهکارهایی برای تهیه نهال با کیفیت بالا

در مرحله بعد از کشاورز دوست داشتنی خواستیم عکس برچسب نهال و کارت سلامت نهال را در اختیار ما بگذارد تا شناسنامه نهال را مطالعه کرده و مشخصات ویژه آن را بدانیم. متاسفانه تمامی نهال ها متفاوت بوده و از مراکز مختلف خریداری شده است. در واقع در آن زمان اطلاعات خاصی در مورد نهال های کاشته شده نداشتیم.

باغداران عزیز بهتر است نهال ها را از نهالستان های معتبر و خوش نام خریداری کنند که همگی نهال را با کیفیت و قیمت تضمینی عرضه می کنند. فراموش نکنید نهال های خریداری شده دارای کارت گارانتی و کارت سلامت می باشند. نهالستان نه تنها گواهی رسمی خود را از وزارت جهاد کشاورزی دریافت کرده، بلکه دارای برچسب رسمی از این وزارتخانه نیز می باشد. هنگام خرید نهال به نکات زیر توجه کنید:

  • انتخاب مراکز تولید نهال معتبر و مستقر
  • استفاده از مدرن ترین و علمی ترین روش ها در تولید نهال
  • کنترل کیفیت و صدور گواهینامه استاندارد
  • آموزش کشاورزان در مورد اهمیت کیفیت نهال

خرید نهال با برچسب جهاد کشاورزی از پالیز نهال

تاثیر اقتصادی کیفیت نهال بر درآمد کشاورزان

طبق نظرسنجی کارشناسان باغبانی ما؛ هیچ اثری از جوانه روی نهال گردو دیده نمی شد. در واقع نهال گردو به روش سنتی و قدیمی و با بذر تکثیر می شد. در درختان معمولی معمولاً 10 سال طول می کشد تا اولین میوه شروع به باروری کند. حتی نهال گردو فرنور که عموماً زودبازده محسوب می شود، در صورت تکثیر از طریق ژنوتیپ و پیوند، زودبازده خواهد بود. اگر جوانی سرمایه اولیه خود را صرف خرید نهال و ساخت باغی مدرن و حرفه ای می کند باید قبل از خرید اطلاعات کافی در مورد نحوه تکثیر و مراقبت از نهال های مدرن و حرفه ای به دست آورد. زیرا درآمد او به موارد زیر بستگی دارد:

  • افزایش قیمت محصولات باکیفیت
  • افزایش تقاضا و بازارپسندی محصولات
  • کاهش هزینه های تولید و تحویل برای نهال

دیپلم

با در نظر گرفتن عوامل مؤثر بر کیفیت نهال و تأثیر آنها بر عملکرد و درآمد کشاورزان، می‌توان نتیجه گرفت که تهیه نهال‌های مرغوب و استفاده از روش‌های علمی در تولید آن، عملکرد محصولات کشاورزی را به میزان قابل توجهی بهبود می‌بخشد. که درآمد کشاورزان را افزایش می دهد. لذا توجه به این موضوع و ارتقای کیفیت نهال در سیاست های کشاورزی و رویکردهای کشاورزی بسیار حائز اهمیت است. در واقع می توان گفت که «هر نهالی نهالی نیست».

وب سایت: bartarnahal.ir

تماس با پالیز نهال:

09141832393 – 09144501003 – 09144501007 – 09144501008 – 09144501009

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا