اخبار روز

خرید مجازی ارز اربعین در این بانک ها/ در سفر به عراق چه ارزی همراه داشته باشیم؟


به گزارش پی ام آپ، بر اساس آخرین آمار بانک مرکزی تا 4 شهریور 600 هزار زائر اربعین حسینی از طریق بانک های عامل پول لازم را تهیه کرده اند.

پرداخت ارز به زائران که محسن کریمی، معاون بین الملل بانک مرکزی درباره آن گفت: خوشبختانه امسال خدمات ارائه شده توسط بانک مرکزی در حوزه توزیع ارز اربعین با استقبال خوبی از سوی زائران مواجه شد و می توان گفت: زائران روزهای خروج از مرز ارز اربعین خود را دریافت کردند.

تا 15000000 تومان; بدون ظهرنویسی و چک و سفته (اخذ تسهیلات)

بر اساس آمار بانک مرکزی 1790، 6 شعبه عامل تجارت، ملی، سپه، صادرات، پارسیان و پست بانک در تامین ارز اربعین فعال هستند، بنابراین شعب منتخب آماده فروش و تحویل ارز هستند. هموطنان

همچنین فروش ارز به زائران بالای 5 سال از تاریخ 28/05/1402 لغایت 14/06/1402 و فروش ارز (قبض) به زائران به صورت دینار عراقی حداکثر به مبلغ 200000. دینار عراقی به ازای هر زائر به نرخ ارز فروخته شده توسط ETS.

اما فروش ارز اربعین امسال نسبت به سال گذشته متفاوت است، به طوری که سال گذشته با ارائه کارت ملی و ثبت نام در سامانه سماح، هر زائر حدود 100 دلار یا معادل 150 هزار دینار عراقی به نرخ ارز دریافت کرد. افزایش 50 هزار دیناری اضافه شده و زائران اربعین امسال به جای دلار دینار دریافت می کنند.

در همین راستا محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرد: در حوزه ارز تصمیم بر این است که امسال ارز اربعین به صورت دینار تحویل داده شود و دیگر دلار و یورو ندهیم.

در ادامه رئیس کل بانک مرکزی بر لزوم تلاش ویژه بانک ها و موسسات اعتباری در توزیع و عرضه ارز اربعین تاکید کرد و تصریح کرد: بانک ها با برنامه ریزی مدون و عرضه ارز اربعین به صورت مناسب، از صف و ازدحام جمعیت خودداری کنند. در شعب در این راستا و استفاده از بانکداری الکترونیک در این زمینه.

بر این اساس بانک مرکزی اعلام کرد: امسال فروش مجازی ارز اربعین توسط بانک های ملی و سپه از طریق پیام رسان «بله» و شبکه اجتماعی «روبیکا» انجام می شود.

فرزین پیش از این اعلام کرده بود: همه کسانی که قصد سفر به اربعین را دارند ارز مورد نیاز خود را دریافت خواهند کرد و نگرانی از این بابت وجود ندارد.

نرخ دینار عراق در بازار غیررسمی کاهش یافت

نکته متفاوت دیگر با روند امسال کاهش نرخ دینار در بازار غیررسمی بود. مورد اشاره معاون بین الملل بانک مرکزی گفت: امسال بانک مرکزی مداخله خوبی در حوزه ارز اربعین انجام داد و با تامین به موقع منابع و سازماندهی مناسب و هماهنگی با سایر نهادهای ذیربط، صرافی نرخ دینار ابتدا در ایام اربعین، کردها کاهش یافت، به طوری که قبل از توزیع سکه اربعین، هزار دینار عراقی معادل 36 هزار تومان بود و اکنون صرافی هایی هستند که حاضرند با نرخ 32000 تومان به بانک مرکزی بفروشید و البته نرخ ارز بانک مرکزی 31500 تومان است.

اما یکی از نکات مهم ارز اربعین خرید آن در داخل کشور است که به گفته کارشناسان علاوه بر رفع مشکلات خرید در عراق می تواند برای زائران مقرون به صرفه باشد که کارشناسان اقتصادی به برخی از آنها اشاره کردند. . .

بالسینی کارشناس اقتصادی گفت: بانک مرکزی در سال جاری به منظور تسهیل در سفر هموطنان به پیاده روی اربعین اقدامات گسترده ای در حوزه ارز اربعین انجام داده است به طوری که شعب بانک‌های ملی، سپه، صادرات، پارسیان، پست بانک و بانک تجارت در حال حاضر هستند.

و افزود: سال گذشته در مجموع 270 هزار نفر ارز دریافت کردند اما امسال شرایط متفاوت است. علاوه بر این، در سال جاری شرایط فروش ارز به صورت مجازی نیز در نظر گرفته شده است. لذا با توجه به این موارد، شرایط خدمت بانک مرکزی از طریق بانک های عامل مردمی که تمایل به شرکت در پیاده روی اربعین را دارند، باید ارز خود را در یکی از شعب بانک عامل اعلام شده در شهرستان ها و قبل از عزیمت به نقاط مرزی دریافت کنند. و در داخل کشور

فرزانی دیگر کارشناس اقتصادی نیز اظهار داشت: نرخ ارز اربعین بر اساس نرخ ارز ای تی اس است و به هر زائر 200 هزار دینار فروخته می شود. با توجه به تفاوت نرخ صرافی های عراق در شهرهای مختلف مانند کربلا و نجف و تعیین نرخ ارز در بازار.

وی افزود: از نظر منطق مالی، ارائه نرخ ارز اربعین به زائران نسبت به بستری که بانک مرکزی تعریف کرده، مطلوبتر و ارزانتر است. به طور کلی برای خرید 200 هزار دینار در داخل کشور، زائران باید بین 6 میلیون و 300 هزار تا 6 میلیون و 400 هزار تومان بپردازند، اما اگر بخواهند همین مبلغ را در عراق بخرند، باید نزدیک به 8 میلیون تومان بپردازند.

به گفته فرزانی، در مجموع با توجه به تفاوت نرخ ارز ایران و عراق، تامین ارز مورد نیاز زائران اربعین در داخل کشور منطقی و سودآور است.

در پایان شایان ذکر است زائران در صورت بروز مشکل در دریافت ارز اربعین پس از مراجعه به شعب منتخب و مشاهده ازدحام احتمالی می توانند با ذکر نام شعبه و شهرستان از طریق شماره تماس 021-29953612 از ساعت 7:30 صبح. قبل از ساعت 15 به بانک مرکزی اطلاع دهید.


آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بسته است
دکمه بازگشت به بالا