اخبار روز

خریداران طلا باید فاکتور نوع ۲ را دریافت کنند!/جزئیات

سخنگوی اتاق اصناف ایران اعلام کرد که از این پس، فروشندگان طلا و جواهر ملزم به صدور صورتحساب نوع ۲ در هنگام فروش طلا و جواهر می‌باشند.

به گزارش بازتاب آنلاین  به نقل از همشهری آنلاین ، وی با اشاره به چالش های مالیاتی اصناف طلا و جواهر کشور در روزهای اخیر با اشاره به چالش های مالیاتی اصناف طلا و جواهر کشور گفت: طلای اصل مشمول ارزش افزوده نمی شود، اما هزینه ساخت، حق امتیاز و سود فروشنده این گونه کالاها مشمول 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده است. در نتیجه با توجه به چند برابر بودن نرخ مالیات بر ارزش افزوده کالاهای فروخته شده (یعنی طلای اصل معاف و سود و حقوق مشمول مالیات بر ارزش افزوده 9%) از این پس فروشندگان جواهرات باید فاکتور زمانی که طلا و جواهرات می فروشند. انتشار نوع 2.

وی افزود: ثبت اطلاعات و ملیت خریدار در فاکتور نوع 2 الزامی نیست. بلکه در این نوع فاکتورها فقط اطلاعات فروشنده و مشخصات کالا به همراه نرخ مالیات بر ارزش افزوده به صورت جداگانه برای حقوق و کارمزد ثبت می شود و برای طلای اصلی مالیات بر ارزش افزوده دریافت نمی شود. از آنجایی که امکان تفکیک معافیت طلای اصل از ارزش افزوده و نرخ سود و کارمزد 9 درصد در رسید کارتخوان وجود ندارد، به همین دلیل قبض کارتخوان چاپی به عنوان فاکتور الکترونیکی پذیرفته نمی شود.

عضو هیأت مدیره اتاق بازرگانی ایران در ادامه گفت: واحدهای تجاری به غیر از طلا فروشان که در 6 ماهه اول سال 1402 بیش از 18 میلیارد تومان فروش داشته اند در صورت نرخ ارزش افزوده محصولات خود. تک رقمی است (مثلاً فقط 9 درصد) بله، نیازی به صدور فاکتور در سامانه مودیان ندارند. بلکه رسید صادر شده توسط دستگاه POS یک فاکتور الکترونیکی محسوب می شود. اما اگر فروش یک واحد تجاری در 6 ماهه اول سال جاری از 18 میلیارد تومان فراتر رود و نرخ مالیات بر ارزش افزوده کالاهای آن واحد تجاری نیز متفاوت باشد (مثلا رستورانی که با مالیات بر ارزش افزوده غذا می فروشد. نرخ 9 درصد فروش نوشابه با نرخ مالیات بر ارزش افزوده 16 درصد گفت: اتحادیه باید در نظام مالیاتی فاکتورهای نوع 2 صادر کند.

سخنگوی اتاق اصناف ایران در پایان به لزوم ثبت اتحادیه در سامانه مودیان اشاره کرد و گفت: تمامی اتحادیه ها بر اساس جواز کسب توسط سازمان امور مالیاتی در سامانه مودیان ثبت شده اند، بنابراین برای ثبت نام در نظام مالیاتی که غیرقانونی است، باید مجددا ثبت نام و وجه از آنها دریافت شود.


آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا