اخبار روز

خروج آمریکا از برجام به همه طرف‌های توافق آسیب رسانده است

سرپرست وزارت امور خارجه کشورمان طی سخنانی در نشست شورای امنیت گفت: رویکرد و سیاست خارجی دولت جدید جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر تقویت چندجانبه گرایی بر اساس اصول منشور سازمان ملل متحد و حقوق بین الملل است. “

به گزارش ایسنا، علی باقری سرپرست وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز سه شنبه در اجلاس عالی رتبه شورای امنیت سازمان ملل متحد با موضوع «همکاری چندجانبه در جهت ایجاد ثبات بیشتر، دموکراتیک و با ثبات تر» سخنرانی کرد. نظم جهانی عادلانه دموکراتیک.”

باقری در ابتدای سخنان خود ضمن تبریک به ریاست روسیه بر شورای امنیت، از اجرای به موقع و سازماندهی این ابتکار تشکر کرد.

وی با بیان اینکه «چندجانبه‌گرایی مؤثر برای تضمین صلح و امنیت بین‌المللی ضروری است»، گفت: ما بر اهمیت چنین طرح‌هایی برای تأکید بر ضرورت چندجانبه‌گرایی و تأکید بر پیامدهای زیانبار یکجانبه‌گرایی خودخواهانه تأکید می‌کنیم.

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران به عنوان… یکی به عنوان یکی از اعضای بنیانگذار سازمان ملل متحد، بر تعهد مستمر خود به چندجانبه گرایی مؤثر بر اساس قوانین بین المللی و اصول منشور ملل متحد تأکید می کند.

باقری در ادامه سخنان خود به پنج نکته جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد.

مقاومت واکنشی به یکجانبه گرایی است

وی در مورد مورد اول گفت: سازمان ملل متحد نه تنها برای «حفاظت از نسل‌های آینده از بلای جنگ»، بلکه «خواهان توسعه روابط دوستانه بین ملت‌ها بر اساس رعایت اصل برابری و برابری» بود. حق مردم برای تعیین سرنوشت خود. این اصول و سایر اصول و اهداف عالی منشور تنها از طریق همکاری چند جانبه قابل دستیابی است. یکجانبه گرایی مغایر با صلح و عدالت است.

ثانیاً، برابری دولت‌ها شالوده اساسی نظام سازمان ملل است. این اصل مبتنی بر حق تعیین سرنوشت هر ملتی است که از طریق آن می تواند سرنوشت خود را رقم بزند. «منع تهدید یا استفاده از زور»، «حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات» و همچنین «عدم مداخله در امور داخلی سایر کشورها» با هدف حفاظت از حاکمیت ملت‌ها در برابر تهاجم خارجی و تضمین روابط دوستانه ایجاد می‌شود. بین آنها. یکجانبه گرایی پایه های اساسی سازمان ملل متحد و اصول بنیانگذار آن را تضعیف می کند. یکجانبه گرایی دعوت به بی عدالتی، تقابل و جنگ است.

باقری در خصوص مورد سوم نیز گفت: سازمان ملل به عنوان بزرگترین نماد چندجانبه گرایی در معرض بدبختی یکجانبه گرایی قرار دارد. متأسفانه شورای امنیت بارها توسط برخی از اعضای دائم برای اهداف استراتژیک یا سیاسی خود مورد سوء استفاده قرار گرفته است. آنها از یک سو از نفوذ شورا برای اعمال فشار بر کشورهای دارای حاکمیت مستقل استفاده کرده اند و از سوی دیگر از اقدامات شورا برای توقف تجاوزات و نقض صلح توسط کشورهای متحد و متحدان خود جلوگیری کرده اند.

وی تصریح کرد: نمونه بسیار بارز آن وتوی چند دهه ای هرگونه تصمیم معنادار آمریکا در خصوص نسل کشی مستمر رژیم اسرائیل علیه فلسطینیان و تجاوزات مکرر این رژیم به ملت های منطقه است. در این جا تاکید می کنم که حمایت و همبستگی جمهوری اسلامی ایران با گروه های مقاومت، اقدامی مشروع بر اساس قوانین بین المللی با هدف پایان دادن به اشغال و تجاوز در منطقه است.

باقری همچنین «مقاومت» را «واکنشی به یکجانبه‌گرایی و حمایت متعصبانه از رژیم جنایتکاری که در غزه و سرزمین‌های فلسطینی مرتکب جنایت نسل‌کشی می‌شود» دانست.

شورای امنیت نمی تواند از مسئولیت خود در مورد نقض حقوق مردم ایران شانه خالی کند

سرپرست وزارت امور خارجه ایران در مورد چهارمین مورد نیز گفت: چندجانبه گرایی مستلزم احترام به تقسیم کار بین سازمان ملل متحد است. منشور به عنوان یک معاهده بین دولتی و شورا را از عملکرد واقعی خود منحرف می کند. علاوه بر این، «اعضای سازمان ملل متحد موافقت کردند که تصمیمات شورای امنیت را طبق منشور بپذیرند و اجرا کنند».

وی تصریح کرد: در اینجا می‌خواهم به قطعنامه‌های غیرموجهی که در سال‌های 2006 تا 2010 علیه جمهوری اسلامی ایران تحمیل شده است، اشاره کنم که نتیجه ادعاهای بی‌اساس آمریکا درباره برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران است که با حق ایران در تضاد است. معاهده منع گسترش تسلیحات هسته ای و نقض حقوق اولیه بشری مردم است. کشور من بود. تاکید می کنم که شورای امنیت سازمان ملل متحد و گروهی از اعضایی که در اعمال این تحریم های غیرقانونی و نامشروع علیه جمهوری اسلامی ایران نقش اساسی داشتند، نمی توانند از مسئولیت خود در قبال نقض حقوق مردم ما شانه خالی کنند.

باقری به مورد پنجم خاطرنشان کرد: اقدامات قهری یکجانبه در قالب تحریم های فراسرزمینی همچنان بیانگر یکجانبه گرایی افراطی و غیرانسانی است. آمریکا و متحدان غربی‌اش که این تحریم‌ها را اجرا می‌کنند باید پاسخگوی ویرانی، مرگ و رنج بی‌پایان ملت‌های آسیب‌دیده از تحریم‌ها از جمله مردم کشور من باشند.

برجام با چالشی جدی ناشی از رویکرد یکجانبه غرب و آمریکا مواجه بود

سرپرست وزارت امور خارجه ایران در ادامه سخنان خود با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران همواره وفاداری خود را به چندجانبه گرایی که نمونه بارز آن مشارکت سازنده در انعقاد برجام است، نشان داده و برجام را موفقیت آمیز دانست. ابتکار چندجانبه یکی مشکلات غیرضروری و نگرانی واهی کشورهای غربی در مورد برنامه صلح آمیز هسته ای ایران و باید تحریم های ظالمانه را از دوش مردم ایران بردارد. متأسفانه این روند چندجانبه با چالش جدی رویکرد یکجانبه غرب و آمریکا مواجه شده است. خروج یکجانبه آمریکا از توافق یکی یکی از مظاهر یکجانبه گرایی در صحنه بین المللی است که به همه طرف های متعاهد آسیب وارد کرده است.

وی بر سیاست همسایگی جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد. یکی وی با بیان اینکه یکی از نتایج، توجه به چندجانبه گرایی برای حل مشکلات و نگرانی های مشترک است، گفت: در این زمینه، ایران گفتگو و همکاری های منطقه ای را برای ایجاد فضایی که منابع برای پیشرفت و توسعه منطقه در دسترس باشد، دنبال می کند. برای استفاده در دسترس همه قرار داده شده است. در واقع تقویت مشارکت و همکاری برای امنیت جمعی و توسعه پایدار در منطقه، هدایت کننده سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.

رویکرد اصلی سیاست خارجی دولت جدید ایران، گشودن افق های جدید است

باقری در بخش پایانی سخنان خود به رویکرد و سیاست خارجی دولت جدید جمهوری اسلامی ایران که مبتنی بر تقویت چندجانبه گرایی بر اساس اصول منشور ملل متحد و حقوق بین الملل است، اشاره کرد.

دکتر پزشکیان رئیس جمهور منتخب ایران اعلام کرده است که رویکرد اصلی سیاست خارجی دولت متبوعش گشودن افق های جدید و گسترش همه جانبه روابط دوستانه با سایر دولت ها بر اساس گفت و گو، همکاری، برابری و احترام متقابل خواهد بود. در بخشی از این رویکرد، دولت جمهوری اسلامی ایران جایگاه ویژه ای دارد و رفیعی معتقد به تعمیق هر چه بیشتر روابط همه جانبه با کشورهای همسایه، منطقه و سایر دولت ها است.

سرپرست وزارت امور خارجه در پایان گفت: همانطور که دبیرکل تاکید کرد، چالش‌های جهانی تنها از طریق احترام به قوانین بین‌المللی، رعایت تعهدات جهانی و اتخاذ چارچوب‌های مناسب برای حکمرانی چندجانبه قابل حل است. جمهوری اسلامی ایران بر این نکته تأکید دارد، اما از هرگونه ابتکار برای تقویت چندجانبه گرایی، افزایش احترام به حقوق بین الملل و تحقق اهداف و اصول منشور ملل متحد استقبال می کند. چندجانبه گرایی مهمترین کلید مقابله با تهدیدها و چالش های جهانی است. ما معتقدیم که این تنها راه ایجاد یک محیط امن، عادلانه و فراگیر است تا همه ملت ها بتوانند از رشد و صلح پایدار بهره مند شوند.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

همچنین ببینید
بسته است
دکمه بازگشت به بالا