اخبار روز

خداحافظ A-10 Warthog; چرا هواپیماهای تهاجمی زمینی دیگر ساخته نمی شوند (+عکس)

هواپیماهای تهاجمی زمینی برای مدت طولانی در دسترس بوده اند یکی آنها یکی از انواع اصلی هواپیماهای جنگنده بودند، اما به نظر می رسد نژادی در حال مرگ هستند و در سال های آینده ناپدید خواهند شد. از دهه 1960، تنها دو نوع هواپیمای تهاجمی اختصاصی در سراسر جهان به تولید انبوه رسیده است: Fairchild Republic A-10 Thunderbolt II (بازنشسته) و Sukhoi Su-25 Frogfoot (تقریباً روزانه در نبردهای فعال).

با این حال، هر دو هواپیما دیگر در حال تولید نیستند و جایگزینی مستقیم برای آنها در نظر گرفته نشده است.

هواپیمای حمله

به گزارش روزیاتو، هواپیماهای دیگر مطمئناً می توانند نقش پشتیبانی هوایی تهاجمی را بر عهده بگیرند. بسیاری از جنگنده‌های چندمنظوره، هواپیماهای مختلف آموزشی/جنگنده سبک، بالگردهای تهاجمی AC-130 و هواپیماهای تروریستی و هلیکوپترهای تهاجمی مانند آپاچی روسی و کا-52 تمساح می‌توانند این کار را انجام دهند.

با این حال، هیچ یک از این هواپیماها مانند A-10 و Su-25 هواپیماهای حمله زمینی تخصصی نیستند. در نهایت، A-10 تنها هواپیمای نیروی هوایی ایالات متحده است که حرف A را در نام رسمی خود به عنوان جنگنده تهاجمی حمل می کند.

تعریف هواپیمای تهاجمی، طبق دایره المعارف بریتانیکا، «نوعی هواپیمای نظامی است که از نیروهای زمینی خود از طریق حملات هوایی و حملات بمباران در ارتفاع پایین علیه نیروهای زمینی، تانک ها و سایر وسایل نقلیه زرهی و تأسیسات دشمن پشتیبانی می کند».

هواپیماهای تهاجمی به طور کلی کندتر و مانور کمتری نسبت به هواپیماهای جنگی هوایی دارند، اما تسلیحات بزرگتر و متنوع تری دارند (اتومکان، مسلسل، راکت، موشک و بمب) و می توانند نزدیک زمین پرواز کنند.

خداحافظ A-10 Warthog; چرا هواپیماهای تهاجمی زمینی دیگر ساخته نمی شوند (+عکس)

A-10 Warthog بازنشسته

بدنه هواپیما A-10 حول یک توپ قدرتمند 30 میلی متری GAU-8 Avenger ساخته شده است. این هواپیما به عنوان کشنده تانک طراحی شده بود که قادر به انهدام تانک ها و پشتیبانی هوایی نزدیک از نیروهای داخلی بود. نظرات در مورد اثربخشی و قدرت A-10 Warthog بسیار متفاوت است.

برخی ادعا می کنند که A-10 نسبت به نیروهای عراقی در عملیات طوفان صحرا برتری داشته است، در حالی که برخی دیگر می گویند اینطور نبوده است. علاوه بر این، برخی خواهند گفت که این جنگنده به ندرت از توپ خودکار خود استفاده می کند و در عوض تمایل به استفاده از موشک (حداقل در محیط های مورد بحث) دارد.

ممکن است تعجب کنید که چرا هیچ کشور دیگری علاقه مند به خرید هواپیما به نظر نمی رسید (اگرچه ایالات متحده اکنون در تلاش است تا A-10 های بازنشسته را به اردن بفرستد، و ممکن است اردن خریدار مرموز A-10 باشد یا نباشد).

سال های تولید 1972 تا 1984
تعداد خودروهای تولید شده 716 هواپیما
شماره فعلی 281 هواپیما
تعداد هواپیماهای بازنشسته شده تا فوریه 2025 56 هواپیما
تاریخ برنامه ریزی شده برای بازنشستگی کامل 2029
مالک نیروی هوایی ایالات متحده (احتمالاً نیروی هوایی اردن در آینده)

به نظر می رسد نیروی هوایی ایالات متحده تصمیم گرفته است که A-10 جایی در میدان نبرد مدرن ندارد. بنابراین، جنگنده های A-10 بدون جایگزینی مستقیم بازنشسته می شوند و انتظار می رود تا سال 2029 به طور کامل از رده خارج شوند.

پس از آن، جنگنده های چند منظوره، هلیکوپترهای تهاجمی و پهپادها پشتیبانی هوایی نزدیک را ارائه خواهند کرد. A-10 ممکن است در مبارزه با شورشیان در خاورمیانه مفید بوده باشد، اما احتمالاً در جنگ مستقیم در شرق اقیانوس اطلس بی فایده خواهد بود.

خداحافظ A-10 Warthog; چرا هواپیماهای تهاجمی زمینی دیگر ساخته نمی شوند (+عکس)

جنگنده Su-25 Frogfoot ساخت شوروی همچنان در قدرت است

Su-25 شوروی-روسی (Frogfoot در ناتو) دیدگاه جالبی در مورد هواپیماهای جنگنده ارائه می دهد (این جنگنده کم و بیش پاسخ شوروی به A-10 آمریکایی بود). در حالی که بسیاری می گویند A-10 در میدان نبرد مدرن دوام نخواهد آورد، Su-25 به طور مرتب در خط مقدم توسط روسیه و اوکراین در جنگ های اخیر مورد استفاده قرار گرفته است.

اگرچه بسیاری از Su-25 منهدم شدند، اما این تعداد هنوز تنها کسری از تعداد هواپیماهایی است که روسیه در اختیار دارد. Su-25 اولین بار در سال 1975 پرواز کرد و در تفلیس، گرجستان کنونی ساخته شد (تاسیسات توسط روسیه در جنگ روسیه و گرجستان 2008 تخریب شد). جنگنده های Su-25 سال هاست که تولید نمی شوند.

اما شاید این پایان ماجرا نباشد. طبق گزارش‌ها، گرجستان تلاش می‌کند (و شکست می‌خورد) تولید این جنگنده را از سر بگیرد، در حالی که بلاروس ادعا می‌کند که تولید Su-25 Frogfoot برای روسیه را آغاز خواهد کرد.

این نشان می دهد که هنوز تقاضا برای هواپیمای جنگنده جدید Su-25 وجود دارد. فرسودگی ناشی از تلفات جنگی و فرسایش به این معنی است که Su-25 Frogfoot در حال حاضر در ساخت جدید نیست اما به سمت بازنشستگی می رود.

سال های تولید 1978 تا 1989 (تولید محدود تا سال 2010 امکان پذیر است)
تعداد هواپیماهای موجود در اختیار نیروی هوایی روسیه حدود 190 هواپیما قبل از جنگ با اوکراین
تعداد خودروهای تولید شده تقریباً 1000 هواپیما (تقریباً 932 هواپیما بین سالهای 1978 و 1979 بدون احتساب صادرات Su-25K دوران شوروی)
تعداد هواپیماهای از دست رفته در اوکراین سرنگونی 33 فروند هواپیمای روسی و 20 هواپیمای اوکراینی توسط جنگنده سوخو 25 تایید بصری شد.
بازنشستگی برنامه ریزی شده مطمئن نیستم
مالک اوکراین، روسیه و بسیاری از کشورهای دیگر

خداحافظ A-10 Warthog; چرا هواپیماهای تهاجمی زمینی دیگر ساخته نمی شوند (+عکس)

Su-25 در بسیاری از جنگ ها از جمله توسط نیروی هوایی عراق در جنگ ایران و عراق 1980-1988، جنگ روسیه و گرجستان، جنگ داخلی سوریه، جنگ 2020 قره باغ کوهستانی و جنگ های مختلف در آفریقا مورد استفاده قرار گرفته است. (از جمله جنگ داخلی فعلی در سودان) و درگیری های مختلف دیگر اوکراین نیز می گوید: “Su-25T (“تانک”) یک نسخه ویژه ضد تانک است که در طول جنگ چچن بسیار موفق بود.

در حالی که این جنگنده علیه شورشیان با قابلیت دفاع هوایی اندک (مانند استفاده ایالات متحده از A-10 ها علیه طالبان) استفاده شده است، جنگ در اوکراین چیزی کاملاً متفاوت است، و به نظر می رسد حداقل تا حدی ثابت شده است که با بقا مرتبط بوده است. چنین جنگی و تا حد زیادی عملی بود.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا