اخبار روز

خبر مهم یکسان سازی حقوق بازنشستگان منتشر شد


به گزارش مانیبان، موضوع افزایش حقوق بازنشستگی مستمری بگیران از صندوق های مختلف از جمله صندوق تامین اجتماعی با اجرای قانون همسان سازی به حدود 20 میلیون تومان. یکی از نمایندگان شورای اسلامی تا یکی این خبر به یکی از پربازدیدترین اخبار فضای مجازی تبدیل شده است، هرچند این خبر مربوط به گمانه زنی های رسانه ای است و نقل قول آن از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه صحت ندارد.

در تاریخ 16 اردیبهشت ماه خبرگزاری تسنیم در این ماه در گفت و گو با حمیدرضا حاجی بابایی (عضو کمیسیون تلفیق و کمیسیون برنامه و بودجه) مواردی را در رابطه با یکسان سازی حقوق بازنشستگان مطرح کرد که بعداً به نوعی اصلاح شد.

حاجی بابایی در این گفت و گو اعلام کرد: بر اساس برنامه هفتم توسعه، حقوق بازنشستگان از ابتدا تعدیل می شود. فروردین ماه باید اجرا شود. اما هنوز قانون برنامه هفتم به دولت ابلاغ نشده و پس از تایید شورای نگهبان، احکام جدیدی در خصوص حقوق بازنشستگان صادر می شود.

حاجی بابایی با اشاره به تناسب حقوق بازنشستگان از ابتدا فروردین باید در این ماه اجرایی شود، گفت: بودجه هم پیش بینی شده اما چرا از ابتدا؟ فروردین ماه اضافه پرداخت به دلیل برخی مسائل قانونی انجام نشده است. موضوع تناسب 90 درصدی حقوق بازنشستگان در برنامه هفتم تصویب شد، یعنی سازوکار اجرای آن در برنامه هفتم توسعه است که هنوز به تایید شورای نگهبان نرسیده است.

رئیس کمیسیون تلفیق بودجه گفت: بر این اساس زمانی که برنامه هفتم توسعه به قانون تبدیل شود، دولت موظف است آیین نامه جدیدی برای حقوق بازنشستگان وضع کند. هر بار که دولت دستورات جدیدی از اول صادر می کند فروردین نسبت حقوق بازنشستگان محاسبه شده و مابه التفاوت پرداخت می کنیم.

همانطور که از این مصاحبه پیداست، میزان غرامت در پایان اجرای این برنامه توسعه طبق قانون باید به 90 درصد برسد و این نماینده مجلس از آغاز اجرای این قانون صحبت کرده است، اما در با وجود این حاجی بابایی در این مصاحبه هرگز مبلغ 20 میلیون را دریافت نکرد. تومان اظهار نظری نکرد و ارقامی را ارائه کرد که برخی رسانه ها آن را «حیرت انگیز» توصیف کردند.

طبق قانون، طرح همسان سازی در چند مرحله اجرا می شود. ساده ترین توضیح را سخنگوی شورای نگهبان در جریان تصویب طرح همسطح سازی برنامه هفتم توسعه عنوان کرد: مصوبه برنامه هفتم در مورد تناسب حقوق بازنشستگان خلاف شرع و قانون اساسی تشخیص داده نشد و ظرف سه سال بازنشستگان باید 90 درصد حقوق کارمندان را دریافت کنند. میزان 90 درصد معادل حقوق کارکنان به شرح زیر می باشد. این افزایش از سال 1403 هر سال در سال اول 40 درصد و در سال دوم و سوم 30 درصد افزایش می یابد.

به این ترتیب طبق قانون سه سال طول می کشد تا میزان مستمری مردمی به 90 درصد حقوق کارمندان هم سطح افزایش یابد و با وجود این، پس از سه سال رقم آن مشخص نیست!

اما چند هفته پس از مصاحبه حاجی بابایی با خبرگزاری تسنیم، برخی رسانه های به ظاهر موثق در اقدامی عجیب با افزودن یک سطر به کل مصاحبه، موضوع افزایش حقوق بازنشستگان تا سقف 20 میلیون تومان و با تیتر را مطرح کردند. مانند «افزایش باورنکردنی حقوق بازنشستگان تا سقف 20 میلیون تومان در زمان همسان سازی» فضای فکری بازنشستگان را شعله ور کرد.

روش عمل رسانه ای به این صورت بود که در روزهای پنجم و ششم خرداد (بیش از سه هفته پس از این مصاحبه) تعداد قابل توجهی از این رسانه ها عبارتی را بین اظهارات حاجی بابایی اضافه کردند که در مصاحبه اصلی نبود! عبارتی که افکار عمومی تصور می کرد توسط یک مقام آگاه بیان شد: همسان سازی حقوق بازنشستگان نزدیک است و بر اساس این اقدام حقوق بازنشستگان با افزایش 90 درصدی به نزدیک به 20 میلیون تومان افزایش می یابد.


آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا