اخبار روز

خبر مهم پاداش ویژه و یک ماه حقوق اضافه معلمان


به گزارش مانیبان؛ علی فرهادی سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه در سازمانی که ثروت آن نیروی انسانی است و 98 درصد بودجه آن صرف حقوق و مزایا می شود، دستورات مالی به ویژه در حوزه پرسنلی را تشکیل می دهد، گفت: ، می تواند موتور محرکه مسائل دیگر باشد.

وی همچنین درباره تغییر رویکرد مالی آموزش و پرورش در سال گذشته اظهار کرد: از اسفند 1300 بدهکار شهریه بودیم و اکنون نه تنها بدون بدهی هستیم، بلکه نظم مالی در این حوزه به این شکل شکل گرفته است. به نحوی که شهریه در پایان هر ماه پرداخت می شود. همان ماه پرداخت می کنیم.

وی افزود: شهریورماه سال گذشته در خصوص نیروهای خریدار خدمات آموزشی قول عدم استفاده از آنها داده شد که برای این امر مجوز کار دریافت کردیم.

ما به نیروهای خریدار خدمات آموزشی ریالی بدهکار نیستیم.

فرهادی تصریح کرد: ما نه تنها یک ریال به نیروهای خریدار خدمات استان ها بدهکار نیستیم، بلکه اقداماتی را برای سامان دادن به وضعیت آنها انجام دادیم به طوری که طبق دستور سرپرست وقت، دکتر محمد مخبر کلیه نیروهای خرید خدمات استان سیستان و بلوچستان مقرر شد در سال تحصیلی آینده در قالب قرارداد استخدامی قطعی استخدام شوند.

پیگیری تبدیل وضعیت نیروهای خرید خدمات به کار خاص

فرهادی همچنین اعلام کرد که این رویکرد را برای سایر نیروهای پیمانکاری خدماتی که در خارج از استان سیستان و بلوچستان فعال هستند دنبال می کنیم و برای تبدیل وضعیت آنها به قرارداد کار معین نیز اقداماتی انجام می دهیم.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: تمرکز آموزش و پرورش همکاری با نیروهای خرید خدمات است که بیش از 10 سال سابقه کار دارند و معلمان واجد شرایط شده اند، در قالب قراردادهای معین.

معلمان در بیمه تکمیلی معوقه ندارند

وی با اشاره به بیمه تکمیلی معلمان تصریح کرد: هزینه بیمه تکمیلی معلمان در فیش حقوقی لحاظ و واریز می شود و به هیچ وجه معطل نمی شود و این موضوع منجر به خدمت رسانی بهتر به معلمان می شود.

پرونده اعتراض به صلاحیت بسته شد

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش نیز در خصوص رده بندی توضیحاتی ارائه کرد و گفت: سال گذشته 572 هزار معلم فعال با طبقه بندی معلمان مخالفت کرده و خواستار بازنگری در رده بندی تعیین شده شدند. این افراد قبل از پایان. اسفند 1402 به اعتراض آنها رسیدگی و بیش از 380 هزار نفر از این افراد طبق قانون ارتقاء یافتند و به نوعی پرونده اعتراض به احراز صلاحیت بسته شد.

زمان پرداخت معوقات طبقه بندی دانش پژوهان بازنشسته قبل از سال 1402 است

وی با بیان اینکه هنوز در حوزه احراز صلاحیت کار وجود دارد، تصریح کرد: صندوق بازنشستگی تا قبل از پایان سال 1402 احکام احراز صلاحیت بازنشستگان سال های 1400 و 1401 را صادر کرد اما بخشی از بدهی این افراد باقی ماند که به این معناست که شخص در سال 1402 یا در سال 1401 یا 1400 بازنشسته شده و بدهکار شده است. به 6 ماهه دوم 1400 و 1401 به عنوان آخرین مرحله تثبیت نظام رتبه بندی کار خود را انجام می دهیم تا به زودی پرداخت شود.

فرهادی خاطرنشان کرد: تلاش می کنیم کسورات قانونی با توجه به افزایش رتبه را برای همه بازنشستگان 1400، 1401 و 1402 پرداخت کنیم و نظام رتبه بندی برای آنها و مورد باقی مانده از رتبه بندی قبلی تثبیت شود. تعطیل و از این پس سامانه احراز صلاحیت تابع مقررات و دستورالعمل های مصوب خواهد بود.

به گفته فرهادی بیش از 60 هزار نفر در سال 1400، 51 هزار نفر در سال 1401 و 72 هزار نفر در سال 1402 بازنشسته شدند.

رفع نگرانی معلمان در مورد سن بازنشستگی؛ به زودی

وی در مورد نیروی انسانی گفت: امسال بخشنامه معروفی داشتیم که گفتیم طبق آیین نامه سازمان اداری و استخدامی و قبل از ابلاغ برنامه هفتم که طبق نامه ای که از سوی اداره صادر شده امضا کرده بودم. و سازمان اشتغال، آموزش و پرورش مجاز است. او می دانست که اگر بخواهد می تواند برخی از معلمان را قبل از سن اجباری بازنشستگی مجبور به ادامه کار کند و این اجازه را هم داده بود. سپس در 12 مرداد ماه، قانون برنامه هفتم نیاز به اجرا داشت و بخشنامه مذکور دچار ابهام شد.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش یادآور شد: این بخشنامه متولی قانون مدیریت خدمات عمومی بود اما طرح هفتم به دلیل اینکه قانون معوق بود حرف آخر را زد. از این نظر با دیوان عدالت اداری هماهنگ می کنیم تا این بخشنامه برنامه هفتم را اصلاح کنیم.

سن بازنشستگی در وزارت آموزش و پرورش؛ از 48 سال تا 52 سال

وی با اشاره به اینکه سن بازنشستگی در وزارت آموزش و پرورش 48 تا 52 سال است، گفت: حتی اگر معلمی در موسسه تربیت معلم تحصیل کرده باشد، این عزیزان می توانند با 42 سال سن بازنشسته شوند. به عبارت دیگر سن بازنشستگی در آموزش و پرورش پایین است و عموماً معلمان از نظر سن بازنشستگی هنوز جوان هستند و معتقدیم معلمان در سن بازنشستگی در اوج تجربه و توانایی های معلمی قرار دارند، بنابراین مطلوب است کمبود نیروی انسانی مورد استفاده معلمان را جبران کند.

بر اساس بیانیه سخنگوی وزارت آموزش و پرورش، این بخشنامه به زودی اصلاح و دغدغه معلمان بازنشستگی مرتفع خواهد شد.

تداوم خدمت حدود 50 درصد معلمان بازنشسته

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در ادامه با اشاره به تلاقی سه وضعیت بحرانی بین سال‌های 1397 و 1395، افزود: بیشترین جمعیت دانشجو در 25 سال گذشته، بیشترین تعداد شرایط بازنشستگی در 25 سال گذشته و استخدام دانشگاه فرهنگیان. در سال 2019-2020 با یکدیگر برخورد کردند و باعث شدند که ما در بحث منابع انسانی دچار بحران شویم، بنابراین در بحث منابع انسانی شرایط نسبت به سال گذشته بهتر شده است به گونه ای که با فرض قرارداد کاری، همه . نیروها اقدام به خرید خدمات و ادامه خدمت حدود 50 درصد از معلمان بازنشسته می کنند که با مهراما آرامی شروع می کنیم.

معلمان دارای شرایط بازنشستگی مجبور به ادامه خدمت نیستند

فرهادی تصریح کرد: با کمک دولت قبل و دولت فعلی با کمک رئیس جمهور و دکتر حاجی میرزایی دو تصمیم گرفته شد که از دولت قبل پیروی می کنیم. آن دو تصمیم این بود که ادامه خدمت هر یک از بازنشستگان در سال آینده به این معنا نیست که باید 60 سال کار کنند. آن بخشنامه اصلاح شد. این موضوع در مورد نیاز است و تمام نیاز ما تا دو سال آینده است و «اجباری» آن حذف شده است.

پرداخت پاداش به معلمان دارای شرایط بازنشستگی در صورت ادامه کار

وی افزود: به هر معلمی که در حین بازنشستگی به خدمت خود ادامه دهد، یک ماه حقوق به آنها پاداش می دهیم. بنابراین کلیه مشمولان بازنشستگی شهریور ماه سال جاری در صورت ادامه خدمت و تعویق یکساله بازنشستگی، 13 ماه حقوق دریافت می کنند که منابع مالی آن در اختیار آنان قرار گرفته است.

برای پوشش شهریه یک ماه حقوق اضافی بپردازید.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: در خصوص حق التدریس معلمان متقاضی حق التدریس برنامه ای در وزارتخانه داشتیم و در سال گذشته به سازمان اداری و استخدامی اعلام کردیم به گونه ای که میزان آن دو برابر شود. . . یعنی اگر معلمی در شهرک تدریس می کرد، باید شهریه بیشتری به او می دادیم، اما برای فردی که در شهر تدریس می کرد، مبلغ متفاوت بود. این طرح اصلاح شد و مقرر شد به معلمانی که حق التدریس یا تدریس اضافه دارند، به جای 9 ماه حق التدریس، 10 ماه حق تدریس به آنها پرداخت شود. یعنی تا مهرماه عوامل انگیزشی ایجاد شده است. مهر شادی و آرامش برای دانش آموزان محقق شود.

فرهادی با اشاره به اینکه امسال زمانبندی جذب معلم و اعلام نتایج آزمون استخدامی را دو تا سه ماه پیش بردیم، گفت: سال گذشته نتایج آزمون استخدامی معلمان در 8 شهریور ماه اعلام شد که اعلام شد. به مدت یک روز سازماندهی شد و آموزش های پیش از خدمت در طول خدمت انجام شد.

وی گفت: امسال نتایج آزمون آموزشی در ماه گذشته اعلام شد و از بین 28 هزار نفر 21 هزار نفر در این آزمون موفق شدند. آنها اکنون در آزمون ورودی شرکت می کنند و اجازه حضور در کلاس را دارند.

زمان اعلام نتایج نهایی آزمون استخدامی دبیری فرا رسیده است.

فرهادی درباره آزمون گزینش دبیران با ظرفیت 24 هزار نفر نیز گفت: نتایج آن به سازمان سنجش ابلاغ شده و پیش بینی می شود کمتر از یک هفته دیگر اعلام شود.

زمان اعلام نتایج اولیه آزمون کیفیت.

وی در خصوص تست کیفی نیز اظهار داشت: نتایج اولیه آزمایشات مربیان پرورشی، مربیان بدنی، مربیان و مشاوران بهداشت و مصاحبه انجام شده است و حداکثر تا دو هفته آینده نتایج اعلام خواهد شد.

کسری 176 هزار معلم مهرماه را جبران کنید

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در ادامه این جلسه درباره کمبود 176 هزار معلم پرداخت مهر ماه اعلام کرد و یادآور شد: معلمان با روش های ذکر شده استخدام می شوند.

وی گفت: امسال برای 129 هزار نفر مجوز کار گرفتیم. این نشان از توجه تصمیم گیرندگان به تحکیم پایه های آموزش و پرورش است.


آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا