به گزارش مانیبان، در این طرح کاتالوگ الکترونیک، دولت تلاش کرد تا یارانه ها را به صورت هدفمندتر به نیازمندان واقعی برساند و از سوء استفاده و اتلاف منابع جلوگیری کند.

از مرحله اول که یارانه نقدی به حساب خانوارها واریز شد، قرار شد این مبلغ برای تامین معیشت خانوارها مصرف شود و از سال 1402 برای حمایت از امنیت غذایی خانوار در جراحی اقتصادی، طرح صورتحساب الکترونیکی اجرا شد.

این طرح توانست با ایجاد مشوق های اعتباری و سرکار انداختن اکثر یارانه بگیران به ویژه در 3 دهک پایین، نحوه مصرف یارانه نقدی را اصلاح کند.

شرط مجلس برای پذیرش جراحی اقتصادی و حذف دلار ترجیحی 4200 تومانی اجرای طرح کالابرگ و حفظ امنیت غذایی خانوارها بود.

در نتیجه دولت سیزدهم، پس از اجرای آزمایشی این طرح، به موازات اصلاحات پولی و افزایش چشمگیر میزان یارانه نقدی، اجرای سراسری طرح کالابرگ

الکترونیک را در دستور کار خود قرار داد و کم کم به مرحله ای رسید که با اجرای طرح فجرانه توانست رویای اختصاص یارانه نقدی برای خرید مواد غذایی خانوار را محقق کند.

اگرچه در ماه های پایانی دولت سیزدهم بحث ادامه اجرای طرح کالابرگ ادامه داشت و مجلس نیز بر اجرای آن تاکید کرد، اما اکنون شواهد حاکی از حذف این طرح کالابرگ از دستور کار دولت است و اعتبار خرید کالابرگ از خانوارهای 7 دهک پایین درآمدی قابل وصول نیست.

پس از اجرای طرح 3 ماهه فجرانا از دهه فجر تا عید سعید فطر می تواند انتظارات سیاست گذاران برای کمک به معیشت خانوارهای کم درآمد را برآورده کند.

کابینه وزیران دولت سیزدهم جلساتی را برای گسترش طرح کالابرگ و ابزارهای تشویقی آن برگزار کرد. اما قبل از مشخص شدن نتایج نهایی این جلسات، عمر دولت سیزدهم به پایان رسید و دولت فدرال قدرت را به دست گرفت.

در ماه های اخیر سرنوشت پروژه کالابرگ به دلیل تغییر دولت و تغییر مسئولان در هاله ای از ابهام قرار داشت تا اینکه در شهریور ماه

از آنجایی که اعتبار کالابرگ از خانوارهای واجد شرایط دریافت نمی شد، پرونده توقف این طرح قوی تر شد. اما هیچ یک از مسئولان مربوطه به طور رسمی از توقف این پروژه صحبتی نکردند.

اکنون با وجود سپرده بازنشستگی خانوارهای تحت پوشش موسسات حمایتی و 3 دهک پایین درآمدی، هنوز خبری از شارژ مجدد اعتبار کالابرگ نیست و با توجه به اینکه برخی از فروشگاه های بزرگ که جزو قرارداد این طرح هستند، اجرای طرح کالابرگ به شکل و روش قبلی متوقف شده و فروشگاه ها حساب خود را بسته اند.

طرح کالابرگ برنامه ای بود که مجلس به دولت محول کرد و هدف آن حمایت از معیشت خانوارها بود که برخلاف جراحی اقتصادی و حذف ارز ترجیحی بود.

در واقع نمایندگان مجلس اعلام کرده بودند که با طرح دولت برای حذف ارز ترجیحی به شرط تامین معیشت خانوارها از طریق عرضه محصولات اساسی با قیمت ثابت، موافقت می کنند.

به همین دلیل طرح کالابرگ اجرا شد و به جای افزایش یارانه نقدی برای همه خانوارها، منابعی را برای تشویق خانوارهای فقیر به خرید مایحتاج اولیه اختصاص داد. در این شرایط خانوارهای دهک سوم درآمدی که 400 هزار تومان یارانه دریافت کردند و خانوارهای دهک چهارم تا هفتم که 300 هزار تومان یارانه نقدی دریافت کردند.

در صورت خرید محصولات در سبد کالابرگ یارانه تشویقی 120 هزار تومانی اعمال می شود. این یارانه تشویقی در طرح فجرانه به 220 هزار تومان رسید و بدون قید و شرط به استفاده کنندگان از طرح کالابرگ اختصاص یافت.

در نتیجه، دولت توانست از امنیت غذایی خانوارهای کم درآمد در مقیاس وسیع حمایت کند.

این در حالی است که اجرای طرح حمایت از امنیت غذایی کودکان و مادران دارای فرزند با همکاری وزارت بهداشت.

ارتقای امنیت غذایی خانوارهای نیازمند به ویژه در مناطق محروم کشور.

آخرین اطلاعات منتشر شده از سوی معاونت رفاهی و اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دولت سیزدهم.

ماهانه حدود 27 میلیارد تومان برای واریز یارانه نقدی به حساب 79 میلیون و 600 هزار نفر از یارانه بگیران اختصاص می یابد.

دلیل واریز این مبالغ هنگفت به حساب یارانه بگیران افزایش قیمت کالاهای اساسی و در نتیجه حذف ارز ترجیحی است و در واقع خانوارها برای جبران این معضل باید این مبالغ را هزینه کنند. .

بررسی های کارشناسی در دوره های مختلف نشان می دهد که در شرایط عادی بیشتر یارانه نقدی صرف هزینه هایی مانند پرداخت قبوض، هزینه حمل و نقل و انحلال اقتصاد می شود.

اما اجرای طرح کالابرگ نشان داد که با صرف ۴۷ اعتبار اضافی در قالب یارانه های تشویقی می توان نحوه مصرف یارانه نقدی خانوارها را از نظر سیاست گذاران اصلاح کرد.

حال باید دید پس از توقف طرح کالابرگ چه سپر ضد تورمی پشت معیشت خانوارها قرار می گیرد و چه تضمینی برای حمایت از امنیت غذایی خانوارها وجود خواهد داشت.


اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما