اخبار روز

خبر فوری برای کسانی که دسته چک دارند! /مهلت تعیین شده برای پذیرش چک های قدیمی تمدید شد!

مهلت استفاده از چک‌های نسل اول صیادی (کرم رنگ) در سامانه چکاوک، تا تاریخ ۱۵ مهرماه سال جاری تمدید شد. از آن تاریخ به بعد، تنها در شعب بانک صادرکننده، این چک‌ها کاربرد خواهند داشت.

به گزارش پی ام آپ، اکنون و پس از گذشت دو سال و نیم از اجرای قانون جدید چک، حدود 90 درصد چک های در گردش، چک های نو هستند. به عبارت دیگر، بر اساس آخرین آمار (تیرماه سال جاری)، نسبت چک های جدید از کل چک های دریافتی در سامانه چک تقریباً 90 درصد بوده است.

به گزارش تسنیم، بانک مرکزی طی ماه های اخیر با توجه به استفاده زیاد مردم از چک های نو، بخشنامه ای صادر و تاکید کرده بود: پذیرش و مبادله چک های قدیمی مهر در این ماه فقط در بانک صادرکننده چک قابل انجام است و درصد کمی از دارندگان این چک ها تا پایان شهریور ماه سال جاری می توانند به شعب خود مراجعه و چک های خود را با چک های جدید مبادله کنند.

همزمان با پایان شهریور و آغاز مهر بانک ها باید بخشنامه بانک مرکزی را به شرط قابل بازخرید بودن چک های قدیمی اجرا می کردند، اما بانک مرکزی مهلت استفاده از چک های نسل اول (کرمی رنگ) در سامانه چک را تا 15 مهرماه سال جاری تمدید کرد. لذا با تمدید دو هفته ای مهلت پذیرش و رسیدگی به چک های صیادان نسل اول در سامانه چک، مهلت رسیدگی به این چک ها در این سامانه تا پایان روز شنبه 15 مهر 1402 تمدید شد و پس از آن. که این چک ها فقط در شعب صادرکننده قابل قبول و نقد است.

پیش از این بر اساس دستورالعمل بانک مرکزی، چک های نسل اول (چک هایی که قبل از سال 1400 صادر شده بودند) فقط تا ابتدای مهرماه سال جاری در سامانه چک قابل رسیدگی بود.

مشمولان چک های صادره در سامانه قدیم صیادی با سررسید 16 مهرماه به بعد باید با مراجعه به شعب بانک ها آن را به شعبه بانک انتقال دهند. بدیهی است از 16 مهرماه سال جاری رسیدگی به چک های قدیمی فقط در شعب بانک صادرکننده امکان پذیر است.

مشتریان بانک می توانند برای دریافت دسته چک های صیادی جدید بنفش رنگ به شعب مراجعه کرده و دسته چک قدیمی خود را تحویل دهند.


آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا