مستاجران برای وام 200 میلیونی درخواست می کنند

وام خانه یکی یکی از تسهیلاتی است که دولت در سال های اخیر برای حمایت از مستاجران تصویب کرده است. بر اساس گزارش‌ها، بانک‌ها تمایل چندانی به پرداخت این تسهیلات ندارند و همچنین همه مستاجران نمی‌توانند مراحل تأیید صحت این وام را طی کنند.

به گفته احمد خادمیان، مدیرکل دفتر طرح های نهضت ملی مسکن وزارت راه و شهرسازی، در اردیبهشت ماه 1403 و بر اساس آخرین آمار موجود تا کنون یک میلیون و 654 هزار و 36 نفر در سامانه em.mrud.ir ثبت نام کرده اند که از این تعداد یک میلیون و 469 هزار و 875 نفر واجد شرایط دریافت وام هستند.

همچنین به گفته خادمیان، یک میلیون و 33 هزار و 35 نفر برای دریافت این وام به بانک ها معرفی شدند و از این تعداد 445 هزار و 68 نفر این وام را دریافت کردند که نشان می دهد این وام تنها به 30 درصد از افراد واجد شرایط پرداخت شده است. .

اولاً متقاضی باید متاهل یا سرپرست خانواده باشد. زنان مجرد بالای 35 سال که با خانواده خود زندگی نمی کنند و در واقع هزینه زندگی خود را تامین می کنند هم اکنون می توانند برای وام سپرده ساختمانی درخواست دهند.

مردانی که در گذشته سرپرست خانواده بوده اند اما در حال حاضر به دلیل طلاق یا فوت همسرشان ازدواج نکرده اند نیز مشمول دریافت کمک ودیعه هستند.

متقاضی وام باید دارای اجاره نامه رسمی باشد و یا اجاره نامه وی در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور ثبت شده و کد رهگیری دریافت کرده باشد. قرارداد اجاره متقاضی وام باید حداقل تا پایان دوره درخواست وام برقرار باشد.

افراد جویای کار مجرد در شهرهای بزرگ از وام و سپرده مسکن محروم شدند

همانطور که گفته شد این تسهیلات شامل تمامی اعضای انجمن نمی شود و افراد مجرد زیر 35 سال تحت هیچ شرایطی نمی توانند وام سپرده مسکن دریافت کنند.

این در حالی است که اغلب موسسات آموزشی، اجتماعی و اشتغال در کلانشهرها به ویژه تهران متمرکز هستند و به همین دلیل تعداد بیشماری مجرد در این شهرها زندگی می کنند که علاوه بر سرپرستان خانوار، باید با آنها نیز دست و پنجه نرم کنند. تورم اجاره بها

بررسی آگهی های اجاره نیز حاکی از تقاضای بالا برای خانه های تک خانواری است که مستاجران آن می خواهند با پرداخت نیمی از کرایه خانه خود را به اشتراک بگذارند!

منبع: تجارت نیوز

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :