حقوق کارمندان | دستمزدهای پایین یکی این یکی از عواملی است که تمایل کارگران جدید به کار در بخش های صنعتی و خدماتی را کاهش داده و بر اساس گزارش شاخص مدیران خرید، کار به جایی رسیده است که صنایع و شرکت ها با کمبود نیروی کار مواجه هستند.

به گزارش همشهری آنلاین، طبق ماده 41 قانون کار، حداقل دستمزد کارگران باید بر اساس نرخ تورم و بر اساس هزینه زندگی تعیین شود. اما سال هاست که این دو معیار رعایت نشده و قدرت خرید کارکنان را از بین برده است; امسال اما همه از رویه ای صحبت می کنند که نظام تعیین دستمزد را متحول خواهد کرد.

به عبارت دیگر: حداقل دستمزد تعیین شده توسط شورای عالی کار و به تبع آن دستمزد کارگران با تجربه و مهارت بیشتر به قدری با واقعیت زندگی متفاوت است که جمعیت شاغل جوان ترجیح می دهند وارد عرصه کار و کار مولد نشوند. اصلاً و حتی جستجوی کار را محدود می کند. مشکلی که در کاهش مشارکت اقتصادی نمود پیدا می کند.

بر اساس آمار، نرخ مشارکت اقتصادی کشور در بهار امسال 41.2 درصد بوده است. یعنی از 100 ایرانی بالای 15 سال که در سن کار هستند، تنها 41.2 نفر شاغل یا جویای کار هستند، در حالی که نرخ مشارکت نیروی کار در ترکیه 54.5 درصد است، در امارات متحده عربی 82.6 درصد است. در عربستان سعودی 51.3٪ است

اگرچه بخشی از پایین بودن نرخ مشارکت اقتصادی ایران در مقایسه با کشورهای همسایه ناشی از تمایل جوانان ایرانی به ادامه تحصیل است. اما اثر پایین بودن دستمزدها و عدم تناسب با هزینه های زندگی نیز در این شرایط بسیار مؤثر است. به خصوص از آن زمان یکی یکی از دلایلی که باعث می شود فارغ التحصیلان جوان در سطوح بالاتر ادامه تحصیل دهند، مشکل یافتن شغلی با درآمد کافی است.

اصلاح نظام تعیین حقوق کارگران

هر ساله از اواسط فصل خارج از فصل، شرکای اجتماعی سال نو را می گیرند و هر یک از آنها بر اساس محاسبات، معیارها و نظرات خود، پیشنهاداتی را برای سطح دستمزد ارائه شده ارائه می دهند.

ماده 41 قانون کار که مبنای قانونی اصلی تعیین دستمزد کارگران است، به صراحت تاکید می کند که حداقل دستمزد باید بر اساس نرخ تورم اعلامی بانک مرکزی تعیین شود و حداقل دستمزد باید به اندازه قیمت تمام شده باشد. زندگی که یک خانواده باید پوشش دهد

اگرچه این ماده قانون تکلیف افزایش حقوق را روشن کرده است، اما کلیت بحث به گونه ای است که هر یک از طرفین آن را به نظر خود تفسیر می کند و در اکثر موارد تصویب نهایی حقوق با حواشی فراوانی تصویب می شود.

کارگران در هنگام محاسبه هزینه واقعی زندگی یک خانوار متوسط ​​با اتکا به همین ماده قانون، بر لزوم جبران شکاف دستمزد و سطح معیشت و افزایش دستمزدها در هر سال با نرخ تورم واقعی اقتصادی تاکید دارند.

در این میان کارفرمایان نیز اعلام می‌کنند که تابع قانون هستند و کارگران را از اعضای خانواده تولیدی و صنعتی می‌دانند و طرفدار افزایش دستمزد و تامین معیشت کارگران هستند، اما همچنان معتقدند که همین‌طور است. این است که برخی از هزینه های زندگی کارگران مانند: ب- طبق قانون اساسی مسکن، آموزش و بهداشت متعلق به دولت است و ربطی به کارفرما ندارد. آنها توضیح می دهند که افزایش دستمزد بسیار کمتر از انتظار کارمندان است.

در نهایت، مقامات دولتی معتقدند که دولت بزرگترین کارفرمای کشور است که از قضا با کسری بودجه مواجه است و می گویند: اگر حقوق ها به شدت افزایش یابد، دولت باید شروع به چاپ پول و استقراض از دولت مرکزی کند در تورم به طور مستقیم و متعاقباً افزایش دستمزدها را خنثی می کند. بنابراین بهتر است به جای افزایش دستمزدها بر مهار تورم و بازگرداندن قدرت خرید از دست رفته کارگران تمرکز شود.

نتیجه این مذاکرات در اکثر سال ها افزایش دستمزد کمتر از نرخ تورم بود و در نتیجه شرایط معیشتی کارگران به تدریج بدتر شد تا جایی که کارگران جوان دیگر تمایلی به کار با این دستمزدها نداشتند.

سناریوهای افزایش دستمزد 1404

اگرچه سیستم تعیین دستمزد فعلی برای افزایش قابل توجه دستمزدها و جبران هزینه واقعی زندگی مناسب نیست. اما برای حقوق سال آینده که در حال مذاکره است یکی کارها تا دو ماه آینده شروع می شود، وزیر کار از یک سو با توضیحاتی در مورد افزایش بهره وری و ایجاد درآمد جدید برای شرکت ها خود را مدافع افزایش دستمزد نشان داده است و از سوی دیگر مجلس در حال ایجاد یک طرح است. الزامات جدید در قالب تغییر در قانون کار می تواند به افزایش دستمزد کمک کند.

استدلال نمایندگان مجلس این است که در بند 1 ماده 41 قانون کار (حداقل دستمزد کارگران بر اساس درصد تورم اعلامی از سوی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران) با توجه به عبارت «با توجه به درصد تورم … دولت ها قانون را رعایت نمی کنند. بنابراین جایگزینی حداقل درصد تورم از دور زدن این بند قانونی جلوگیری می کند.

ناگفته نماند که مشکلات ساختاری اقتصاد ایران، نظام توزیع یارانه ها و مشکلات بسیاری از واحدهای تولیدی و خدماتی از قدیم الایام وجود داشته است. یکی یکی از بهانه ها جلوگیری از افزایش واقعی دستمزدها است و تا زمانی که این مشکلات حل نشود نمی توان انتظار واقعی شدن دستمزدها را داشت. اما برای سال آینده، حداقل برای جبران فشارهای معیشتی دو سه سال اخیر، شورای عالی کار باید نسبت به افزایش دستمزدها نرم‌تر عمل کند و احتمالاً مطالبات کارگران در دستمزد 1404 لحاظ می‌شود. .

خبر مهم از مذاکرات برای تعریف حقوق کارگران

یک مقام کارگری با بیان اینکه بر اساس ماده 41 قانون کار، محاسبه نرخ تورم و هزینه زندگی ملاک تعیین حقوق و دستمزد کارگران است، خواستار برگزاری جلسات فنی شورای عالی کار شد. با تاکید بر لزوم توجه به پیامدهای اجرای طرح دستمزد منطقه ای باید اطمینان حاصل شود.

محسن باقری با بیان نظر خود درباره منطقه ای شدن دستمزد کارگران گفت: موضوع دستمزد منطقه ای در سه سال اخیر اهمیت بیشتری پیدا کرده است و سال گذشته به طور ناگهانی در جریان مذاکرات دستمزد در شورای عالی کار مطرح و مطرح شد. در زمان جلسات این انتقاد ما نیست که چنین طرحی پیشنهاد شده است. مشکل اینجاست که کل سال قابل رسیدگی را کنار گذاشته و این موضوع را در معرض تحقیقات کارشناسی قرار می دهیم و متأسفانه در پایان سال از آن به عنوان ابزار چانه زنی برای فشار بر جلسات دستمزد استفاده می شود و دستمزد کارگران کنار گذاشته می شود.

وی با بیان اینکه سال گذشته همه شرکای اجتماعی به اتفاق آرا با حذف موضوع دستمزد مناطق از دستور کار جلسات دستمزد شورای عالی کار موافقت کردند، گفت: در صورت تکرار این موضوع در سال جاری، از وزارت کار می خواهیم این کار را انجام دهد. جلوگیری از مذاکرات دستمزد و بحث کارشناسی.

حقوق کارمندان

برای تعیین حقوق کارکنان از چه معیارهایی استفاده می شود؟

به گفته عضو مرکز هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان تهران، در سه سال اخیر تحقیقات مختلفی توسط مراکز و سازمان های مختلف از جمله مرکز پژوهش های مجلس و پژوهشگاه عالی تامین اجتماعی انجام شده است که همه آنها رد شده اند. اجرای این طرح در شرایط فعلی اقتصادی. از سوی دیگر نباید پیامدهای اجرای چنین طرحی را نادیده گرفت و به استثمار نیروی کار، افزایش مهاجرت منطقه ای و تبعیض در تعیین دستمزد در استان ها توجه کرد.

باقری با بیان اینکه از ابتدای سال تاکنون فقط یک جلسه شورای عالی کار تشکیل شده است که قبل از زمان آقای میدری وزیر کار تشکیل شده است، گفت: از وزیر کار می خواهیم که به این موضوع توجه لازم را داشته باشد. برگزاری جلسات فنی شورای عالی کار و رسیدگی به دغدغه های کانون های کارمندی و کارفرمایی.

وی تاکید کرد: در ماده 41 قانون کار، دستمزد کارگران بر اساس بندهای 1 و 2 ماده 41 تعیین می شود که بند 1 به محاسبه نرخ تورم و بند 2 به محاسبه بهای تمام شده اشاره دارد. زندگی کارگران و هر دو موضوع بر روند تعیین دستمزد کارگران تأثیر می گذارد.

این مسئول کارگری در پایان تصریح کرد: باید برای ثبات و حتی یکسان سازی قیمت ها تلاش کنیم و هزینه های حمل و نقل در تمام نقاط کشور یکسان باشد.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما