اخبار روز

خبر فوری دستگیری خاوری/جزئیات مهم


به گفته پی ام آپ، محمودرضا خاوری، مدیرعامل سابق بانک ملی یکی از متهمان اصلی پرونده اختلاس و فساد مالی 3000 میلیاردی در کشور است. چندی پیش اعلام شد که محمودرضا خاوری ناپدید شده و عده ای از بازداشت محمودرضا خاوری و استرداد وی به ایران خبر داده بودند. آخرین وضعیت پرونده قضایی و استرداد محمودرضا خاوری به ایران اعلام شد. بر اساس اعلام قوه قضاییه ایران، کانادا برای استرداد محمودرضا خاوری با ایران همکاری نخواهد کرد. محمودرضا خاوری همچنان تحت تعقیب است.

از زمان فرار محمودرضا خاوری به کانادا، علیرغم نظارت های متعدد مراجع مختلف، کانادا هیچ اقدامی برای بازگرداندن این مفسد اقتصادی انجام نداده است.

سخنگوی قوه قضائیه آخرین وضعیت پرونده و استرداد محمودرضا خاوری به ایران را اعلام و درباره خبر دستگیری وی توضیحاتی ارائه کرد.

مسعود ستایشی سخنگوی قوه قضائیه گفت: در پرونده محمودرضا خاوری اتفاق جدیدی نیفتاده است. در خصوص محمودرضا خاوری درخواست استرداد و اخطار قرمز داده شده است، اما دولت کانادا در خصوص استرداد خاوری همکاری لازم را انجام نمی دهد و وی طبق موازین قانونی تحت پیگرد قانونی قرار دارد.

ستایشی در پاسخ به سوالی درباره اخبار مربوط به دستگیری و استرداد خاوری و آخرین وضعیت این پرونده گفت: اخبار مربوط به دستگیری یا بازداشت و استرداد محمودرضا خاوری تکذیب و صحت ندارد. مکاتبات لازم با اینترپل انجام شده و از آنجایی که وی شهروند کانادایی است، دولت کانادا برای استرداد وی همکاری نمی کند. فرار محمودرضا خاوری از کشور به دلیل تشکیل پرونده است و درخواست جمهوری اسلامی ایران برای استرداد وی از کانادا است تا پرونده های وی در دادگاه صالح در ایران رسیدگی شود.

سخنگوی قوه قضائیه افزود: کشوری مانند کانادا با وجود ادعای حقوق بشر در رابطه با مقید بودن به قوانین بین المللی از استرداد محمودرضا خاوری شکایت دارد و حاضر به رعایت عرف بین المللی نیست. استرداد جنایتکاران از اینترپل، قاعده لز الاطباء است. حقوق مردم باید حفظ شود و مشرق زمین بازگردانده شود.

وی با تاکید بر اینکه رسانه ها باید فعالانه عمل کنند، گفت: رسانه ها باید راستی آزمایی کنند. ما آماده همکاری با رسانه ها هستیم، اتاق ما باز است و سعی می کنیم برای تنویر افکار عمومی واکنش خوب و موثری داشته باشیم.

محمودرضا خاوری همچنان تحت تعقیب است

ستایشی در خصوص اقدامات دستگاه قضایی برای بازگشت به کشور محمودرضا خاوری، مدیرعامل سابق بانک ملی و از متهمان اصلی پرونده فساد 3 هزار میلیاردی گفت: اتفاق جدیدی در این پرونده رخ نداده است. درخواست استرداد و اخطار قرمز در مورد خاوری ارائه شده است، اما دولت کانادا همکاری لازم را در خصوص استرداد خاوری انجام نمی دهد و وی طبق موازین قانونی تحت پیگرد قانونی قرار دارد.

سخنگوی قوه قضائیه در ادامه با بیان اینکه قوه قضائیه در برخورد با مفسدان اقتصادی رتبه دوم را ندارد، گفت: با مفاسد اقتصادی قاطعانه برخورد می کنیم، اما آیا برخورد با آن کافی است یا خیر؟ ما معتقدیم که باید از فساد جلوگیری کنیم. از این نظر، ما بیش از 200 گلوگاه فساد را شناسایی کردیم. به استثنای سازمان بازرسی کل کشور، سایر نهادهایی که شرکت کردند، بررسی های خوبی انجام داده اند. تنها کاری که باید انجام دهیم این است که ریشه هایی را که باعث ایجاد فساد می شود، از بین ببریم. ما معتقدیم بهترین اقدام ما اجرای دقیق قانون است و در نتیجه نتیجه بسیار مثبت و قابل دفاعی دارد.

سخنگوی قوه قضاییه درباره اسناد عادی و رسمی گفت: تا زمانی که به سمت اسناد رسمی و غیرقابل تعرض حرکت کنیم قطعا به آن خواهیم رسید. طبق ماده 22 قانون ثبت، «بعد از ثبت ملک در سازمان ثبت اسناد و املاک طبق قانون، دولت فقط شخصی را که ملک به نام او به ثبت رسیده یا شخصی که ملک مذکور به او واگذار شده است، می شناسد. و این نقل و انتقال نیز در دفتر املاک به ثبت رسیده است وگرنه مالک متوجه می شود که ملک مذکور از مالک رسمی به ارث رسیده است. یقیناً با وجود سند ثبتی، مطالبات کمی وجود دارد، اما در مورد اسناد عادی ادعای زیادی وجود دارد و باید به سمتی برویم که اسناد رسمی در مراحل اولیه مورد توجه قرار گرفته و ملاک عمل باشد و این لازم است. توسط قانون

ستایشی در خصوص اقدامات قوه قضائیه برای ساماندهی بازار خودرو و ورود خودروهای شاسی بلند گفت: هرکسی مسئول اعمال خود است و قوه قضاییه طبق قانون اساسی وظایفی دارد و موظف، محکم و قاطع است. در حدود انجام این وظایف. در رابطه با اینکه فردی خارج از وظایف خود کاری انجام داده و درآمد ایجاد کرده است، قطعاً در صورت پیدا شدن موضوع قابل پیگیری است، اما باید گزارش شود. مطمئن باشید سیستم قضایی مواردی را که به آنها گزارش می شود پیگیری خواهد کرد.

سخنگوی قوه قضائیه خاطرنشان کرد: عده ای گفتند ما لیست ساختمان های ناایمن را به قوه قضائیه دادیم اما بارها بعد از حادثه متروپل و قبل از آن گفتیم که در این روند قوه قضائیه وظیفه نظارت دارد نه اطمینان. . شهرداری‌ها، شهرداری‌ها، راه‌ها و شهرسازی‌ها و نظام مهندسی موظفند با نظارت و کنترل اشراف و در صورت لزوم، هرکسی که به وظایف خود عمل نمی‌کند، ساختمان‌هایی مصون از هرگونه ناامنی ایجاد کند. باید توسط دستگاه قضایی پاسخگو باشد. اگر نهادهای ذیربط کنترل و نظارت داشته باشند و طبق دستورالعمل عمل کنند مشکلی پیش نمی آید و اگر همه وظایف خود را به درستی انجام دهند موضوع به دستگاه قضایی نمی رسد اما در صورت وقوع جرم مجرمانه قطعا برخورد خواهیم کرد. آی تی. او


آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا