اخبار روز

خبر فوری: جزئیات وام ضروری مسکن روستایی! / بررسی شرایط پرداخت وام!

پس از گذشت 6 ماه از تصویب قانون برای اعطای وام به روستائیان می‌گذرد. اما با وجود تصویب این وام دولت هنوز تضمینی برای پرداخت 13 درصد سود این وام مسکن ارائه نکرده است.

حدود شش ماه از تصویب وام 200 میلیون تومانی وام مسکن روستایی با سود 5 درصد در شورای عالی وام مسکن با حضور رئیس جمهور می گذرد. اما از آن زمان تاکنون سازمان برنامه و بودجه تضمینی برای پرداخت مابه التفاوت نرخ سود تسهیلات تا سقف 18 درصد ارائه نکرده است. در واقع این سازمان باید تضمین کند که 13 درصد سود این وام مسکن توسط دولت پرداخت شود. سقف تسهیلات عمرانی طرح نهضت ملی مسکن کلانشهرها 750 میلیون تومان است که به سازندگانی که از فناوری های روز استفاده می کنند پرداخت می شود.

اخیرا بخشنامه ای از سوی شبکه بانکی مبنی بر تعریف نوع خاصی از وام با مبلغی معادل 1/3 سقف وام جاری برای خرید مسکن مشاع در شبکه بانکی ابلاغ شده است. با این حال، این وام برای همه متقاضیان در نظر گرفته نمی شود، بلکه فقط برای دسته خاصی از خریداران مسکن است.

به گزارش پی ام آپ به نقل از دنیای تجارت، روز گذشته اعلام شد سقف خرید یا ساخت مسکن نخبگان و استعدادهای برتر با هدف حمایت از سرمایه های علمی کشور به یک میلیارد تومان افزایش یافته است.

شرط اخذ این وام ارائه معرفی نامه از سوی بنیاد ملی نخبگان به شعب این بانک است که پرداخت این تسهیلات توسط نخبگان و استعدادهای علمی کشوری که قصد خرید مسکن را دارند بر عهده دارند. مدت بازپرداخت این وام 20 ساله و نرخ سود آن نرخ مصوب شورای پول و اعتبار می باشد.

رهن

جدا از اینکه این وام واقعاً متعلق به گروه هدف یعنی نخبگان و استعدادهای برتر علمی است یا خیر (آیا به هدف می رسد یا خیر)، نیاز به تحقیق دقیق در این زمینه دارد، اما تعریف هر نوع خرید وام مسکن یا ساخت و ساز مسکن به معنای اجاره خود علاوه بر وام جاری است که اکنون در شبکه بانکی برای سازندگان، خریداران و متقاضیان آپارتمان در دسترس است. تحقیقات نشان می دهد که این وام ویژه گروه های مشمول با سقف یک میلیارد تومان و بدون شرط خرید اوراق در نظر گرفته شده است و سقف وام مسکن در تهران برای متقاضیان تک تک متقاضیان هم اکنون با کسر میانگین به صورت اسمی 400 میلیون تومان است. قیمت تمام شده اوراق حدود 320 میلیون تومان است.

در واقع این اعتبار عملاً یک سوم اعتباری است که در حال حاضر در اختیار عموم متقاضیان مسکن قرار می گیرد و تنها تبعیض آشکار در دسترسی متقاضیان مسکن به امکان خرید واحد مسکونی نیست که در واقع به این معناست که طبقه بندی متقاضیان وام در گذشته سیاستگذاران حوزه تسهیلات بانکی هرگز پاسخ قانع کننده ای به این موضوع نداده اند و همچنین به این سوال که چرا باید وام مسکن بر اساس سقف و سایر شرایط (مانند مدت بازپرداخت و …) طبقه بندی شوند، پاسخی نداده اند.

این وام برای گروهی خاص 1/3 مبلغ وام مسکن از شبکه بانکی برای عموم مردم است که نوعی تبعیض در حوزه تامین مالی مسکن برای افراد بدون مسکن محسوب می شود. همچنین در مورد وام مسکن به عنوان ابزار بانکی برای خرید گرانترین کالاهای مصرفی خانوارها، این وام باید به طور یکسان در اختیار تمامی متقاضیان و افراد فاقد مسکن قرار گیرد و در نحوه دسترسی به آن تفاوت و طبقه بندی وجود نداشته باشد. وجوه وام اجاره و منجر به ایجاد بازار سیاه خرید و فروش امتیاز ویژه اجاره با شرایط ویژه خواهد شد. تبعیض دوم مربوط به مدت بازپرداخت این وام است. در حالی که مدت بازپرداخت وام 400 میلیون تومانی مسکن که در واقع پس از کسر هزینه اوراق 320 میلیون تومان است، 12 سال است، وام های ویژه مشابه وام اعلام شده دیروز در شبکه بانکی، مدت بازپرداخت 20 سال در نظر گرفته شده است.تمدید مهلت بازپرداخت به کاهش اقساط ماهانه تسهیلات و مقرون به صرفه شدن آن کمک می کند.

اما این وام خاص و دو تبعیض نهفته در آن پیام خاصی در حوزه تامین مالی مسکن نیز دارد. اگر وام ویژه با سقف یک میلیارد تومان به صورت واقعی و نه اسمی و بدون الزام متقاضیان به پرداخت کارمزد ودیعه برای گروهی خاص تعریف شود، عملا تاییدی بر کارآمد بودن وام خرید مسکن در تهران است. حداقل یک میلیارد تومان است.

اما آنچه در حال حاضر به عنوان وام مسکن به متقاضیان انفرادی پرداخت می شود در واقع 320 میلیون تومان (واقعی) و 400 میلیون تومان (اسمی) است. البته می توان گفت زوج ها در صورت تمایل می توانند به ازای هر نفر 400 میلیون تومان (اسمی) دریافت کنند و به وام 160 میلیون تومانی نیز دسترسی داشته باشند. یعنی اسماً به وام 960 میلیون تومانی دسترسی دارند. این در حالی است که مبلغ اقساط این وام حدود 20 میلیون تومان است که برای بسیاری از افراد بدون مسکن که متقاضی دریافت وام هستند، قابل پرداخت نیست.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا