اخبار روز

خبر خوش برای بازنشستگان و مستمری بگیران/ تکلیف افزایش 90 درصدی حقوق مشخص شد


به گزارش مانیبان؛ میرهاشم موسوی در همایش بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی شهرستان شمیرانات با تاکید بر اینکه فلسفه اصلی سازمان تامین اجتماعی خدمت به بازنشستگان است، دستاوردهای این سازمان در زمینه توسعه خدمات را برای ذی نفعان تشریح کرد. وی گفت: از ابتدای مسئولیت خود در سازمان تامین اجتماعی دو موضوع در اولویت قرار گرفت. تصمیم گرفتیم اولویت اول این باشد که با توجه به شرایط مالی سازمان در آن زمان تلاش کنیم در پرداخت حقوق و مستمری بازنشستگان خللی ایجاد نشود. زمان و بدهی ایجاد شده بود و اولویت دوم توسعه ظرفیت ارائه خدمات به ویژه در بخش پزشکی بود. بازنشستگان و تحصیلکردگان ما خدماتی را که ما متعهد به ارائه آنها هستیم بر اساس حق بیمه ای که در مدت اشتغال پرداخت کرده اند مطالبه می کنند که مطالبه صحیحی است و ما نیز موظف به ارائه این خدمات با عزت و احترام هستیم.

ایسنا نوشت: وی ادامه داد: اینها حقوق بیمه شدگان و بازنشستگان است و بنابراین هیچکس در تامین اجتماعی نباید از اینکه بازنشستگان خواستار خدمات بهتری هستند ناامید شود. اینها حقوق بازنشستگان است و خیلی طبیعی است که قانونگذار حق آنها را بخواهد. اگر این حق را رعایت نکنیم، طبیعی است که نارضایتی ایجاد می شود.

موسوی افزود: ما در تعامل با بازنشستگان سراسر کشور هرگز تصور نکرده ایم که وضعیت معیشت بازنشستگان در نقطه مطلوبی قرار دارد و رویکرد ما همواره این بوده است که از تمامی فرصت هایی که با الزامات قانونی و با استفاده از آن در اختیار ما قرار می گیرد، استفاده کنیم. زمینه ها و بسترهایی که داریم برای بهبود معیشت بازنشستگان، تلاش و جبران کمبودها با توجه به شرایط اقتصادی.

وی همچنین گفت: می دانیم که هزینه های درمان بسیار بالاست و اگر ظرفیت درمان مستقیم نداشته باشیم، بسیاری از افراد در هزینه های درمان دچار مشکل می شوند و برای یک عمل جراحی کوچک و یا بستری شدن در بیمارستان خارج از سیستم بیمه ای باید هزینه زیادی بپردازند. از این رو توسعه خدمات پزشکی در دستور کار قرار دارد و تاکنون بیش از 40 پروژه عمرانی راه اندازی شده است.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی اضافه کرد: ما اکنون سبدی از دارایی های تامین اجتماعی در دست داریم و این سازمان با درآمدی که دارد هزینه دارد و یک سازمان درآمدی-هزینه ای است. بنابراین در درخواست ها و مطالبات بازنشستگان تامین اجتماعی با مدیران تامین اجتماعی اختلاف نظر وجود ندارد. اینکه در ستادها مدیران فقط پشت میز می نشینند درست نیست. به شخصه در 60 سفر استانی بیش از 150 شهر بوده ام. در هر استان دورافتاده ترین نقاط برای انجام پایش میدانی به منظور آگاهی بیشتر از وضعیت، گرفتن نبض وضعیت در همان مکان و ارزیابی آن بازدید شده است. گاهی اوقات ممکن است فکر کنیم که بهترین خدمات را ارائه می دهیم، اما باید ببینیم رتبه مشتری چقدر است. در حد دانش و توانایی و ظرفیت منابع موجود، با تمام کمبودها، آنچه را که می دانستیم و می توانستیم انجام داده ایم. هر جا که نتوانستیم مشکلی را حل کنیم باید عذرخواهی کنیم و کارهایی را که می خواستیم انجام دهیم اما نتوانستیم و نکردیم اعلام کنیم. همچنین باید دلایلی مانند مشکلات منابع، درآمد، شرایط مختلف و شرایط مختلف را بیان کنیم که چرا نمی توانیم این کار را انجام دهیم.

به گزارش روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی، وی با اشاره به الزامات و حساسیت های ماموریت های سازمان تامین اجتماعی گفت: سازمان تامین اجتماعی دارای ویژگی منحصر به فردی است که کار را سخت و حساس می کند و آن این است که منابع این سازمان، حقوق، پول و سرمایه متعلق به مردم است. منابع سازمان با این نیازها ترکیب شده و سرمایه ای است که امروز در دست ماست. تامین اجتماعی مانند نهادها و سازمان های دولتی نیست که یک فقره بودجه مستقل داشته باشند و هر ماه بودجه دریافت کنند. بلکه شبکه گسترده امنیت اجتماعی درون جامعه باید هر ماه با تامین منابع خون این بدن را تامین کند. حق بیمه افراد مختلف باید در شریان این شبکه و از درون این ارگان و از درون 46 میلیون بیمه شده تامین و تجمیع شود که بخشی از آن صرف حمایت از بازنشستگان و بخشی دیگر در توسعه خدمات می شود. همانطور که شرایط ایجاب می کند این کار هر ماه انجام می شود و البته کار بسیار سختی است.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی اضافه کرد: در تامین اجتماعی علاوه بر پرداختن به وضعیت فعلی خدمات، موظف به بررسی آینده هستیم. بحث فقط پرداخت حقوق در این ماه و امسال نیست. همچنین باید به فکر ماه ها و سال های آینده باشیم. آینده بین نسلی که باید برای بیمه شدگان و بازنشستگان ببینیم را نمی توان به صورت روزانه ایجاد کرد. در ابتدای این دولت ماهانه بین 26 تا 27 میلیارد تومان حقوق و مستمری پرداخت می شد و چون منابع برای تامین این هزینه کافی نبود؛ هر ماه بین 3 تا 5 میلیارد تومان از سیستم بانکی وام گرفته می شد. به عبارتی اموال بازنشستگان و بیمه شدگان فروخته شد و اوراق سلف در قالب بدهی گزاف فروخته شد. هر ماه از بانک رفاه پول برداشت و مستمری پرداخت می شد.

موسوی با تاکید بر اینکه بیشترین دغدغه وضعیت فعلی و آینده سازمان تامین اجتماعی، مشمولان و ذینفعان این سازمان یعنی بیمه شدگان و بازنشستگان هستند، گفت: معتقدیم صاحبان سرمایه می توانند بالاترین چشم انداز استراتژیک را داشته باشند. سطح امنیت اجتماعی . یک بازنشسته تامین اجتماعی نه تنها امروز به دنبال بازنشستگی است، بلکه می خواهد دارایی و آینده خود را تامین کند. از سال 1392 تا 1400 حدود 106 میلیارد تومان به بانک رفاه بدهکار بودیم. امروز با وجود همه کمبودها، مفتخریم که ماهیانه بین 60 تا 65 هزار میلیون تومان تعهد می کنیم و حتی یک ریال از دارایی بازنشستگان را به صورت وام نفروخته ایم. اکنون به 55 هزار میلیارد تومان در ماه می رسد. حقوق و مستمری می پردازیم و از ابتدای سال 1402 به خود اجازه ندادیم حتی یک ریال دارایی مستمری بگیران را وام بگیریم یا بفروشیم. این کار کوچکی نیست. در حالی که اگر به روال قبل ادامه می دادیم دوبرابر مبلغی که الان می پردازیم بدهکار بودیم. یعنی باید بیش از 230 میلیارد تومان بدهی می گذاشتیم که تاثیر این بدهی و عدم تعادل بر تورم و زندگی مردم غیرقابل انکار بود.

وی تصریح کرد: در تامین اجتماعی همیشه این گلایه وجود داشته که دولت ها درخواست های تامین اجتماعی را پرداخت نمی کنند که این موضوع درست است. در دولت سیزدهم با اراده خالصانه رئیس جمهور شهید آیت الله رئیسی، بیش از 260 میلیارد تومان از مطالبات تامین اجتماعی با دارایی های خوب و ارزشمندی همچون پتروشیمی و کشتیرانی شازند تسویه شد.

وی افزود: از سال 1357 تا 1400 مجموع پرداختی دولت ها به تامین اجتماعی بابت بدهی های خود بالغ بر 80 هزار میلیارد تومبه بوده است، یعنی در دولت سیزدهم مردمی سه و نیم برابر بیشتر از دولت های گذشته مطالبات جامعه تامین اجتماعی بوده است. سازمان امنیتی بازپرداخت شده است. در این دوره نشان دادیم که در تامین اجتماعی هیچ بحران غیرقابل مدیریتی وجود ندارد، بلکه “بحران” اغلب از مشکلات مدیریتی ناشی می شود. در دوره اخیر؛ دو میلیون و 800 هزار بیمه شده جدید به خانواده بزرگ تامین اجتماعی اضافه شد و بیش از 90 هزار میلیارد تومب منابع پایدار از محل این بیمه شدگان جدید وارد سازمان شده است و همچنان حدود شش میلیون نفر بیمه نشده داریم. در کشور باید تلاش کنیم تا آنها را به سیستم بیمه جذب کنیم.

موسوی درباره تناسب مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی گفت: تناسب مستمری بازنشستگان پیش از این در دو دوره در تامین اجتماعی انجام شده است. در این دوره که تامین اجتماعی برابر مصوبه دولت پرداخت می کرد. یعنی این روند در تامین اجتماعی شروع شده است. بر اساس آنچه قانون برنامه هفتم و طرح اصلاحی آن به ما محول می کند، تعدیل متناسبی برای بازنشستگان انجام می دهیم و انشالله مشکلی نداریم. ما معتقدیم که تناسب باید برای همه گروه‌های مستمری بگیران، چه برای کسانی که حداقل درآمد دارند و چه برای سایر سطوح، اجرا شود. در همین هفته کارگروه مشترکی با کانون عالی بازنشستگان تشکیل دادیم تا نحوه اجرا و استانداردها، شرایط مالی و سایر شرایطی که برای تسریع در کار نیاز داریم مشخص شود. البته منابع ما محدود است، اما باید به دستور قانون عمل کنیم تا حداقل بخشی از حقوق معیشتی بازنشستگان پرداخت شود.

مدیر کل تامین اجتماعی درباره توسعه خدمات درمانی این سازمان نیز گفت: ما معتقدیم علیرغم مخالفت های مکرر برخی از شرکای اجتماعی و پزشکان، درمان در کشور باید رایگان و از ابتدای مسئولیت باشد. مؤسسات، ما بر توسعه درمان مستقیمی که انجام دادیم تأکید کردیم. ما در تامین اجتماعی معتقدیم که درمان رایگان سپری در برابر فقر است. اگر درمان رایگان را گسترش ندهیم و کارگران، بیمه شدگان و بازنشستگان را تحت حمایت آن قرار دهیم، بسیاری به دلیل هزینه های درمان به زیر خط فقر خواهند رفت. درمان رایگان به طور مستقیم مردم را از دام فقر دور نگه می دارد، به ویژه کسانی که به این خدمات نیاز دارند. از این رو توسعه مراقبت های مستقیم را در اولویت قرار دادیم و در این مدت بیش از 43 کلینیک تخصصی، بیمارستان و مرکز بالینی تخصصی و فوق تخصصی برای تامین اجتماعی استفاده شد.

وی افزود: درمان را از لحاظ زیرساختی توسعه داده ایم، به عنوان مثال بیمارستان 550 تختخوابی شهید فیاضبخش انشالله با پیشرفته ترین امکانات و تجهیزات در هفته دولت به بهره برداری می رسد. بیمارستان آبادان، بیمارستان هدایت تهران، بیمارستان دزفول، بیمارستان لنگرود، درمانگاه اردبیل، درمانگاه شهرکرد و 340 طرح توسعه و ایجاد درمان در این دوره با محوریت تقویت درمان مستقیم در حال اجرا، اجرا و بهره برداری هستند. امسال 14 پروژه دیگر به این ناوگان خدماتی اضافه می شود و نزدیک به 1700 تخت بیمارستانی اضافه شده است.

موسوی با اشاره به نیاز به بیمه تکمیلی بازنشستگان گفت: سازمان تامین اجتماعی در ابتدای این دولت تنها 23 میلیارد تومان برای بیمه تکمیلی بازنشستگان کمک کرد که حدود 30 درصد مبلغ قرارداد بازنشستگان با سازمان تامین اجتماعی است. شرکت ارائه این خدمات در این دولت تعهدات بیمه تکمیلی حدود 80 درصد و سهم 30 درصدی سازمان به 50 درصد افزایش یافت. اکنون کمیته ای را تشکیل داده ایم تا راهکارهای ارائه کلیه خدمات درمانی توسط خود سازمان را بررسی و پیشنهاد کنیم و نیازی به بیمه اضافی نباشد تا بازنشستگان از راحتی و مزایای بیشتری برخوردار شوند.

مدیرکل تامین اجتماعی با بیان اینکه اعتبار مستمری بگیران از هفت میلیون تومان به 30 میلیون تومان افزایش یافته است، گفت: ما هیچ وقت تصمیم یک جانبه نگرفته ایم و همواره سعی کرده ایم از نظرات مراکز بازنشستگی استفاده کنیم. نمایندگان بازنشستگان


آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا