دانستنی ها

فریب سلول‌های سرطانی به کمک یک روش درمانی! / مژده برای افراد مبتلا به سرطان!

امروزه شرطان در بین جوامع بسیار فراگیر شده و افراد مبتلا به سرطان در بازه سنی 20 تا 50 سال هستند. حال در تحقیقات انجام شده یک روش درمانی ایجاد شده که جلوی رشد سلول‌های سرطانی را می‌گیرد.

اگرچه ژنتیک عامل مهمی در افزایش ابتلا به سرطان است، اما سوءتغذیه، مصرف الکل و دخانیات، کم تحرکی و چاقی نیز از عوامل مهم این بیماری هستند.

به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه پردو، پی ام آپ نوشت: دانشمندان علوم پزشکی در آزمایشی جدید موفق به شناسایی یک روش درمانی «microRNA هدفمند درجه یک» شدند که قادر به کاهش سرعت رشد تومورهای سرطانی است.

در روش درمانی جدید که توسط محققان همان دانشگاه کشف شد، قطعه‌ای از RNA که می‌تواند به طور طبیعی فرآیند تقسیم سلولی را متوقف کند جذب می‌شود و سلول‌های سرطانی فریب داده می‌شوند تا به تومور حمله کنند.

در این آزمایش، متخصصان دریافتند که تومورهای درمان شده با این روش جدید در طول دوره 21 روزه مطالعه رشد یا رشد نکردند، در حالی که اندازه تومورهای سرطانی درمان نشده در مدت زمان مشابه سه برابر شد.

سرطان می‌تواند در هر نقطه از بدن انسان شروع شود و با سلول‌هایی مشخص می‌شود که به‌طور غیرقابل کنترلی تقسیم می‌شوند، ممکن است سیگنال‌های مرگ را نادیده بگیرند یا تقسیم سلولی را متوقف کنند و حتی از سیستم ایمنی فرار کنند.

به گفته محققان، این درمان که روی موش ها آزمایش شده است، با یک سیستم تحویلی همراه است که سلول های سرطانی را با نسخه اصلاح شده microRNA-34a هدف قرار می دهد. مولکولی که «مانند ترمزهای خودرو» عمل می‌کند و تقسیم سلولی را هدف قرار می‌دهد و در نهایت کاهش یا متوقف می‌کند.

با شناسایی این درمان جدید، محققان امیدوارند گزینه های بهتر و موثرتری برای مهار رشد تومورهای سرطانی و درمان این بیماری کشنده پیدا کنند.

آمارهای جهانی اخیراً از افزایش هشداردهنده موارد سرطان در بسیاری از نقاط جهان و در سنین مختلف خبر داده است، به طوری که سرطان دیگر حتی محدودیت سنی را هم نمی شناسد و جوانان را نیز درگیر کرده است.

اگرچه ژنتیک عامل مهمی در افزایش ابتلا به سرطان است، اما سوءتغذیه، مصرف الکل و دخانیات، کم تحرکی و چاقی نیز از عوامل مهم این بیماری هستند.

به گزارش کانال خبری «سی بی اس نیوز»، نتایج یک مطالعه آماری جدید حاکی از آن است که در 30 سال گذشته تعداد بیماران سرطانی به ویژه افراد زیر 50 سال در کشورهای مختلف جهان افزایش چشمگیری داشته است.

در 30 سال گذشته، بیش از 3 میلیون و 260 هزار نفر در گروه سنی 14 تا 49 سال در 204 کشور جهان به سرطان مبتلا شده اند.

در این مطالعه، کارشناسان داده‌های 204 کشور را بین سال‌های 1990 تا 2019 تجزیه و تحلیل کردند و دریافتند که بیش از سه میلیون و 260 هزار مورد سرطان زودرس در این کشورها در سال 2019 گزارش شده است، در حالی که این رقم در سال 1990 یک میلیون و 820 هزار مورد بوده است. 79.1 درصد افزایش یافته است.

در این مطالعه میزان بروز سرطان در سنین 49-14 سال بررسی شد.

کارشناسان همچنین دریافتند که تعداد مرگ و میرهای زودرس ناشی از سرطان از نزدیک به 800000 در سال 1990 به 1.06 میلیون در سال 2019 افزایش یافته است.

در عین حال، از 29 نوع سرطان مورد مطالعه، سرطان سینه بیشترین موارد شروع زودرس (16.5 درصد) و بیشترین مرگ و میر زودرس (حدود 12.84 درصد) را در سال 2019 داشته است.

علاوه بر این، در طول این دوره 30 ساله، سرطان پروستات و سرطان نازوفارنکس که مربوط به ناحیه سر و گردن است، سریع ترین افزایش را در میزان سرطان زودرس نشان داد.

متخصصان سرطان هشدار می دهند که این ارقام و آمار مهم و نگران کننده است.

با توجه به نتایج این مطالعه، محققان پیش‌بینی می‌کنند که میزان سرطان اولیه تا سال 2030 31 درصد و میزان مرگ و میر ناشی از سرطان 21 درصد افزایش می‌یابد.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا