اخبار روز

خبر جدید وام ازدواج ذائقه جوانان را شیرین کرد!

در میز اقتصادی موضوع 300 هزار نفر در نوبت وام ازدواج توسط آقایان رهگشا، اقتصاددان، پژمان فر، رئیس کمیسیون اصلی 90 مجلس و محمد نادعلی، مدیرکل پولی مجلس مطرح و پاسخگوی آن ها شد. و سوالات عملیات اعتباری بانک مرکزی.

رهگشا، اقتصاددان گفت: بسیاری از کشورها با مشکلات جمعیتی و کاهش نیروی کار به حمایت از ازدواج و فرزندآوری روی آورده اند. مشکلات جمعیتی در کشور ما در حال ظهور است و از نظر حمایت از بسیاری از کشورها عقب هستیم. در برخی کشورها یارانه و حمایت بیمه ای وجود دارد اما در کشور ما تنها حمایتی که می توان روی آن حساب کرد وام ازدواج است و اگر به صورت جدی اجرا نشود، هیچ حمایتی برای تولد فرزند نخواهیم داشت.

نادعلی گفت: تاکنون حدود 176 هزار و 206 نفر معادل 58.5 میلیارد تومان وام ازدواج دریافت کرده اند. وام تولد به حدود 175 هزار و 58 نفر با وام 14.2 میلیارد تومانی پرداخت شد. دلیل صف طولانی این است که صف وام ازدواج متناسب با وجوهی که بانک ها به عنوان وام می دهند رشد نکرده است. حجم وام ازدواج در سال های اخیر 60 تا 70 درصد افزایش یافته است، اما رشد منابع بانکی 20 تا 30 درصد بوده است.

وی افزود: ظرفیت بانک ها برای بازپرداخت وام بیش از 300 میلیارد تومان نیست که 200 میلیارد تومان آن برای ازدواج و فرزندآوری و مابقی برای اشتغال در نظر گرفته شده است. بنابراین هنگامی که تقاضا افزایش می یابد، این صف تشکیل می شود.

رهگشا گفت: آمار سال 1402 نشان می دهد که کل تسهیلات بانک ها حدود 5600 میلیارد تومان است. تسهیلات اعتباری آن 450 هزار میلیارد تومان بود. این در حالی است که سهم وام ازدواج 138 میلیارد تومان و سهم وام فرزند 36 میلیارد تومان بوده است. کل اعتبار ازدواج و زایمان 3 درصد از کل تسهیلات پرداختی بوده است. اگر این 3 درصد دو برابر شود، این مقدار صف ایجاد شده خواهد بود. بر اساس قانون مذکور، بانک ها برای وام ازدواج باید از پس انداز و منابع اعتباری جاری استفاده کنند که میزان آن تقریباً شش برابر وام ازدواج است.

نادعلی در ادامه گفت: امکانات قرض الحسنه منابع جدید است و بقیه امکانات نیست. بازگشت تسهیلات و همچنین رشد سپرده های قرض الحسنه از منابع جدید ارائه شده برای وام ازدواج است. قدرت بانک ها دیگر گسترش نمی یابد. برای وام های قرض الحسنه منابع جاری را علاوه بر سپرده های قرض الحسنه لحاظ کردیم. برخی بانک ها تا 50 درصد از بودجه جاری خود را به وام ازدواج و تولد اختصاص داده اند. در برنامه دو بانک قرض الحسنه داریم که از پرداخت وام ازدواج معاف شدند، این نکات نیز اضافه شد. همچنین قصد داریم از طریق بانک مرکزی وجوهی را در اختیار بانک ها قرار دهیم که با این کار صف وام ازدواج یک سوم کاهش می یابد. تجربه نشان داده است که در پایان سال حدود 140 تا 150 هزار نفر در صف متقاضیان وام ازدواج هستند. برخی از متقاضیان در پایان سال از صف خارج می شوند و در ابتدای سال آینده دوباره به صف می پیوندند. بنابراین طبیعی است که در ابتدای سال تعداد متقاضیان افزایش یابد.

وی افزود: بانک قرض الحسنه پس انداز وام داده است و این وجوه باید برگردانده شود. این وام ها قبلا 7 سال سررسید داشتند اما الان 10 سال سررسید دارند. به عبارت دیگر، هر وام پرداخت شده توسط بانک 10 درصد در سال بازدهی دارد. اکثر حساب های جاری بانک ها منفی است.

پژمانفر همچنین گفت: در بانک ها نوعی بی نظمی داریم، نظارتی بر بانک ها وجود ندارد و مشخص نیست سپرده های گرفته شده توسط بانک ها از کجا پرداخت می شود که این موضوع در ماده مورد بررسی قرار می گیرد 90 کمیسیون پیگیری شد. وظیفه ای که مجلس بر دوش بانک ها گذاشته است بر اساس توانایی آنهاست. بانک آینده بیش از ظرفیت خود در نقطه ای سرمایه گذاری می کند که موجب فساد می شود و این اقدام بخشی از فقر و کاهش ارزش ارز ایجاد شده است.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا