اخبار روز

خبر بد برای کارگران که اعصاب همه را خورد کردند!


به گزارش مانیبان، آیا کارفرمای مادر نباید هنگام تسویه حساب 4 درصد کارگران را از پیمانکار بگیرد؟ تو هیچ مسئولیتی نداری؟! آیا این درست است که بعد از 20 سال کارگر به دنبال پیمانکاری می گردد که الان نمی داند کجاست و چه کار می کند؟

18 خرداد ماه سال جاری وزارت کار با صدور بخشنامه شماره 4 تکلیف سخت و زیان آور 4 درصدی کارگران قراردادی را روشن کرد. 57: تمامی مسئولیت بر عهده پیمانکار است و مادر کارفرما هیچ مسئولیتی ندارد.

در متن این اطلاعیه آمده است: در رابطه استخدامی سه جانبه، رابطه استخدامی و کارفرمایی بین کارگر و پیمانکار برقرار می شود، بنابراین در دعاوی مستلزم چهار درصد حق بیمه در موارد سخت و زیان آور، در صورت وجود رابطه کار سه طرفه، ادعای مدعی (کارگر) باید در هر دوره از قرارداد کار و به نسبت هر یک از پیمانکار یا پیمانکاران باشد.

به این ترتیب کارگری که در زمان بازنشستگی پیش از موعد در یک کارگاه ثابت با چند پیمانکار مختلف قرارداد داشته است، باید برای همیشه به تعویق بیفتد، زیرا یافتن پیمانکارانی که سال ها قبل از جمع آوری رفته اند و طرح دعوی قضایی علیه آنها. . عملا غیر ممکن است. غیر ممکن است؛ با این دستورالعمل تمام مسئولیت ها از مادر کارفرما سلب شده و کارگران و پیمانکارانی که هیچ مسئولیتی بر عهده نمی گیرند باقی مانده اند!

احسان سهرابی (فعال صنفی) در رابطه با این دستورالعمل می گوید: وزارت کار با این دستورالعمل ۱۸ خرداد، تیر او به جسد کارگران قراردادی کشور شلیک کرد. این دستورالعمل پیمانکار را از هر گونه مسئولیتی معاف کرد و کارگران را دچار دردسر جدیدی کرد.

وی با بیان اینکه “بازنشستگی پیش از موعد در مشاغل سخت و زیان آور مستلزم پرداخت حق بیمه 4 درصدی است” افزود: سازمان تامین اجتماعی تنها پس از دریافت این 4 درصد با بازنشستگی کارگر موافقت می کند، اما متاسفانه در این بخشنامه کارگران پیمانکاری فرعی انجام می دهند. حق مراجعه به آنها دستگاه مانیتورینگ ندارند. به عنوان مثال کارگران شهرداری که در بخش خدمات شهری دارای پیمانکاران مختلفی هستند، پس از 20 سال کار سخت که طی آن 20 پیمانکار تغییر کرده اند، تنها 4 درصد حق مراجعه به پیمانکار مربوطه را دارند، یعنی نظافتچی. از آنجایی که کارفرمای مادری ندارد حق مراجعه به شهرداری را دارد. این کارگر کجا باید دنبال پیمانکاران سابق بگردد؟ برخی از این پیمانکاران مدت هاست که مرده اند و برخی دیگر مدتی است که در دسترس نیستند.

سهرابی ادامه داد: بازنشستگی 4 درصدی پیش از موعد این پیمانکار شهرداری که در دوران استخدام با 20 پیمانکار مختلف کار می کرد، باید بین 20 پیمانکار تقسیم شود و هر کدام بخشی را بپردازند. کارگر نمی تواند این پیمانکاران را پیدا کند، نمی تواند این مبلغ سنگین را از جیبش جمع کند، بنابراین محکوم است که به جای 20 سال تا بازنشستگی، 30 سال سر کار بماند و کار کند.

به گفته این فعال صنفی، به جای ظلم به کارگری که کار سختی انجام می دهد، زیرساخت ها را درست کنند، کارفرما را مجبور به پرداخت حق بیمه سخت و زیان آور از سال اول کنند.

وی ادامه داد: چرا ماهانه 4 درصد از ابتدای کار را از پیمانکار دریافت نمی کنند؟ تامین اجتماعی بعد از 20 سال 4 درصد انتظار و طلب دارد چون می خواهد این مبلغ را در روز دریافت کند و متضرر نشود! اما در عوض کارگر را در برزخ قرار دادند تا بلاتکلیف بماند که کجا برود و به چه کسی مراجعه کند! چرا پیمانکاری که این همه 20 سال بالای سر کارگر بوده، مبلغی را به تامین اجتماعی نمی دهد، چرا اجازه ظلم مضاعف به کارگر می دهد؟

به گفته سهرابی، با دستورالعمل شماره 57 وزارت کار جایگاه پیمانکاران در نهادهای مختلف تقویت شده و در عین حال به مادر کارفرما اعلام کرده اند نگران نباشید، مسئولیتی ندارید!

وی با تاکید بر اینکه این بخشنامه با ماده 13 قانون کار مغایرت اساسی دارد، افزود: مسئولیت مشترک کارفرمای مادر کجاست که در ماده 13 قانون کار به صراحت در بخشنامه 57 قانون کار به آن اشاره شده است. معاون کمیسیون کار؟ روابط وزارت کار؟ اگرچه این کارفرمای مادر است که کار را قرارداد می بندد و بر عملکرد پیمانکار نظارت می کند. یکی یکی از وظایف نظارتی مادر کارفرما، نظارت بر عملکرد پیمانکاران در رابطه با کارگران و موضوع دستمزد و حقوق کار است.

سهرابی تصریح کرد: متأسفانه وزارت کار هر روز بخشنامه ها و لوایح جدید ضد کارگری منتشر می کند و ما فعالان کارگری گیج هستیم که چرا چنین اتفاقاتی می افتد. نگاه وزارت کار کاملاً کارآفرینی و سرمایه داری است، باید پرسید که چرا ما در کشور چنین وزارتخانه بزرگ و طولانی داریم، بیایند این وزارتخانه را با وزارت صمت ادغام کنند و به آنها اطمینان بدهند. وقتی مسئولیت مشترک کارفرمای مادر در ماده 13 قانون کار به صراحت ذکر شده است چرا وزارت کار برخلاف قانون دستورالعملی صادر می کند؟

تاکید می کند: با بخشنامه شماره 57 وزارت کار، دیگر امیدی به بازنشستگی پیش از موعد برای اکثر کارگران با مشاغل سخت و ناقص که امروز پیمانکاری و شرکتی هستند، وجود ندارد. با این بخشنامه عملا بازنشستگی پیش از موعد حذف و حذف شده است. وقتی کارگر حق مراجعه به پیمانکار را ندارد چگونه می تواند 4 درصد وصول کند؟ آیا کارفرمای مادر نباید در هنگام تسویه حساب 4 درصد کارگران را از پیمانکار بگیرد؟ تو هیچ مسئولیتی نداری؟! آیا این درست است که بعد از 20 سال کارگر به دنبال پیمانکاری می گردد که حالا نمی داند کجاست و چه می کند؟


آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا