اخبار روز

خبر بد برای هواداران سنگک نان

عصر ایرانمتخصص تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی می گوید هدف از رژیم های غذایی وی به رایج ترین و خطرناک ترین اشتباهات غذایی اشاره کرد و نه فقط کاهش وزن، بلکه باید در مورد ارتقای سلامت باشد.

تیرنگ نیستانی، استاد تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، توضیح داد: یکی از رایج ترین باورهای غلط در بین عموم مردم این است که نان سالم ترین است. سنگ اما این باور درست نیست.

وی با اشاره به اینکه سالم بودن نان به سالم بودن آرد، خواص غذایی و نحوه پخت آن بستگی دارد، افزود: در حال حاضر اکثر نانوایی ها از آرد سفید برای تهیه نان سنگک استفاده می کنند. بنابراین نان سنگی که از آرد سفید تهیه می شود هیچ مزیتی نسبت به سایر نان های سنتی ندارد.

نیستانی با بیان اینکه نان سنگک با استفاده از حرارت مستقیم و سوخت های فسیلی پخت می شود ادامه داد: این امر باعث می شود مواد مضر و مضر بر سلامت نان تأثیر بگذارد.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه برخی معتقدند با تزریق سبوس به نان سنگک سلامتی بسیار بهتر می شود، گفت: علاوه بر اینکه در بیشتر موارد سبوس به فلزات سنگین و به ویژه آرسنیک آلوده است، افزود: افزودن سبوس به نان. مهم است.» هیچ مزیت عمده ای نسبت به انواع نان ندارد.

وی توصیه کرد: نان سنگک هیچ برتری نسبت به سایر نان های سنتی ندارد. بنابراین استفاده از این نان ها را نمی توان تنها از منظر سلامتی توصیه کرد.

نیستانی دومین باور تغذیه ای خطرناک را در بین عموم مردم ذکر کرد و افزود: بسیاری از مردم معتقدند روغن های حیوانی به ویژه روغن کرچک به عنوان چربی های مفید بر روغن های دیگر ارجحیت دارند، این باور از اساس اشتباه است.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی دانشگاه با انتقاد از این باور غلط تغذیه ای مبنی بر اینکه مردم در گذشته با استفاده از روغن های حیوانی زندگی سالم تری داشتند، گفت: افراد قبلی ما با صنعتی شدن جوامع و مشاغل به مشاغلی مانند دامداری و کشاورزی مشغول بودند. در پس پدیده سفره، دیگر نمی توان همان اصول تغذیه ای قدیمی را برای زندگی امروزی تجویز کرد، در حالی که بیماری های مختلف در گذشته باعث مرگ افراد جوان تر شده بود.

وی با انتقاد از استفاده از روغن های حیوانی به بهانه سالم بودن گفت: بدون شک استفاده از روغن های حیوانی به ویژه روغن کرچک در دراز مدت منجر به گرفتگی عروق می شود.

این متخصص تغذیه دانشگاه با تاکید بر اینکه قوانین علمی تابع شواهد علمی، عینی و اثبات شده است، خاطرنشان کرد: افرادی که مصرف روغن بذر کتان را توصیه می کنند، در صورت مشاهده سالم بودن این چربی ها باید با مستندات علمی آن را تایید کنند.

وی تاکید کرد: تمام اسناد و شواهد علمی نشان می دهد که مضرات چربی های حیوانی به مراتب بیشتر از فواید آن است.

به گفته این عضو هیأت علمی دانشگاه باور سوم، یک تصور غلط رایج در بین عموم مردم این است که وقتی احساس ضعف یا گرسنگی می کنید باید کلوچه های گندم کامل بخورید.

کارشناس تغذیه و رژیم درمانی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: افزودن سبوس به مواد غذایی مانند بیسکویت، نان و ماکارونی ارزش و فایده نسبی غذا را افزایش می دهد، اما هرگز به این معنا نیست که کالری آن را کاهش داده یا اثر مثبتی بر سلامتی داشته باشد. یا آن را می توان در مقادیر زیاد استفاده کرد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه با اشاره به اینکه یکی از رایج ترین و اشتباه ترین باورهای عمومی این است که «دوران بارداری یک دوره رژیم غذایی نیست»، افزود: بسیاری از افراد واژه «رژیم غذایی» را به درستی درک نمی کنند. رژیم بارداری به معنای “استقرار” است. یک رژیم غذایی متعادل برای حفظ سلامت مادر و جنین.

وی یادآور شد: بارداری قطعا زمان مناسبی برای رژیم لاغری نیست. حتی اگر خانم باردار در دوران بارداری وزن بسیار بالایی داشته باشد، نباید رژیم های غذایی را به قصد کاهش وزن دنبال کند. در این دوره حساس، وزن باید با سرعت مناسب افزایش یابد.

منبع: فارس

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا