حقوق بازنشستگان

رئیس شورای اسلامی از تعیین تکلیف مطالبات گندمکاران و یکسان سازی حقوق بازنشستگی در جلسه امروز شورای هماهنگی اقتصادی خبر داد.

محمدباقر قالیباف امروز چهارشنبه در جلسه علنی مجلس درباره جلسه امروز شورای هماهنگی اقتصادی گفت: امروز در جلسه شورای هماهنگی اقتصادی درباره تامین مطالبات گندم کاران تصمیم گیری می شود.

رئیس مجلس توضیح داد: عصر دیروز جلسه ای با رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه داشتیم که در آن درباره پرداخت مطالبات گندمکاران بحث و موافقت شد.

وی ادامه داد: مسائل مربوط به مستمری بگیران مانند 30 درصد یا 40 درصد نیز انشالله از این ماه آغاز می شود.

قالیباف در پایان درگذشت ابومحمد بهرامی سیف آباد نماینده مردم بویار احمد، دانا و مارگون را به وی و خانواده محترم تسلیت گفت./ایسنا

مشکلات تامین اجتماعی در تعدیل حقوق بازنشستگان

بر اساس گزارش های موجود، اجرای تناسب مستمری بگیران تامین اجتماعی با چالش های عمده ای مواجه بوده است. مستمری بگیران تامین اجتماعی تنها در سه ماهه اول سال 3 میلیون تومان دریافت کردند که پس از آن مبلغی به حساب آنها واریز نشد. این امر باعث نارضایتی گسترده در این قشر از جامعه شده است.

در حالی که زمینه یکسان سازی متناسب حقوق بازنشستگان کشوری از طریق افزایش مالیات بر ارزش افزوده فراهم شده است، بازنشستگان تامین اجتماعی همچنان منتظر پرداخت بدهی دولت به این سازمان هستند. بر اساس قانون، دولت موظف است 130 هزار میلیارد تومان از بدهی خود را به سازمان تامین اجتماعی پرداخت کند تا تناسب حقوق بازنشستگان این سازمان به طور کامل اجرا شود.

صندوق بازنشستگی تامین اجتماعی به عنوان بزرگترین صندوق بیمه کشور در مقایسه با صندوق های دولتی وابستگی کمتری به بودجه دولتی دارد. صندوق های دولتی مانند صندوق بازنشستگی کشوری اکنون به شدت به بودجه عمومی وابسته هستند. این نابرابری در تامین منابع مالی باعث شده است که روند متناسب سازی حقوق بازنشستگی این دو صندوق به صورت نابرابر انجام شود.

یکی یکی از چالش های اساسی در اجرای تناسب، بی توجهی به حداقل مستمری بگیران تامین اجتماعی است. این گروه که به دلیل از کارافتادگی یا بازنشستگی پیش از موعد حقوق بسیار کمی دریافت می کنند، باید در فرآیند تناسب مورد توجه ویژه قرار گیرند. در جلسه اخیر مرکز عالی بازنشستگان تامین اجتماعی با رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس، درخواست شد لایحه یک فوریتی شمول حداقل مستمری بگیران در طرح تناسب پیگیری شود.

پیشنهاد این لایحه و توجه ویژه به مستمری بگیران کم درآمد می تواند به دستیابی به عدالت بیشتر در پرداخت دستمزد و جلوگیری از نارضایتی اجتماعی در این قشر کمک کند.

به گزارش تسنیم احمدی میدری؛ وزیر امور اجتماعی روز گذشته به تناسب حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی واکنش نشان داد.

میدری اعلام کرد: پس از دیدار با معاون اول رئیس جمهور و هماهنگی سازمان برنامه و بودجه، مبلغی بالغ بر 8 میلیارد تومان در اختیار سازمان تامین اجتماعی برای تامین مطالبات تناسب حقوق بازنشستگان قرار گرفت. او این اقدام را انجام داد یکی این یکی از اقدامات مهم دولت برای اجرای این طرح است.

وی همچنین افزود طبق قانون تا پایان امسال 30 هزار میلیارد تومان در قالب اوراق به سازمان تامین اجتماعی واگذار می شود. این تصمیم بخشی از برنامه های میان مدت دولت برای تامین منابع مالی لازم برای تامین الزامات تعدیل حقوق بازنشستگان است.

میرهاشم موسوی; مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در تشریح جزئیات این طرح توضیح داد: پس از دریافت وجوه، فرآیند پیش پرداخت و صدور اخطاریه بازنشستگی بر اساس قوانین مربوطه و با هماهنگی شورای عالی کشور انجام خواهد شد.

موسوی ضمن قدردانی از تلاش های رئیس جمهور و وزیر تعاون، کار و امور اجتماعی در تامین منابع کافی، به دستور ویژه معاون اول رئیس جمهور برای تامین اعتبار این طرح اشاره کرد. وی تصریح کرد: با دستور معاون اول سازمان برنامه و بودجه و وزارت اقتصاد و دارایی امکان تخصیص منابع برای تعدیل متناسب حقوق بازنشستگان ایجاد شد.

به گفته موسوی، 8.7 میلیارد تومان در گام اول به سازمان تامین اجتماعی اختصاص می یابد. این وجوه پس از واریز طبق قانون و با همکاری شورای اسلامی برای پرداخت قبوض و صدور احکام بازنشستگی مصرف می شود.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی همچنین به برگزاری جلسات متعدد و پیگیری برای اجرای طرح تناسب اشاره کرد و افزود: روز شنبه 16 مهرماه جلسه ای با حضور معاون رئیس جمهور، مدیر برنامه و سازمان بودجه برگزار شد. ، وزیر تعاون، کار و امور اجتماعی و نمایندگان سازمان بیمه اجتماعی، رویداد اجتماعی برگزار شد. در این جلسه راهکارهای اصلاحی مربوط به لایحه اصلاحی قسمت 2 بند (ر) ماده 28 و تبصره 4 ماده 29 قانون برنامه پنج ساله هفتم توسعه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

همچنین پس از تایید این راهکارها، معاون اول رئیس جمهور به رئیس سازمان برنامه و بودجه و وزیر اقتصاد و دارایی دستور داد تا تصمیمات جلسه را اجرایی کنند. بر اساس راهکارهای مصوب کوتاه مدت، سازمان برنامه و بودجه مکلف شد 8.7 میلیارد تومان وجه نقد به حساب سازمان تامین اجتماعی واریز کند. برای اجرای کامل این طرح تا پایان سال، وزارت اقتصاد و دارایی با هماهنگی بانک مرکزی نیز باید 30 هزار میلیارد تومان اوراق منتشر کرده و در اختیار سازمان تامین اجتماعی قرار دهد.

موسوی در خصوص تعهدات میان مدت دولت در حوزه تامین اجتماعی گفت: دولت باید تا 130 میلیارد تومان از بدهی خود به سازمان تامین اجتماعی را بازپرداخت کند. براساس بند (د) تبصره 15 قانون بودجه سال 1403، این تعهدات از طریق واگذاری دارایی های دولتی و سهام شرکت های دولتی تسویه می شود. در این زمینه، وزارت اقتصاد و دارایی موظف است در انجام واگذاری دارایی ها و سهام کمک کند.

به گزارش تسنیم، دولت موظف است تا 130 میلیارد تومان از تعهدات خود به سازمان تامین اجتماعی را از طریق واگذاری دارایی های دولتی و سهام شرکت های دولتی پرداخت کند. بر این اساس، وزارت اقتصاد و دارایی نقش اساسی در اجرای فرآیند واگذاری این دارایی ها خواهد داشت و از سازمان تامین اجتماعی در این زمینه حمایت می کند.

سازمان تامین اجتماعی در تیرماه امسال در قالب برنامه تناسب، ۱۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان به عنوان ذخیره حقوق بازنشستگان و تامین معیشت آنان واریز کرد. اما با توجه به حجم جامعه مستمری بگیران تحت پوشش این سازمان و تعداد زیاد مشمولان، برآورد می‌شود برای اجرای کامل تناسب حقوق بازنشستگی، امسال ۴۰ هزار میلیارد تومان منابع مالی تخصیص یابد. دولت این منابع را با در نظر گرفتن سیاست های کلی تامین اجتماعی ابلاغی مقام معظم رهبری برنامه ریزی و تامین می کند.

اجرای فاز جدید تعدیل حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی بخشی از تعهدات دولت به جامعه بازنشستگان است و این اقدامات نشان از تلاش دولت برای بهبود وضعیت معیشتی بازنشستگان و افزایش عدالت در پرداخت حقوق آنها دارد./تسنیم

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما