اخبار روز

خانه های مشترک، آخرین پناه مستاجران بیچاره!


این روزها گوش شهروندان شهرهای بزرگ با عبارات و ترکیبات جدیدی آشنا شده است که از جمله آنها می توان به بام به خواب، خانه های مشترک و حتی اشاره کرد. ماشین و اتوبوس آیا شما خواب هستید؛ پدیده‌هایی که تحت فشار اجاره بها و گرانی وام مسکن به برخی از شهروندان کم‌درآمد تحمیل می‌شود، باعث می‌شود بسیاری از شهروندان شهرهای بزرگ که توان پرداخت هزینه‌های مسکن را ندارند، روش‌های جایگزین را برای حل این مشکل انتخاب کنند. محل اقامت از روش هایی استفاده کنید که دور از دسترس هستند ذهن حالا آنها اجتناب ناپذیر به نظر می رسیدند.

خانه اول: سوله 20 متری

وقتی صحبت از زندگی در محله فقیر نشین می شود، بسیاری از مردم شرایط اضطراری را به عنوان شرایط در نظر می گیرند فروش و زمين لرزه در این شرایط اسکان بازماندگان در کلبه چندان عجیب و غیر منطقی به نظر نمی رسد. اما افزایش بی رویه قیمت اجاره بهای مسکن به حدی است که برخی از مردم مجبور به سکونت در کانکس ها هستند. تجارت نیوز در گزارشی که اردیبهشت ماه ماه امسال با محوریت زاغه‌فروشی‌ها منتشر شد، می‌نویسد: یکی از زاغه‌فروشان که در جاده آزادگان فعالیت می‌کند، می‌گوید تقاضا برای زاغه‌ها نسبت به چهار پنج ماه گذشته دو برابر شده است. و در بین خریداران افرادی نیز هستند که خواهان کاندو برای زندگی هستند. “قیمت این کاندوها از ابتدای سال بین هفت تا 10 درصد افزایش یافته است.”

در بخشی دیگر از همین گزارش به قیمت هر متر از این کانکس های نوساز بین هفت تا هشت میلیون تومان اشاره شده است. فعالان این بازار می گویند قیمت کانکس مناسب برای سکونت از متری پنج میلیون تومان شروع می شود. قیمت کانکس های دست دوم به متری دو یا سه میلیون تومان می رسد. با این تفاسیر نمی توان گفت که حتی اقامت در کابین نیز گزینه ای ارزان محسوب می شود.

خانه دوم: حومه شهر

شاید تا یک دهه پیش، حاشیه نشینی پدیده ای رایج در میان اقشار اجتماعی بود. درآمد متوسط ​​نیست، اما روند. حاشیه نشینی در چند سال اخیر بسیار در حال افزایش است. بیت الله ستاریان، کارشناس اقتصاد مسکن فروردین امسال در گفت و گو با رکنا گفت: هر ساله در شهرهای بزرگ حاشیه نشینی در اطراف شهرهای بزرگ 4 درصد افزایش می یابد اما این رقم در دنیا کمتر از یک درصد است. شهر تهران هر سال 4 تا 5 درصد افزایش حاشیه نشینی وجود دارد که فاجعه است. این بدان معناست که بعد از 20 سال وسعت شهر دو برابر خواهد شد! و حاشیه نشینی تهران بعد از این 20 سال با خود تهران برابری می کند.» به نظر می رسد دلیل اصلی حاشیه نشینی مردم این است که دخل و خرج آنها به هیچ وجه با هم همخوانی ندارد.در واقع وقتی وضعیت قیمت است. افزایش افزایش می یابد حقوق مردم موافق نیستند، چاره ای جز ترک شهرهای بزرگ و گران نیست. محمود پژوم، عضو هيئت مدیره کانون سراسری انبوه سازان کشور در گفتگو با بازار این موضوع را تایید کرد و افزود: افزایش هزینه های تولید مسکن در سال گذشته همراه با افزایش 20 تا 25 درصدی اجاره بها. دولت کافی نیست، اما از سوی دیگر این افزایش نرخ برای بسیاری از افراد دور از دسترس است. جامعه چون در حال حاضر بیش از 60 تا 70 درصد درآمد خانوار صرف اجاره مسکن می شود.

خانه سوم: زیر سقف بهشت

یکی از دلتنگی های برخی افراد در شب های بهار و تابستان، خوابیدن روی پشت بام خانه است. هر چقدر هم که شیرین به نظر می رسد، این روزها خوابیدن روی پشت بام به بخشی نه چندان لذت بخش از زندگی مردم تبدیل شده است. این روزها تحت فشار اجاره حتی یک اتاق کوچک، خوابیدن روی پشت بام امری ضروری است.

در شرایطی که اخیراً گزارش ها از ضرب 6 رهن یک واحد 42 متری در تهران خبر می دادند، جای تعجب نیست که حتی اجاره یک اتاق برای عده ای به یک آرزو تبدیل شده است. اعضای پارلمان اسماعیل زهی معاون را در گفتگو با این خبرگزاری جذب کرده است خانه دولت وی در این خصوص می گوید: اخیراً در رسانه ها خواندم که مردم به دلیل توان پرداخت اجاره بها به خانه های مشترک نقل مکان کرده اند. خانواده با هم زندگی می کنند و کرایه خانه را می پردازند یا خبری از سقف خواب منتشر شده که به هیچ وجه برای مردم کشورمان آبرومند و زیبا نیست.»

خانه چهارم: با هم زیر یک سقف

وقتی اجاره خانه 50 متری در نازی آباد به صد میلیون رهن و ماهی ده میلیون تومان رسیده، زندگی در خانه های مشترک عادی به نظر می رسد. کافی است سری به سایت های اجاره خانه یا آگهی های سایت های مختلف بزنید تا ببینید اجاره خانه مشترک برای برخی از اقشار کم درآمد تبدیل به یک روش زندگی مشترک شده است.چندی پیش روزنامه هم میهن در گزارشی میدانی به پدیده خانه های مشترک پرداخت. . در بخشی از این گزارش به خانواده‌ای اشاره شده است که در خانه‌ای به نام «خانه‌های قمر خانمی» زندگی می‌کنند و هر چقدر هم که تلاش می‌کنند توانایی اجاره خانه جداگانه را ندارند. بر اساس همین گزارش، محله باغ آذری، چهارراه سیروس، اطراف میدان امام حسین و ده ونک دارای بیشترین تعداد خانه های مشترک است که بسیاری از آنها در اختیار مهاجران در تهران است. زندگی در این نوع مسکن صرف نظر از سختی های آن می تواند آسیب های اجتماعی را نیز به همراه داشته باشد.

خانه پنجم: حلبی آباد

احمدرضا سرحدی کارشناس مسکن در گفتگو با ایخ با بیان اینکه با ادامه وضعیت فعلی تهران در محاصره زاغه نشینی قرار خواهد گرفت، گفت:

گزارش های مرکز آمار قیمت خانه در شهرهای منتخب کشور 5 شهر تهران، اصفهان، تبریز، شیراز و … را نشان می دهد. مشهد آنها گران ترین شهرهای کشور از نظر مسکن هستند. با در نظر گرفتن اینکه بیشترین بازار کار به خصوص برای کارگران ماهر یا تحصیل کرده، در شهرهای بزرگ نیز یافت می شود، بسیاری از مردم چاره ای جز تسلیم شدن به شرایط وخیم بازار املاک در این شهرها ندارند. افرادی که ابتدا مجبور می شوند خانه های اجاره ای خود را کوچک کنند، سپس مسکن خود را کوچک کنند و در نهایت مجبور به پناه بردن به حاشیه شهر یا حتی محله های فقیر نشین می شوند. بر اساس گزارش مرکز آمار، هزینه اجاره مسکن در ایران 35 تا 50 درصد هزینه های یک خانوار ایرانی را شامل می شود. در عین حال وضعیت افزایش قیمت رهن و اجاره در شهرهایی مانند تهران غیرقابل کنترل به نظر می رسد. علیرغم وعده های گاه و بیگاه مسئولان و شعارهایی که اغلب حول محور بایدها و نبایدها می چرخد، هنوز تغییر خاصی در وضعیت بازار مسکن ایجاد نشده و فشار افزایش قیمت ها بر دوش ما مستاجران است.


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا