اخبار روز

خانه های ساخته شده در گودال! (+تصاویر)

عصر ایران در برخی مناطق شمال چینگودال‌های بزرگی در زمین حفر می‌شود تا خانه‌هایی با حیاط‌های فرو رفته بسازند.

آنها به نوعی هستند خانه آنها به شکل غار یا یائودونگ هستند. به این خانه ها در زبان ماندارین Dikengyuan نیز گفته می شود که به معنای حیاط گودال است. آنها اغلب در فلات لس در شمال چین یافت می شوند.

به گفته لیم تای وی، محقق ارشد موسسه آسیای شرقی دانشگاه ملی سنگاپور، ادبیات علمی نشان می دهد که این خانه ها حدود 7000 سال قدمت دارند.

خاک فلات لس که این خانه ها روی آن ساخته شده اند، یک عایق حرارتی موثر است که می تواند ساکنان را در طول زمستان گرم نگه دارد.

مهمتر از آن، خاک لس نه تنها نرم و به راحتی حفر می شود، بلکه به اندازه کافی قوی است که حتی بدون تکیه گاه در کنار هم قرار می گیرد.

خانه های کنده شده در زمین

برخی از محققان این خانه ها را نوعی سازگاری طبیعی با شرایط آب و هوایی این منطقه می دانند که زمستان های سخت و طولانی و تابستان های گرم و سوزان دارد.

خانه چین

به علاوه در ساخت خانه های حیاط فرو رفته از هیچ آجر و کاشی استفاده نمی شود.

در شرایطی که اندازه یاردها متفاوت است، طول آنها می تواند تا 12 متر باشد.

پس از حفر گودالی برای تشکیل حیاط که عمق آن بین 6 تا 10 متر است، اتاق ها را به دیوارهای این حیاط برش می دهند.

اتاق ها را می توان با دیوارها یا ستون های سنگی و سفالی تقویت کرد.

خانه چین

خانه چین

خانه ها سپس آنها یک دهکده غرق شده را تشکیل می دهند که در آن ساختمان های فیزیکی از روی زمین قابل مشاهده نیستند.

یک رمپ در طرفین حیاط ایجاد می شود تا ساکنان بتوانند به راحتی از خانه خود به طبقه همکف برسند.

به طور سنتی، مردمی که در این خانه ها زندگی می کردند، بر اساس طبقه اجتماعی تقسیم می شدند تا قومیت یا گویش. آنها عمدتاً کشاورزان روستایی بودند.

اگرچه این خانه ها هزاران سال است که وجود داشته اند، اما دولت چین در سال 2011 آنها را میراث فرهنگی ناملموس کشور اعلام کرد.

خانه چین

به یک جاذبه گردشگری تبدیل شود

بسیاری از این خانه های قدیمی، به ویژه در منطقه شانژو در شهر سانمنشیا در استان هنان، بازسازی شده و به جاذبه های گردشگری تبدیل شده اند.

برخی از توسعه دهندگان حتی هتل های مدرن را در آنجا ساختند.

برخی از خانه های مدرن هنوز مسکونی هستند. خانه های مدرن معمولاً با بتن تقویت می شوند و حتی برخی از آنها به پنل های خورشیدی مجهز هستند.

خانه چین

خانه چین

این خانه ها با حیاط های فرو رفته تنها نمونه خانه های غاری شکل در فلات لس در چین نیستند. برخی از خانه ها در شیب های تند و صخره ها کنده شده اند.

به عنوان مثال، خانه های غار یانان در استان شانشی چین شناخته شده است که مائو تسه تونگ و متحدان سیاسی او را در سال های قبل از انقلاب کمونیستی چین در خود جای داده است.

رئیس جمهور چین، شی جین پینگ، سال های نوجوانی خود را در خانه ای غارنشین گذراند. این به عنوان بخشی از “جنبش پایین به روستا” مائو تسه تونگ رخ داد که در آن جوانان ممتاز به مناطق روستایی فرستاده شدند تا زندگی روستایی را تجربه کنند.

خانه چین

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا