اخبار روز سینما

خاطره گویی با سردبیران یک هفته نامه پرمخاطب و درخشان به بهانه روز خبرنگار، آقای کاووسی بهترین سردبیر دنیاست.

هفدهم مرداد روز خبرنگار است. در سینما و تلویزیون ایران بارها فیلم ها و سریال هایی با محوریت خبرنگاران ساخته شده است. یکی یکی از مهم ترین تصاویری که از تحریریه یک روزنامه در خاطرمان مانده، مربوط به سریال «بدون شرح» مهدی مظلومی است. سریالی که تمام ماجراهای او در تحریریه هفته نامه شهرقاشنگ رقم خورد. این روزنامه همیشه دچار مشکل بود و سردبیر آن کوچکترین اطلاعی از روزنامه نگاری و اصول انتشار هفته نامه نداشت. او حتی به سردبیر سریال یا تیم خبرنگاران اعتماد نداشت و می خواست این کشتی را به تنهایی نجات دهد. مجموعه شرایط و تضاد بین این سرمقاله و آنچه در واقعیت وجود دارد، موقعیت خنده‌داری را ایجاد کرد و «بی‌توضیح» را در ذهن همه جا انداخت.

به گزارش بازتاب آنلاین، «بی توضیح» به کارگردانی مهدی مظلومی در سال 1380 از شبکه سه پخش شد و با موفقیت به فصل دوم راه یافت. زندگی فتعلی اویسی یکی یکی از درخشان ترین عوامل موفقیت این سریال بود.

«بدون شرح» اولین تجربه کارگردانی مهدی مزوی و البته بهترین کار او بود.

کارگردان | مهدی مظلومی پیش از کارگردانی «بدون شرح» به عنوان یک اثر مستقل، کارگردان تلویزیونی در آثار موفقی چون «ساعت خوش»، «این چند نفر» و «زیر آسمان شهر» بود. مهمترین رویداد حرفه ای او در سال 2001 با “توصیف گناه” رخ داد. سریالی که در تحریریه هفته نامه ای به نام شهرقاشنگ منتشر شد. این سرمقاله شبیه سرمقاله های واقعی نبود و تضاد آن با واقعیت همه چیز را خنده دار جلوه می داد. درست است که بخش مهمی از موفقیت سریال مدیون فیلمنامه پیمان قاسم خانی بود، اما مظلومی در ساخت این تحریریه، انتخاب و هدایت بازیگران و اجرای موقعیت ها بسیار موفق بود. این سریال آنقدر محبوب شد که به فصل دوم رسید. او بلافاصله پس از این مجموعه به «بانک ها» رفت. سریالی که نتوانست موفقیت «سین توصیف» را تکرار کند. با این حال چند سال بعد در «کمربندها» باز هم با تیم پیمان قاسمخانی به موفقیت دیگری دست یافت. «زندگی روی خنده»، «رزگار خوش حبیب آقا»، «لطفا نرو» و… از آثار بعدی مظلومی بودند که هیچ کدام نتوانست به عنوان یک اثر کمدی باقی بماند.

امروز 17 مرداد روز خبرنگار است. در سینما و تلویزیون ایران بارها فیلم ها و سریال هایی با محوریت خبرنگاران ساخته شده است. یکی یکی از مهم ترین تصاویری که از تحریریه یک روزنامه در خاطرمان مانده است متعلق به سریال است
امیر جعفری با بازی در نقش «فرید» در سریال «بدون شرح» به شهرت رسید.

بازی ها | یکی یکی از دلایل موفقیت سریال «بی توضیح» بازی فتحعلی اویسی در نقش آقای کاووسی بود. اویسی قبل از سال ۱۳۷۸ و بازی در نقش سرهنگ سپهر به ایفای نقش های جدی شهرت داشت. «مومیایی 3» مقدمه این بازیگر در عرصه کمدی شد; موفقیتی که باعث شد محمدرضا هنرمند از او برای سریال «کاکتوس» دعوت به همکاری کند. او با ظاهری کاملا جدی و رسمی بدون لبخندی بر لب صحبت کرد و حساسیت هایی از خود نشان داد که بخش مهمی از بار کمدی این سریال را به دوش می کشید. اوج بازی فتحعلی اویسی در عرصه کمدی با «بی توضیح» رخ داد. مدیرمسئول هفته نامه شهر قشنگ که کوچکترین شناختی از روزنامه نگاری نداشت و نمی توانست از غرق شدن قریب الوقوع کشتی روزنامه حرف بزند. معمولاً دعوا می کرد، پیشنهادهای عجیب و غریب می داد یا از همه می خواست که با کمترین هزینه کار را تمام کنند. عربی صحبت کردن یکی از جذاب ترین جنبه های بازی او بود. اویسی در این سریال زوج جذابی را با امیر جعفری تشکیل داد. بازیگری که تا قبل از سال 1389 از بازیگران مطرح تئاتر بود اما در نقش فرید در سریال «بدون شرح» بازی او بیشتر به چشم آمد. امیر جعفری در این سریال «بی توضیح» نقش سردبیر سریال را بازی می کرد، اما عملاً کاری از پیش نبرد زیرا همه کاره روزنامه، پدر همسرش بود. این آقای کاووسی بود که همه دستورات را می داد و هیچکس بدون اجازه او آب نمی خورد. این روزنامه تیراژ چندانی نداشت و کسی آن را نمی خرید زیرا به گفته کاووسی همیشه مانند کشتی گیر می کرد. فرید سعی کرد آقای کاووسی را به سخره بگیرد و امتیاز بگیرد، اما بیشتر اوقات حرف هایش به جایی نمی رسید. حضور فلامک جنیدی، بیژن بنفسه خواه، مریم سعادت، لیلی رشیدی نیز در موفقیت سریال بسیار موثر بود.

امروز 17 مرداد روز خبرنگار است. در سینما و تلویزیون ایران بارها فیلم ها و سریال هایی با محوریت خبرنگاران ساخته شده است. یکی یکی از مهم ترین تصاویری که از تحریریه یک روزنامه در خاطرمان مانده است متعلق به سریال است
یکی یکی از دلایل موفقیت «بدون شرح» فیلمنامه آن بود.

اسکریپت| در دهه هفتاد و هشتاد ردپای پیمان قاسم خانی در اکثر آثار کمدی موفق دیده می شد. بخش مهمی از موفقیت «بدون شرح» فیلمنامه آن بود که توسط پیمان قاسم خانی، سروش صحت، خشایار الوند، مهراب قاسم خانی، ریما رامین فر و حمید برزگر نوشته شد. قاسم خانی در خلق شخصیت های کمدی ماندگار و همچنین قطعات و موقعیت های کمدی جذاب استاد است و تاثیر او را می توان در خلق این شخصیت های جذاب تحریریه شهر قشنگ مشاهده کرد. قاسمخانی چند سال بعد به همراه همین تیم نویسندگی مجموعه «کمربندها را ببند» بر عهده گرفت. سریالی که دوباره یکی این کمدی به یکی از موفق ترین کمدی های تلویزیونی تبدیل شد.

امروز 17 مرداد روز خبرنگار است. در سینما و تلویزیون ایران بارها فیلم ها و سریال هایی با محوریت خبرنگاران ساخته شده است. یکی یکی از مهم ترین تصاویری که از تحریریه یک روزنامه در خاطرمان مانده است متعلق به سریال است
با بازی در نقش «آقای کاووسی» در سریال «بدون شرح» مسیر حرفه ای زنده یاد فتحعلی اویسی تغییر کرد.

تکه های ماندگار کلمات | یکی یکی از دلایل جذابیت سریال «بدون شرح» حرف های جذاب شخصیت های کاووسی و فرید بود. لحن صدای آقای کاووسی، شناخت ناقص اشعار، ضرب المثل ها و زبان های مختلف این شخصیت را در آن دوره بسیار جذاب کرده بود. کلماتی مثل «دیجیتال من کجا بود؟»، «نمی دانم چه شده است حافظه»، «کشتی غرق شد»، «ولا غیر» و … همیشه در آن دوران مورد استفاده مردم قرار می گرفت. از طرفی تکه های شخصیت فرید هم بسیار مورد توجه بود. مخصوصاً وقتی «آقای کاووسی» را «آی کاووسی» خطاب می کرد یا می گفت: باشه آقا هووووووب.

سریال «بدون شرح» به کارگردانی مهدی مظلومی با بازی فتحعلی اویسی، امیر جعفری، مریم سعادت، فلامک جنیدی، لیلی رشیدی، بیژن بنفشه خواه، محمود بصیری و… در سال 1380 پخش شد. تکرار می شود و نام آن به عنوان یک سریال کمدی اواخر شب به یاد می آید.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا