اخبار روز

حمله تروریستی در کرمان با ۸۴ شهید و ۲۸۴ مجروح

به گزارش خبرگزاری بازتاب آنلاین؛ چهارشنبه سیزدهم دی ماه 1402 روز تلخ دیگری را برای ایران رقم زد، «حمله تروریستی» و شهادت تعداد زیادی از هموطنان در کرمان.

با رسیدن ساعت 14:50 بعد از ظهر، اولین صدای انفجار در فاصله کمی در ساعت 15:17 بعد از ظهر سیزدهم شنیده شد. دی انفجار دوم رخ داد. دقیقا همان جایی که مراسم شهادت سلیمانی برگزار شد.

به گفته مقامات، دو انفجار تروریستی در گلزار شهدای کرمان رخ داد. حادثه اول در ورودی گلزار شهدای کرمان و حادثه دوم در ورودی تخت درگاه قلیبیگ رخ داد که در آن تعداد زیادی از هموطنان مجروح و به شهادت رسیدند.

تغییر در تعداد شهدا و مجروحان حمله تروریستی

روز گذشته تعداد شهدا به 103 نفر رسید اما اواخر شب وزیر بهداشت با اصلاح آمارها اعلام کرد که 95 نفر شهید شده اند. به گفته رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمان، تعداد اولیه بیشتر بوده است زیرا تعدادی از اجساد تکه تکه شده و برخی اجساد دوبار شمارش شده است.

با این حال امروز دوباره تعداد شهدا تغییر کرده و به گفته وزیر کشور طبق آمار پزشکی قانونی 84 نفر در حمله تروریستی گلزار شهدای کرمان به شهادت رسیدند. استاندار کرمان همچنین اعلام کرد: «تاکنون 70 درصد آنها شناسایی شده و عمدتاً مرتبط با کرمان هستند».

وحیدی در ادامه با بیان اینکه در این حادثه 284 نفر مجروح شدند، گفت: تعدادی از مجروحان در بخش مراقبت های ویژه بستری هستند و حال عمومی آنها خوب نیست و ممکن است در ساعات یا روزهای آینده تعداد شهدا افزایش یابد. که تعدادی از مجروحان به صورت سرپایی مداوا و ترخیص شدند و هم اکنون 220 نفر در بیمارستان های شهر کرمان تحت مداوا هستند.

در ادامه خبرگزاری ها علاوه بر اعلام تعداد مجروحان این حادثه، اسامی مجروحان را نیز منتشر کردند.

روایتی جدید از حملات و انفجارهای تروریستی

دیروز و در اولین ساعات پس از این حمله تروریستی، داستان های متعددی درباره ماهیت انفجارها و انتحاری بودن یا نبودن آنها منتشر شد.

خبرگزاری تسنیم نیز سه داستان منتشر و نوشت؛ در مورد ماهیت انفجارها سه روایت وجود دارد: داستان اول ادعای انفجار کیسه های تعبیه شده کنترل شده در سطل زباله، داستان دوم به حضور یک خودروی پژو در صحنه تصادف و بخشی از خودرو پس از مدت کوتاهی منفجر شده است. همانطور که متوقف شد .

در نسخه سوم نیز آمده است که یک بمب گذار انتحاری خود را در حین بازرسی ماموران منفجر کرد که در ابتدا مورد اختلاف بود. اما اطلاعات دریافتی خبرنگار تسنیم حاکی از آن است که ماجرای اول دقیقتر است و عامل یا عاملان این حمله تروریستی دو کیسه حاوی مواد منفجره جاسازی شده را از راه دور منفجر کرده اند.

به گفته مقامات رسمی، دو انفجار در بین مردم رخ داده است، انفجارهای شدید با موج قوی همراه با مواد انفجاری قوی و این بمب ها حاوی ترکش و گلوله بوده و بیشتر جراحات ناشی از این ترکش و گلوله بوده است.

به گفته وزیر کشور، انفجار اول ابتدا بین مردم، زنان، کودکان و زائران رخ داد، انفجار دوم 20 دقیقه بعد در نقطه دیگری که افراد نیز حضور داشتند رخ داد. این انفجارها بسیار شدید و با گلوله های زیاد بود که منجر به شهادت بسیاری از شهدای ما با همان گلوله هایی شد که در آن مواد منفجره استفاده شده بود.

محمدمهدی فداکار استاندار کرمان نیز درباره جزئیات این حادثه گفت: این حادثه در بیرون از دروازه های بازرسی رخ داد و بسیاری از زنان، کودکان و پیرمردان بی دفاع و بی گناه به شهادت رسیدند.

موج واکنش ها به حمله تروریستی کرمان همچنان ادامه دارد

واکنش ها به این حمله تروریستی از همان دقایق اولیه پس از حمله آغاز شد و همچنان ادامه دارد چرا که اردوغان و امیر قطر در گفتگوی تلفنی با ابراهیم رئیسی این حمله تروریستی را محکوم کردند.

خانواده سردار سلیمانی نیز در بیانیه‌ای تاکید کردند: امید است مسئولان امنیتی و قضایی با پیگیری‌ها و بررسی‌های عاجل پاسخ قاطعی را برای بانیان و عاملان این حادثه آماده کنند.

سید محمد خاتمی رئیس دولت اصلاحات در پیامی در واکنش به حادثه تروریستی کرمان نوشت: این جنایت و لزوم پیگیری سریع و همه جانبه آن و شناسایی اهداف و علل را به شدت محکوم می کنم. علل این فاجعه انسانی را شناسایی و توضیح دهید. این را به مقامات و نهادهای مسئول یادآوری می کنم.

مولوی عبدالحمید امام جماعت مکه اهل سنت زاهدان در بیانیه ای اعلام کرد: این عملیات تروریستی را به شدت محکوم می کنم و برای شهدای این حادثه آرزوی رهایی از صفوف، مجروحان و مجروحان را دارم. شفای کامل و برای بازماندگان صبر و اجر جزیل الهی».

آذر منصوری رئیس جبهه اصلاحات با محکومیت این حمله تروریستی تاکید کرد: از مسئولان امنیتی و نظامی کشور می خواهم در انجام وظایف محوله برای حفظ امنیت و مبارزه با توطئه های کفار تلاش و جدیت بیشتری داشته باشند.

علی ربیعی نیز در بیانیه ای تاکید کرد: معتقدم این حادثه نباید به یک اقدام تروریستی ساده خلاصه شود.

ارتش جمهوری اسلامی ایران همچنین در بیانیه ای جنایت تروریستی در کرمان که منجر به شهادت و مجروحیت دسته جمعی هموطنان از جمله زنان و کودکان شد را محکوم کرد.

همچنین نماینده ایران در سازمان ملل متحد پس از حادثه تروریستی کرمان با ارسال نامه ای به شورای امنیت تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران از دبیرکل سازمان ملل و شورای امنیت می خواهد که فورا و آشکارا این حمله تروریستی وحشتناک را محکوم کنند. این درخواست در راستای مواضع تزلزل ناپذیر دبیرکل و رویه ثابت شورای امنیت در محکومیت آشکار تروریسم و ​​به رسمیت شناختن آن از طریق قطعنامه ها به عنوان تهدیدی جدی برای صلح و امنیت بین المللی است.

چند کشور اروپایی نیز در بیانیه های جداگانه حمله تروریستی روز چهارشنبه در کرمان را محکوم کردند. بر این اساس وزارت خارجه کشورهای اروپایی فرانسه، هلند، ایرلند، نروژ، آلمان و اتریش با صدور بیانیه‌ای ضمن محکومیت این انفجارهای تروریستی، با خانواده شهدا تسلیت گفتند.

پیش از این «جوزف بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در گفتگوی تلفنی با «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران حمله تروریستی در شهر کرمان را به شدت محکوم کرده بود.

امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه نیز در توئیتی تاکید کرد: شهادت ده ها تن از هموطنان عزیزمان در عملیات تروریستی کرمان به مناسبت سالروز شهادت سردار سرلشکر حاج قاسم سلیمانی موجب تاثر و تاثر شد. بر اساس اولین اطلاعات منابع رسمی: “این کشور اقدامات حقوقی و بین المللی فوری خود را از طریق سازمان ملل آغاز کرده است.”

حمله تروریستی در کرمان با ۸۴ شهید و ۲۸۴ مجروح

حضور مقامات نظامی در کرمان پس از حمله تروریستی

پس از حمله تروریستی روز گذشته برخی از مقامات نظامی به محل حادثه رسیدند.

سرلشکر پاسدار حسین سلامی که عصر دیروز برای بررسی ابعاد حادثه انفجار تروریستی به کرمان سفر کرده بود، صبح امروز پس از بازدید از محل انفجار و گلزار شهدای کرمان به بیمارستان های محل بستری شدن مجروحان این حادثه رفت و از مجروحان این حادثه عیادت کرد. در طول درمان آنها قرار گرفت.

در این بازدید، زینب سلیمانی فرزند سردار سلیمانی فرمانده کل سپاه را همراهی می کرد. وی ابتدا به بیمارستان بهنار رفت و ضمن عیادت از مجروحان انفجار دیروز با پرسنل بیمارستان در مورد وضعیت درمانی آنها صحبت کرد و برای همه مجروحان آرزوی بهبودی عاجل کرد.

شهدا کی تشییع می شوند؟

بر اساس اعلام استاندار کرمان، پیکر شهدای حادثه تروریستی کرمان فردا جمعه پانزدهم دیماه تشییع می شود. همچنین مراسم تدفین این شهدا ساعت 9:30 صبح از چهارراه غزه به سمت مصلی بزرگ امام علی (علیه السلام) کرمان برگزار می شود و پس از آن شهدای کرمانی به تشییع و … می روند. در خصوص شهدا به شهرستان ها و استان های دیگر اعزام خواهد شد.

این پیام در حال تکمیل شدن است…

۲۷۲۷

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا