امیر سعید ایروانی، سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد گفت: حمایت بی قید و شرط آمریکا از رژیم اسرائیل و ممانعت این رژیم در انجام وظایف شورای امنیت. یکی اعضای دایمی این رژیم را برای ادامه جنایات و تجاوزات خود در غزه و لبنان و اکنون علیه ایران جسورتر کرده است و صلح و امنیت منطقه را به شدت تضعیف می کند.

به گزارش ایرنا، امیر سعید ایروانی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران شامگاه دوشنبه در نشست شورای امنیت به تجاوزات رژیم صهیونیستی به ایران افزود: تجاوزات رژیم اسرائیل به ایران واضح و مکرر است. این تهاجم بخشی از الگوی گسترده‌تر و مداوم تجاوز و معافیت از مجازات است که رژیم اسرائیل از طریق آن به بی‌ثباتی منطقه، به ویژه از طریق تجاوز مداوم، پاکسازی قومی و جنایات جنگی علیه مردم فلسطین و لبنان ادامه می‌دهد.

ایروانی تاکید کرد: تجاوزات رژیم اسرائیل را به شدت محکوم می کنیم. اقدامات خصمانه رژیم اسرائیل نقض آشکار و خطرناک حقوق بین الملل و منشور سازمان ملل متحد به ویژه اصل حاکمیت و تمامیت ارضی و ممنوعیت تهدید یا استفاده از زور علیه حاکمیت کشورها است. این اصول فقط ایده های انتزاعی نیستند. بلکه پایه های اساسی صلح و ثبات بین المللی هستند.

متن کامل سخنان امیر سعید ایروانی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد در پی جنایات رژیم صهیونیستی علیه کشورمان به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

خانم رئیس جمهور،

ابتدا از شما برای برگزاری این جلسه مهم به درخواست ما تشکر می کنم. ما صمیمانه از همکاران خود در الجزایر، چین و روسیه برای حمایت مستمرشان در برگزاری این نشست تشکر می کنیم.

همچنین از اعضایی که تجاوز رژیم اسرائیل را محکوم کردند و با مردم و دولت ایران ابراز همدردی و همبستگی کردند، تشکر می کنیم. ما نظرات مطرح شده توسط آقای خالد خیاری، معاون دبیرکل را به دقت بررسی کرده ایم.

خانم رئیس جمهور،

اعضای محترم شورای امنیت

این نشست برای رسیدگی به اقدامات تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی علیه حاکمیت و تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران که نقض فاحش و جدی حقوق بین الملل و منشور ملل متحد است، ضروری است.

همانطور که در نامه وزیر امور خارجه ایران به رئیس شورا و دبیرکل آمده است، رژیم جنایتکار اسرائیل با ارتکاب تجاوز عمدی به حاکمیت و تمامیت ارضی ایران آشکارا قوانین بین المللی و منشور سازمان ملل را نقض کرده است.

در ساعات اولیه روز شنبه 5 مهرماه، جنگنده های رژیم اسرائیل با استفاده از حریم هوایی نیروهای آمریکایی در عراق، موشک های دوربرد و هوا به هوا را از فاصله تقریباً 100 کیلومتری خارج از مرزهای ایران شلیک کردند. این موشک ها چندین رادار پدافند مرزی ایران در استان های ایلام، خوزستان و تهران و همچنین پایگاه های نظامی را هدف قرار دادند.

پدافند هوایی ایران به سرعت پاسخ داد و اکثر موشک ها را رهگیری کرد و از آسیب های عمده جلوگیری کرد. اما چهار افسر نظامی ایرانی و یک غیرنظامی در دفاع دلاورانه از میهن خود به شهادت رسیدند.

همزمان با تجاوزات رژیم اسرائیل، ده افسر پلیس ایران توسط گروه تروریستی جیش العدل تحت حمایت خارجی در استان سیستان و بلوچستان به هلاکت رسیدند.

خانم رئیس جمهور،

تجاوزات رژیم اسرائیل به ایران آشکار و مکرر است. این تهاجم بخشی از الگوی گسترده‌تر و مداوم تجاوز و معافیت از مجازات است که رژیم اسرائیل از طریق آن به بی‌ثباتی منطقه، به ویژه از طریق تجاوز مداوم، پاکسازی قومی و جنایات جنگی علیه مردم فلسطین و لبنان ادامه می‌دهد.

ما تجاوزات رژیم اسرائیل را به شدت محکوم می کنیم. اقدامات خصمانه رژیم اسرائیل نقض آشکار و خطرناک حقوق بین الملل و منشور سازمان ملل متحد به ویژه اصل حاکمیت و تمامیت ارضی و ممنوعیت تهدید یا استفاده از زور علیه حاکمیت کشورها است. این اصول فقط ایده های انتزاعی نیستند. بلکه پایه های اساسی صلح و ثبات بین المللی هستند.

متأسفانه حمایت بی قید و شرط ایالات متحده از رژیم اسرائیل و ممانعت از اجرای وظایف شورای امنیت مورد توجه قرار می گیرد. یکی اعضای دایمی این رژیم را برای ادامه جنایات و تجاوزات خود در غزه و لبنان و اکنون علیه ایران جسورتر کرده است و صلح و امنیت منطقه را به شدت تضعیف می کند.

خانم رئیس، اعضای محترم شورای امنیت،

منشور ملل متحد این شورا را موظف می کند تا هرگونه تهدید علیه صلح، نقض صلح یا اقدام تجاوزکارانه را تعیین کند و اقدامات قاطعی را برای بازگرداندن صلح و امنیت بین المللی اتخاذ کند. بر اساس فصل هفتم، شورا این اختیار و وظیفه دارد که به تهدیدات علیه صلح و تجاوز بین المللی قاطعانه پاسخ دهد. این مسئولیت به چیزی بیش از سخن یا نصیحت نیاز دارد. بلکه مستلزم اقدام قاطع و قاطع است.

نقض مداوم و سیستماتیک حقوق بین الملل رژیم اسرائیل – تجاوزاتش به ایران و جنایات مداومش در فلسطین و لبنان و همچنین در سوریه و یمن – تهدیدی مستقیم برای صلح و امنیت بین المللی است و نیازمند محکومیت صریح و اقدام قاطع از این طریق است. شورا نادیده گرفتن این تخلفات اعتبار شورا و تعهد آن به اصول اساسی منشور ملل متحد را تضعیف می کند.

خانم رئیس جمهور،

با وجود نقض آشکار رژیم اسرائیل، امروز بار دیگر شاهد رفتارهای دوگانه برخی از اعضای شورای امنیت از جمله آمریکا هستیم. این کشورها از محکوم کردن اقدامات غیرقانونی رژیم اسرائیل که نقض مستقیم منشور سازمان ملل متحد و قوانین بین‌المللی است، خودداری کرده‌اند و در عوض این تخلفات و جنایت‌ها را با نام «دفاع از خود» توجیه می‌کنند. علیه ایران یا علیه مردم فلسطین و لبنان که از خشونت و ظلم سیستماتیک رژیم اسرائیل رنج می برند.

این استاندارد دوگانه برای جامعه بین المللی آشکار است. ادعای صلح و ثبات آنها زمانی که بیش از یک سال است که از رژیم اسرائیل حمایت گسترده سیاسی، مالی، لجستیکی و تسلیحاتی کرده اند و همچنان به جنایات، نسل کشی و جنایات جنگی علیه فلسطینی ها ادامه می دهند، سخنی پوچ است و اکنون حتی بیشتر از این نیز دارند. اقدامات وقیحانه ای علیه مردم لبنان به دست آوردند.

خانم رئیس جمهور،

جامعه بین المللی نمی تواند و نباید در مقابل چنین تخلفاتی ساکت بماند. هزینه این سکوت در فلسطین و لبنان مشخص است، جایی که مصونیت رژیم اسرائیل چرخه خشونت و بی ثباتی را در سراسر منطقه تداوم می بخشد.

ما از شورا می‌خواهیم که اقدامات رژیم اسرائیل را به دلیل نقض مکرر و سیستماتیک قوانین بین‌الملل و آنچه که واقعاً هستند، محکوم کند: یک کمپین حساب شده و مداوم تجاوزات و جنایات شنیع که نه تنها منطقه، بلکه امنیت جهانی را بی‌ثبات می‌کند. به صراحت محکوم کردن نیز تهدید به پاسخ.

مردم ایران، فلسطین و لبنان – و در واقع کل جامعه جهانی – از این شورا انتظار دارند که عدالت را رعایت کند، از اصول سازمان ملل متحد حمایت کند و حاکمیت قانون را تضمین کند.

ما از همه کشورها به ویژه کشورهای منطقه می خواهیم که نسبت به مسئولیت های فردی و جمعی خود برای حفظ صلح و ثبات در منطقه آگاه باشند. ما از کشورهای صلح‌دوست منطقه و فراتر از آن که تجاوزات رژیم اسرائیل را محکوم کرده و اهمیت این اقدامات و تهدیداتی را که برای همه ایجاد می‌کند به رسمیت شناخته‌اند، قدردانی می‌کنیم.

مسئولیت این تشدید خطرناک کاملاً بر عهده رژیم اسراییل و بویژه حامیان آن است – در درجه اول ایالات متحده که به عنوان حامی اصلی و همیشگی رژیم اسرائیل در ارتکاب این جنایات فجیع عمل می کند و از این نهاد مقتدر جلوگیری می کند. برای انجام وظایف خود این کار را انجام دهند.

نقش آمریکا در تجاوزات رژیم اسرائیل با ارائه تخصص فنی و سامانه های نظامی پیشرفته به این رژیم، صهیونیست ها را بیش از پیش به انجام حملات تهاجمی خود علیه ایران برانگیخته است. بنابراین، دولت آمریکا در تجاوزات رژیم اسرائیل «همدست» است و عواقب آن را متحمل خواهد شد.

علاوه بر این، ایالات متحده قبلاً در جنایات جنگی و کارزار نسل کشی رژیم علیه غیرنظامیان و زیرساخت های غیرنظامی در غزه و لبنان شریک بوده است. بیشتر بمب هایی که رژیم اسرائیل بر غزه و لبنان پرتاب می کند، ساخت ایالات متحده است.

در نهایت، خانم رئیس جمهور،

جمهوری اسلامی ایران همواره دیپلماسی را به عنوان ابزاری برای حل چالش های منطقه ای و تقویت صلح و ثبات دنبال کرده است. با این حال، جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کشور مستقل، این حق ذاتی را برای خود محفوظ می دارد که در زمان مقتضی به این اقدام تجاوزکارانه که در ماده 51 منشور ملل متحد آمده است، پاسخ دهد. پاسخ ما قانونی و کاملاً مطابق با قوانین بین المللی خواهد بود.

با تشکر

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما