اخبار روز

حل مشکل مسکن ملی با واگذاری زمین‌های ملی در روستا‌ها! / گفته های وزیر راه و شهرسازی در مورد دغدغه مسکن!

مسئله مسکن و گرانی آن یکی از دغدغه‌های بزرگ افراد است که دولت سعی دارد با ارائه راه حلی‌هایی تا حدودی این دغدغه را رفع کند. حال وزیر راه و شهرسازی از واگذاری زمین‌های ملی در روستاها برای برطرف کردن این مشکل خبر داده است.

پی ام آپ نوشت: وزیر راه و شهرسازی از سهم 30 درصدی تولید مسکن برای مهار تورم خبر داد و گفت: زمین های ملی در روستاهای حاشیه شهرها به مدت 99 سال در اختیار متقاضیان قرار می گیرد.

مهرداد بذرپاش با بیان اینکه اراضی ملی در روستاهای حاشیه شهرها به مدت 99 سال به متقاضیان واگذار می شود گفت: تامین زمین در قالب حمایت از طرح جوانان مردمی با پرداخت هزینه های عمرانی تا حد زیادی در کشور انجام شده است. واگذاری این زمین ها در دو هفته اول ماه ربیع الاول مصادف با ایام ولادت پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) در استان ها صورت می گیرد.

وی با اشاره به طبقه بندی اراضی کشاورزی در برخی مناطق که برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن در نظر گرفته شده است، افزود: در استان های مختلف از جمله استان های شمالی و برخی شهرهای کشور که حاصلخیز و با کیفیت هستند با مشکل حاصل خیزی و مرغوبی رو به رو هستیم.

وی با اشاره به سهم 30 درصدی تولید مسکن در کاهش نرخ تورم، گفت: بانک‌ها با تلاش برای تامین منابع لازم برای سوخت‌رسانی به پروژه‌های نهضت ملی مسکن، عملاً به سمت کاهش تورم حرکت می‌کنند.

وزیر راه و شهرسازی همچنین با اشاره به گزارش های مقامات رسمی مبنی بر کاهش نرخ تورم مسکن، گفت: مشارکت و حمایت نهادهای مختلف در تولید مسکن نقش موثری در کاهش نرخ تورم کلی خواهد داشت.

دولت سیزدهم با توسعه شهرهای اصفهان با زمین و بازگرداندن زمین های دولتی به چرخه ساخت و ساز، می خواهد گام بلندی در جهت رفع چالش اختصاص زمین برای طرح ملی مسکن در این استان بردارد.

به گزارش ایرنا از اصفهان، فعالان حوزه مسکن معتقدند سیاست غلط حوزه مسکن یکی از عوامل اصلی افزایش قیمت مسکن در سراسر کشور و به ویژه استان اصفهان در سال های اخیر است.

به گفته بسیاری از اقتصاددانان، بخش مسکن اصفهان در 8 سال 92 تا 1377 از تولید عقب مانده است که این امر منجر به کاهش تولید مسکن و خانه نشینی کارگران این بخش در آن سال ها شده است.

امروزه مستاجران از قیمت بالای اجاره بها و مالکان از تورم سایر بخش‌های اقتصاد نسبت به اجاره‌بها شکایت دارند. کارشناسان راه حل نهایی این مشکل را در ساماندهی و تسهیل امور عمرانی و اجرای طرح نهضت ملی مسکن و استفاده از ظرفیت های موجود بخش خصوصی است.

با توجه به اهمیت مسکن که نیاز اساسی افراد جامعه است، دولت سیزدهم همزمان شروع به کار کرد در شهریور سال 1400 برنامه تولید انبوه مسکن در دستور کار قرار گرفت و به گفته کارشناسان طرح نهضت ملی مسکن در دولت سیزدهم راه اندازی شد. این می تواند پیامدهای مهمی برای بازگرداندن ثبات به بخش مسکن داشته باشد.

پذیرش 121 هزار متقاضی عضویت در نهضت ملی مسکن در استان اصفهان

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان در این خصوص گفت: تاکنون بیش از 148 هزار نفر در طرح نهضت ملی مسکن استان فعال هستند و علاوه بر 121 هزار متقاضی که مایل به استفاده از تسهیلات استان تحت مصوبه طرح نهضت ملی مسکن استان بوده است.

علیرضا قاری قرآن درباره وضعیت طرح نهضت ملی مسکن اصفهان افزود: تاکنون بیش از 440 هزار نفر در استان برای برخورداری از مزایای طرح نهضت ملی مسکن ثبت نام کرده اند.

وی تصریح کرد: تاکنون بیش از 32 هزار و 400 متقاضی در استان اصفهان پروژه تعیین تکلیف شده اند و برای طرح نهضت ملی مسکن در چهار سال گذشته بیش از 183 هزار واحد شهری، 20 هزار واحد استیجاری و 40 هزار واحد روستایی ساخته شده است.

وی تصریح کرد: تهیه 55 طرح آماده سازی اراضی نهضت ملی مسکن استان از دیگر اقدامات در دست اجرا در بخش مسکن این اداره کل است و طرح های آماده سازی اراضی استانی شامل هشت پروژه در استان با پوشش بیش از 212 هکتار است.

قاری قرآن خاطرنشان کرد: تکمیل و ارائه خدمات عمرانی این پروژه ها در قالب ساخت 14 مدرسه، 21 مسجد و 109 واحد تجاری در شهرک های مسکونی.مهر استان یکی از اقدامات انجام شده در این زمینه است.

رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان آران و بیدگل در این خصوص گفت: با توجه به کمبود زمین کافی در محدوده شهرستان آران و بیدگل برای اجرای طرح های نهضت ملی مسکن بر اساس مجوزهای استانی، 26 نفر هکتار زمین در این شهر الحاق شد.

امیرحسین عصارزاده با بیان اینکه در آران و بیدگل به دنبال الحاق اراضی در قالب طرح نهضت ملی مسکن بود، اظهار داشت: الحاق 14 هکتار زمین در حال حاضر با چالش مخالفان مواجه است، اما یک زمین دیگر با مساحتی حدود 1000 متر مربع و 26 هکتار پیش آگهی و کلیه مجوزهای استانی برای الحاق اخذ شده است و روند اخذ مجوزهای ملی ادامه دارد.

وی ادامه داد: در راستای اجرای طرح های نهضت ملی مسکن در این شهرستان، پرونده الحاق 26 هکتار زمین به آران و بیدگل به شورای عالی شهرسازی و معماری ارائه شده است تا در خصوص این موضوع تصمیم گیری شود.

وی افزود: روند الحاق پنج زمین برای اجرای پروژه های نهضت ملی مسکن در شهر “نوش آباد” نیز انجام می شود و طرح های تفکیکی نیز در کمیته کارشناسی تصویب می شود و در هفته آینده نسبت به آن تصمیم گیری می شود.

رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان آران و بیدگل خاطرنشان کرد: 6 هکتار زمین دیگر به شهر ابوزید آباد الحاق شده است که در حال حاضر در مرحله تدوین طرح جداگانه است که برخی از این موارد به دلیل مشکلات است. درخواست شد 20 هکتار از اراضی این شهرستان را الحاق کنند. منطقه ارائه شده در فاز اولیه می باشد.

عصارزاده تصریح کرد: تعداد متقاضیان نهضت ملی مسکن در شهرستان نوش آباد زیاد است و شهر «سفیدشهر» نیز فاقد زمین ملی و دولتی است. بنابراین تصمیم بر این شد که برای الحاق زمین در «نوش آباد» اقدام کنیم تا بتوانیم نهضت ملی مسکن «سفیدشهر» را در شهر کنار آن دنبال کنیم.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا