اخبار روز

حق مسکن کارگران چه شد!/جزئیات

​نماینده کارگران در شورای عالی کار گفت: با توجه به این موضوع که عدد حق مسکن در سبد هزینه کارگران پررنگ است. مطرح شد یکی از روش ها برای بهتر تعین کردن دستمزد کارگران این است که عدد حق مسکن در شهرهای متعدد متفاوت باشد.

به گزارش منیبان به نقل از تسنیم، محمدرضا تاجیک نماینده کارگران در شورای عالی کار در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم ، درباره جلسه اخیر در وزارت اقتصاد اظهار داشت: در آن جلسه، ارائه ای از سوی وزارت اقتصاد در مورد حقوق های منطقه ای پیشنهاد شد.

وی ادامه داد: در این ارائه دو طرح مطرح شد. اول از همه، حقوق منطقه ای باید به طور کلی اجرا شود. ثانیاً حقوق باید در سطح کشور تعیین شود، اما میزان حق مسکن در شهرهای مختلف متفاوت است. زیرا تعداد حق مسکن در سبد مخارج کارگران پررنگ است.  یکی از راه های تعیین بهتر حقوق کارگران این است که تعداد حق مسکن در شهرهای مختلف متفاوت باشد.

تاجیک تصریح کرد: در همان جلسه کارشناسان تامین اجتماعی ایراداتی را نسبت به اجرای حقوق منطقه ای مطرح کردند، تغییر زیرساخت ها ضروری است، با شرایط فعلی امکان اجرای آن وجود ندارد. یکی از مواردی که مطرح شد بحث بازنشستگی بود، افرادی که در 2 سال آخر خدمت هستند، در صورتی که حقوق آنها به صورت منطقه ای تعیین شود لازم است قبل از اجرای آن بررسی شود تا بحث بازنشستگی این افراد مطرح شود. مخالف اجرای حقوق منطقه ای بودند.

نماینده کارگران در شورای عالی کار با بیان اینکه روز دوشنبه جلسه کمیته دستمزد است، گفت: شاید موضوع دستمزد منطقه ای مطرح شود. نظر ما در خصوص بحث حقوق این است که ماده 41 قانون کار و معیشت باید اجرا شود.

نماینده کارگران در شورای عالی کار گفت: متاسفانه امسال نتوانستیم مطالبات جامعه کارگری را در شورای عالی کار محقق کنیم و به دلیل عدم رعایت اصل 41 و تبصره های آن توسط دولت. کارگران از حقوق طبیعی خود محروم شدند.”

تاجیک افزود: بر اساس ماده 41 قانون کار، شورای عالی کار موظف است حداقل دستمزد کارگران در نقاط مختلف کشور یا صنایع مختلف را با توجه به دو معیار زیر تعیین کند: اول، حداقل دستمزد کارگران بر اساس درصد تورم اعلامی از سوی بانک مرکزی و ثانیاً حداقل دستمزد بدون در نظر گرفتن ویژگی های جسمی و روحی کارگران و ویژگی های کار محوله باید به اندازه عمر یک خانواده باشد که میانگین تعداد آن توسط مقامات رسمی اعلام می شود.

وی تصریح کرد: هر ساله چندین جلسه کمیته حقوق و دستمزد و شورای عالی کار با بحث مکرر در مورد همین ماده و 2 تبصره قانون کار تشکیل می شود و در نهایت حقوق تعیین شده هیچ گاه با واقعیت مورد نظر قانون تطبیق نمی کند. و در صورت منسجم بودن، شکاف دستمزد و معیشت کارگران به بیش از 60 درصد نمی رسد. این در حالی است که کارفرما بر کلمه «تعیین مزد برای نقاط مختلف» تمرکز می کند و اعمال آن را می طلبد. نتیجه گیری بازرگانان این است که در بسیاری از نقاط کشور باید حقوق کمتری با حقوق منطقه ای پرداخت شود، بدون اینکه بدانند که حقوق منطقه ای قادر به شکستن حداقل دستمزد لازم برای امرار معاش نیست و با توجه به اینکه حقوق فعلی نمی تواند باشد. یک منطقه نیز نمی تواند به کاهش بیشتر دستمزدها کمک کند.


آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا