اخبار روز

حقوق کارگران خرداد افزایش دادن؟


به گزارش مانیبان، بحث افزایش حقوق کارگران در پایان سال گذشته علیرغم وعده های داده شده مبنی بر افزایش حقوق کارگران به موضوعی داغ تبدیل شد اما با گذشت چندین ماه هنوز افزایش حقوق کارگران رخ نداده است.

پس از انقلاب در سال‌های بعد با اجرای قانون کار فعلی، ترکیب، ساختار و عملکرد شورای عالی کار به گونه‌ای اصلاح شد که دولت نقش تصمیم‌گیری نهایی را داشت. به عبارت دیگر دولت در شورای عالی کار نقش اساسی داشت.

صلاح ورزی مدیرعامل سازمان تجارت ملی ایران و نماینده سابق کارفرمایان در شورای عالی کار در این خصوص گفت: بر اساس قانون وظیفه شورای عالی کار تصمیم گیری در مورد حقوق کارگران است و قانونگذار تعیین کردند که دولت تنها مسئول تصمیم گیری در مورد حقوق کارگران است و حقوق کارگران را پرداخت نمی کند.

وی همچنین معتقد است دولت باید به تورم توجه کند و سبد معیشتی را نیز در نظر بگیرد. لازم است دولت برای بخش‌های مختلف صنعت، تولید و خدمات، دستمزد منطقه‌ای تعریف کند، اما در عمل هرگز به این موضوعات توجه نشده است.

وی ادامه داد: دولت نتوانسته شرایطی را فراهم کند که خدمات بهداشتی و درمانی برای قشر کم درآمد رایگان در نظر گرفته شود. دلیل اصلی وضعیت بد کارگران بخش دولتی بیکاری است. ارائه خدمات بهداشتی، درمانی و آموزشی رایگان به جامعه وظیفه دولت هاست.

وی در پایان گفت: دولت به دلیل تورمی که آشکارا از طریق مالیات بر افراد کم درآمد جامعه کارگری و حقوق بگیر را تحت فشار قرار می دهد، نتوانسته شرایط اجاره مسکن با قیمت مناسب را فراهم کند.

ماجرای جنجالی تحویل تعیین حقوق به مجلس در کمتر از ۲ ماه مهر در این مورد سکوت شد و وزارت کار از موضع خود کنار رفت. در اواخر اسفندماه که شورای عالی کار برای تعیین رقم دستمزد سال 1403 درگیر دعوای پیچیده ای بود، وزیر کار از احتمال تغییر خبر داد. لایحه ای را به مجلس بفرستید که نحوه تغییر دستمزدها را تعیین کند.

جزئیات جدید افزایش حقوق کارگران

این اظهارات در حالی مطرح شد که نمایندگان کارگری به شدت از رقم پیشنهادی حقوق سال 1403 گلایه داشتند و به نوعی این اظهارات وزیر در آن شرایط به مذاق کارگران خوش نیامد. گاه حتی در میان محافل کارگری با این عنوان گفته می شد که بیان وزیر تهدید آمیز به نظر می رسد.

در نتیجه 28 اسفند 1402 وزیر کار از اصلاح نحوه تعیین حداقل دستمزد از سال جدید خبر داد.

صولت مرتضوی گفت: به این نتیجه رسیده ایم که با ارسال لایحه ای به مجلس نحوه تعیین حداقل دستمزد کارگران را تغییر دهیم. بهترین مرجع برای تصمیم گیری در مورد حقوق کارگران مجلس است.

وی گفت: مجلس نظر نمایندگان کارگری و کارفرمایی و وزارت کار را می گیرد و در مورد حقوق کارگران تصمیم می گیرد و در لایحه بودجه لحاظ می کند.

در همین حال حسینعلی رعیتی فرد، معاون روابط کار وزارت کار در توجیه اظهارات وزیر کار با اشاره به اتهامات واهی که در سال های اخیر به شورای عالی کار ارائه شده است، اظهار داشت: به همین منظور دولت در نظر دارد لایحه ای را ارائه کند. ظرفیت نمایندگان افراد و طبقات مختلف مجلس برای تعیین دستمزد کارگران استفاده می شود.

وی بیان کرد: امیدواریم با لایحه ای که دولت هر سال همزمان با تصویب قانون بودجه، نظر کارگران و کارفرمایان را مطرح می کند، در کمیسیون های تخصصی برای تعیین حقوق به یک تصمیم جامع برسیم. از کارگران کشور دغدغه جامعه کارگری کاهش می یابد و تصمیمات بهتری خواهیم گرفت.

اما این تصمیم با واکنش شدید برخی نمایندگان مواجه شد. علی بابایی کارنامی، رئیس فراکسیون اصناف مجلس تاکید کرد: ارائه لایحه اصلاح مواد 41 و 167 قانون کار برای تعیین حقوق کارگران به معنای پاک شدن صورت مشکل است و راه به جایی نمی برد. وی گفت: با ارائه این لایحه مشکل حقوق کارگران حل نمی شود; آنها می خواهند توپ را به نیروهای دیگر بسپارند و مجلس را با جامعه کارگری درگیر کنند.

میزان افزایش حقوق کارگران

و افزود: نمی توان در جایی مثل مجلس در مورد تعیین حقوق کارگران یک طرفه تصمیم گرفت، تعیین حقوق کارمندان با کارگران متفاوت است. در واقع کارگر در محیطی کار می کند که پارامترهای حقوقی جایگاهی ندارند و متغیرهای خاص خود را دارند و قانونگذار در قالب ماده 41 قانون کار، حقوق را به صورت توافقی کارگر با کارفرما تعیین کرده است. شورای عالی کار

بابایی در خصوص اظهارات معاون وزیر کار مبنی بر اینکه لایحه اصلاح مواد 41 و 167 قانون کار برای تعیین دستمزد کارگران به زودی تقدیم دولت می شود، تاکید کرد: این موضوع مبنای قانونی ندارد و مجلس نیز واکنش نشان خواهد داد. به این معنا، زیرا ما جزو کشورهایی هستیم که به قراردادهای بین المللی پیوسته ایم و تعیین حقوق باید مورد توافق کارگران باشد.

رحمت الله نوروزی نایب رئیس فراکسیون کارگری مجلس نیز گفت: شورای عالی کار همواره در این موضوع نقش داشته است اما اکنون تلاش کرده توپ را به زمین مجلس بیندازد. خوب نیست که از مسئولیت خود فرار کنیم. رهبر انقلاب هر ساله در اردیبهشت ماه ماه بر معیشت کارگران به عنوان کوچکترین اقدام تاکید می کنند. متولی این امر وزارت کار است و باید پاسخگو باشد که برای این حداقل اقدامات چه کرده است. وی خاطرنشان کرد: برای قشری که هم در جنگ پای انقلاب بودند و هم در انقلاب در. ساخت و ساز و در شرایط تحریم های ظالمانه و برای قشر کارگری. ما باید این حداقل ها را برای کسانی که خالصانه تلاش و کار کرده اند فراهم کنیم. تعیین دستمزد کارگران یک توافق سه جانبه بین کارگر، کارفرما و دولت است. این باید توسط وزیر رفع شود. کارگران ما بسیار سخت کوش هستند. آقای مرتضوی به عنوان وزیر کار و متولی این امر باید این کار را ادامه دهند. پس از انقلاب همواره دولت ها در تعیین حداقل دستمزد کارگران نقش داشته اند و وزیر کار با تعامل با نمایندگان کارگری آن را اجرا کرد. بنابراین، سپردن مسئولیت تعیین حداقل دستمزد کارگران توسط شورای عالی کار به مجلس، برای شانه خالی کردن وزیر کار از مسئولیت خود است.

با این حال آخرین وزیر کار فروردین ماه در پاسخ به سوالی درباره وضعیت لایحه قانون تخصیص دستمزد کارگران به مجلس گفت: لایحه قانون تخصیص تعیین دستمزد در حال بررسی در معاونت کارشناسی این وزارتخانه است که باید ارسال شود. به دولت و در صورت تصویب در کمیسیون دولتی به مجلس ارسال می شود.

مرتضوی نیز دهم اردیبهشت ماه وی در خصوص لایحه اصلاح قانون کار گفت: از آنجایی که در حال حاضر یک تشکل کارگری در شورای عالی کار حضور دارد، در هنگام ارائه لایحه اصلاح موادی از قانون کار، دو تشکل حقوقی دیگر نیز در شورای عالی کار حضور داشته باشند. شورای کار

وی تاکید کرد: وظیفه شورای عالی کار تنها تعیین حداقل دستمزد نیست، بلکه وظایف دیگری نیز دارد، به همین دلیل پیشنهاد می کنیم حداقل دستمزد کارگران در لایحه بودجه با مشورت شرکای اجتماعی در مجلس تعیین شود. . ، که همزمان با حقوق کارکنان دولت از نمایندگان جامعه تشکیل شده است.

این در حالی است که بعید است برخی کارشناسان با وجود این فشارها، نحوه تعیین دستمزد کارگران را تغییر دهند. حمید حاج اسماعیلی کارشناس بازار کار گفت: دولت مستاصل است و رفتاری که انجام داده اشتباه است و در سال 1401 در تعیین دستمزد کارگران در سال 1402 تکرار شد.

و افزود: دولت برای فرار این حرف ها را می دهد که حقوق را به مجلس می سپاریم. بنابراین در سال جدید با لایحه ای که قصد دارد به مجلس بفرستد پیشنهاد می کند که حقوق در مجلس تعیین شود.

این کارشناس بازار کار تصریح می کند: حقیقت این است که قانون این اختیار را به شورای عالی کار داده است و تا زمانی که قانون اصلاح نشود چنین امکانی وجود ندارد.

حاج اسماعیلی می گوید: بعید می دانم مجلس چنین چیزی را بپذیرد. هرچند فرقی نمی کند و اگر مجلس بخواهد دستمزد را تعیین کند، باید سازوکاری برای حضور نمایندگان کارگری در قانون پیش بینی شود.

وی خاطرنشان می کند: مبنای و معیار تعیین دستمزد در دنیا این است که خود کارگران مذاکره کنند و در مذاکرات دستمزدی جزو میز مذاکره باشند.

این کارشناس بازار کار یادآور می شود: اینکه وزیر کار اعلام کرده باید تعیین دستمزد را به دست مجلس بسپاریم، نشان از یاس و ناتوانی او دارد. اما نشان از قدرت کارگروهی است که حاضر به اطاعت از دستورات و سلیقه ها و آماری که ارائه می دهد نیست. دولت این استدلال ها را برای اجتناب از دعوا مطرح می کند.

در این طاق های خبری، این هفته در مقابل همه انتقادات و گلایه ها از تغییر تعیین دستمزد روسیه، دولت سرانجام موضع خود را تغییر داد. بر همین اساس، سخنگوی دولت 18 اردیبهشت ماه ماه در پاسخ به اظهارنظر مسئولان وزارت کار مبنی بر انتقال تعیین حقوق کارگران به مجلس و حذف سه جانبه گرایی، تاکید کرد: دولت هیچ تصمیمی در خصوص واگذاری اختیارات تعیین حقوق کارگران به مجلس نداشته است. و به سه جانبه گرایی اعتقاد دارد. وی افزود: رئیس جمهور نیز اشاره کرد که ما متوجه شدیم و از ارائه لایحه اصلاح ماده 41 انصراف دادیم.


آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا