به گزارش مانیبان، مژگان خانلو در نشست خبری که در سازمان برنامه و بودجه برگزار شد، اظهار کرد: در خصوص بودجه امسال در دو مرحله ابهاماتی وجود داشت؛ به طوری که ابهاماتی در خصوص بودجه امسال وجود داشت. چرا که در سال جاری اولین لایحه برای انطباق با قانون برنامه‌ریزی انجام شد و ابتدای سال 1404 زمان مناسبی برای اجرای قانون است. این نظم و انضباط در ابتدا برای ما ضروری بود آبان مرحله اول بودجه تعیین شد. بودجه امروز در مجلس به رای گذاشته می شود.

وی افزود: لایحه بودجه چند ویژگی دارد. اولین ویژگی نظم و انضباط بود. موضوع مهم بعدی یکپارچگی، انسجام و شفافیت بودجه بود. این یک تلاش بودجه تکان دهنده نیز بود. نبود. به عنوان مثال، از افزایش ناگهانی ارز ترجیحی خودداری کنید. سیاست دولت حذف چند نرخی شدن ارز و حرکت به سمت ارز تک نرخی است.

خانلو گفت: در روزهای اخیر مطالبات گندمکاران به تدریج پرداخت شده و انشاالله امروز مرحله نهایی با گندمکاران تسویه خواهد شد.

وی در پاسخ به سوالی درباره تاثیر منفی انتشار اوراق بر بازار سرمایه گفت: وقتی درآمد دولت کفاف هزینه ها را نمی دهد باید دارایی های سرمایه ای یا دارایی های مالی را واگذار کند. یکی یکی از آنها انتشار اوراق مالی اسلامی است. برداشت از صندوق توسعه ملی جزو دارایی های مالی محسوب می شود. مبلغ در نظر گرفته شده برای سال آینده از نظر انتشار اوراق 500 حمت است و حدود 200 حمت نیز بدهی اوراق بهادار خواهد شد که آثار و تبعات خاص خود را دارد. از مسدود شدن دارایی های بانک جلوگیری می کند. اما سال آینده بابت تعهدات سررسید سال 1404 باید اصل سود را به بازار سرمایه و بازار پول بازپرداخت کنیم و سال آینده فشاری به بازار سرمایه وارد نخواهد شد.

سخنگوی سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد: بهبود بورس سیاست بودجه ای نیست، بلکه تلاش می کنیم از تصمیماتی که بازار سرمایه را مختل می کند پرهیز کنیم. از طرفی تصمیماتی بگیرید که به بورس کمک کند. به عنوان مثال، در یک مورد، اگر شرکت های سهامی عام سرمایه خود را افزایش دهند، آن افزایش سرمایه معاف از مالیات است. ما به عنوان دولت سعی می کنیم در چارچوب سیاست های منظم بودجه به شرکت های بورسی آسیبی وارد نکنیم.

خانلو در خصوص اینکه آیا تغییری در حذف یارانه ها در بودجه 1404 ایجاد می شود، گفت: در مورد بحث یارانه ها، اقدامی که انجام شد، انتقال منابع و مصارف یارانه ها به بودجه عمومی بود. پرداخت یارانه یکی از هزینه های برنامه ریزی شده است. شاید یکی یکی از دلایلی که آن را در بودجه لحاظ کردیم، عدم ثبات پرداخت ها بود. هزینه های خاص باید دقیقا به موقع به خانوارها پرداخت شود. علاوه بر این منابع را تثبیت کرده ایم اما در خصوص کمک نقدی و مستمری کمیته امداد و بهزیستی تغییری ایجاد نشده است اما در برنامه هفتم قابلیت هایی وجود دارد که در خصوص آزمون محدوده در وزارتخانه بازنگری هایی انجام شود. همکاری در صورت کاهش پرداختی از سوی این اداره کل به سایر مشمولان یارانه تعلق می گیرد.

وی در خصوص افزایش 20 درصدی حقوق کارمندان و بازنشستگان در بودجه 1404 گفت: در حال اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانان هستیم، محاسباتی که انجام دادیم این است که اگر زن مجرد یا مرد بدون فرزند هستید 20 درصد رشد می کنید. . اگر متاهل هستید، برای هر فرزند تا 5 فرزند به 45 درصد افزایش می یابد. به طور متوسط ​​حقوق ها 28 درصد افزایش می یابد.

نرخ ارز ترجیحی اصلاح می شود

سخنگوی سازمان برنامه در ادامه گفت: نرخ ترجیحی ارز برای کالاهای اساسی ادامه دارد اما اصلاح می شود.

در این بیانیه آمده است: حقوق ورودی که درآمد دولت محسوب می شود از محل درآمد نرخ ارز کالا و عوارض گمرکی اخذ می شود. حقوق ورودی محصولات اساسی یک درصد و تجهیزات و ماشین آلات 2 درصد باقی مانده است. بحث نرخ ارز کالاهای اساسی باقی می ماند که محصول آن همان اعداد و ارقامی است که درج شده است. هزینه ثبت نام تعیین کننده نرخ ارز نیست. واردکننده نرخ ارز را از بازار ارز دریافت می کند، اما وقتی می خواهد حقوق دولتی را پرداخت کند، حقوق دولتی با نرخ 28.5 درصد محاسبه می شود. یعنی این امتیاز به گروه خاصی از واردکنندگان کالا تعلق می گیرد که در بودجه سال آینده اصلاح شده است. بنابراین احتساب 264 حقوق ورودی کلیه کالاها به صورت کامل محاسبه شده است.

خانلو گفت: با پرداخت امروز در مجموع 211 میلیارد تومان به حساب گندمکاران واریز و به طور کامل نزد آنان تسویه می شود. برای سال آینده 250 همت برای خرید تضمینی گندم در نظر گرفته شده است.

سخنگوی سازمان برنامه و بودجه خاطرنشان کرد: یک دهه است که نرخ رشد اقتصادی نوسانی و ناچیز داشته ایم که شرایط را برای دولت برای انجام برخی هزینه ها سخت و ضروری می کند. اگر تشکیل سرمایه توسط بخش خصوصی نامناسب باشد، باید جبران شود.

وی در خصوص رشد منابع بودجه عمومی گفت: پیش بینی منابع اختصاصی تقریباً 750 همات است اما هزینه هایی مانند هدفمندی یا مستمری مددجویان تقریباً 950 همات است.

در حال حاضر قصد نداریم قیمت بنزین را افزایش دهیم، اما اصلاح برای افزایش بهره وری بنزین قابل اجتناب نیست.

خانلو گفت: در خصوص بنزین از 15 میلیون لیتر به بالا از نظر کمیت تولید و مصرف با نارضایتی مواجه هستیم. از کشوری که قبلا صادرکننده بنزین بود، اگر به همین رویه ادامه دهیم، قطعا واردکننده صرف خواهیم شد. یک سری اقدامات باید انجام شود. در لایحه بودجه 1404 هنوز تفاوتی در مصرف و هزینه بنزین وجود ندارد اما نمی توان از این واقعیت فرار کرد که به سمت اصلاحاتی حرکت کنیم که زمینه رشد و تولید و افزایش بهره وری را فراهم کند. برای افزایش بهره وری باید اصلاحات در نظام قیمت گذاری و قیمت گذاری اجباری انجام شود. این اصلاحات مستلزم تصمیم گیری در سطح کلان است و باید جنبه های مختلف را در نظر گرفت.

وی ادامه داد: شاید بهینه سازی مصرف و بهبود وضعیت خودروها بتواند موثرتر از اصلاح قیمت ها باشد اما حقیقت این است که مصرف بنزین از ظرفیت تولید فراتر رفته است و حفظ این روند مصرف نامناسب و در عین حال به صلاح نیست. هیچ اتفاقی نمی افتد.” . البته اصلاحات باید تدریجی باشد و تکان دهنده نباشد. رفع یک نقطه در پازل دردی را درمان نمی کند، اما ممکن است به مشکل اضافه کند. در حال حاضر در لایحه بودجه تغییری در قیمت بنزین نسبت به سال آینده وجود ندارد.

خانلو درباره اعمال قانون تناسب حقوق بازنشستگان با همین کارگران گفت: در لایحه بودجه 1403 این رقم از 9 درصد به 10 درصد افزایش یافت. قانون تناسب مطابق قانون برنامه است که در تیرماه ابلاغ شد. ماده 28 آیین نامه که ملاک تناسب است در ماه هشتم تصویب شد. در نحوه محاسبه مشکل وجود داشت، زیرا در بسیاری از مشاغل همسویی برای بازنشستگان وجود نداشت. زیرا بسیاری از آن مشاغل ناپدید شده اند. در سازماندهی برنامه رفت و آمدهای زیادی وجود داشت. دستورالعمل ها و تابلوهای اعلانات و مصوبات صادر شد. البته از ابتدای سال به هر نفر یک میلیون تومب پرداخت می شد، برخی باید کمتر از این رقم دریافت می کردند، اما وقتی پرداخت شد، دولت تصمیم گرفت که بازپرداخت نداشته باشد و مشمول افزایش شود. در سالهای بعد . افرادی که بالای یک میلیون تومان داشتند به زودی با محاسبه زمان سفارشات جدید دریافت خواهند کرد. مرداد تا الان پرداخت شده است.

در حال حاضر انتظار می رود تورم سال آینده حدود 30 درصد باشد.

سخنگوی سازمان برنامه در پاسخ به این سوال که آیا برآوردی از نرخ تورم و رشد اقتصادی سال آینده وجود دارد، گفت: از سال گذشته به دلیل افزایش ارزش افزوده برخی بخش ها مانند صنعت و کشاورزی. ، از رشد منفی خارج شده ایم. امسال با نفت 3.7 درصد و بدون نفت 3.2 درصد رشد در نظر گرفته ایم. اما در حال حاضر معیار ما برای سال آینده چیست: رشد اقتصادی را برای امسال بین 3 تا 3.5 درصد پیش‌بینی کرده‌ایم و برای سال 1404 تقریباً افزایش جزئی در نظر می‌گیریم. نرخ تورم نیز حدود 30 درصد پیش بینی می شود، البته باید دید مصوبات بودجه 1404 چگونه خواهد بود و بار تورمی که ممکن است ایجاد شود. تورم ممکن است در سال آینده کمتر از 30 درصد باشد.

ضمیمه بودجه کاهش ضریب جینی است

در ادامه این نشست، فاطمه مهاجرانی – سخنگوی دولت – اظهار کرد: امروز اولین نشست تخصصی سخنگو است و لازم است درباره کلیات بودجه و اهمیت آن صحبت شود. بودجه مهمترین سند مالی است که در یک کشور به میزان درآمد و هزینه یک سال نوشته می شود.

وی افزود: دولت در سال اول ارائه بودجه کل بودجه خود را به موقع تحویل داد. امیدواریم این کلیات در تعامل با مجلس به تصویب برسد و سپس وارد جزئیات شویم.

وی بیان کرد: بودجه 1404 در خصوص کاهش ضریب جینی ضمیمه عدالت دارد.

مهاجرانی گفت: بودجه در فضای انتزاعی تهیه نمی شود، در فضای واقعی تهیه می شود. گاهی اوقات برنامه هایی که در مورد آنها صحبت می شود انتزاعی هستند. وقتی طبق آمار ما یک دهه بی ثباتی اقتصادی وجود داشت نمی توانید به هشت درصد رشد برسید. بنابراین با درک واقعیت باید حال مردم را بهتر کنیم. اگر می گوییم تورم 2 درصد است افرادی که این تورم را احساس می کنند چرا نباید واقعیت را بگوییم؟


اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما