به گزارش پی ام آپ به نقل از ایلنا: معلمان نسبت به سایر کارمندان بهترین حقوق را دریافت می کنند، یکی از فرمانداران به من گفت که معلم دو برابر من حقوق می گیرد. این اظهارات علیرضا منادی، رئیس کمیسیون آموزش مجلس، واکنش های متعددی را در پی داشت. معلمانی که برخی از آنها فکر می کنند پس از اجرای این احراز صلاحیت، حقوقشان بیش از 50 درصد افزایش یافته است، می گویند اجرای ناقص قانون صلاحیت معلمان نتوانسته مشکلات معیشتی و حقوقی آنها را حل کند و همچنان پایین هستند. پایین تر از سایر کارمندان

مهدی محمدیان (فعال کانون صنفی معلمان) در واکنش به اظهارات رئیس کمیسیون آموزش مجلس به ایلنا گفت: قبل از اجرای احراز صلاحیت، جامعه از وضعیت بد درآمدی معلمان آگاه بود، اما هیاهویی که به وجود آمد. شروع با اجرای قانون صلاحیت ها همه را به فکر حقوق معلمان انداخت. قانونی که اجرا شد آن چیزی نبود که ما می خواستیم. درخواست ما تبصره 3 ماده 29 طرح ششم بود که در صورت اجرای آن اختلاف حقوقی ما با اساتید دانشگاه به کمتر از 20 درصد می رسید. دولت زیر بار این قانون نیفتاد و گفت نمی تواند منابع مالی خود را تامین کند.

محمدیان می افزاید: بعد از تصویب قانون احراز صلاحیت همه فکر می کردند حقوق معلمان افزایش قابل توجهی پیدا می کند. همه مصاحبه شوندگان در مجلس گفتند که قرار است حقوق معلمان بین 45 تا 90 درصد افزایش یابد. البته نمایندگان مجلس نگفته اند که این میزان افزایش حقوق شامل چند درصد حقوق می شود. نکته اینجاست که این افزایش 45 درصدی تنها در مورد سه ماده از احکام قانونی یعنی حق الکار، حق الکار و فوق العاده کار معلمان اعمال شده است.

این فعال صنفی معلمان می گوید: ایده دیگر این بود که اکثر معلمان رتبه بالایی بگیرند و 90 درصد افزایش حقوق دریافت کنند. اما زمانی که رتبه بندی به مرحله اجرا رسید به جرات می توان گفت که کمتر از 5 درصد معلمان رتبه 5 و کمتر از 10 درصد به رتبه 4 رسیده اند و اکثر آنها رتبه 3 را کسب کرده اند.

محمدیان می گوید: از این همه مصاحبه رنگارنگ حقوق معلمان گله داریم. وقتی یکی از مسئولان از حقوق معلمان صحبت می کند و می گوید حقوق آنها از استانداران بیشتر است، نظر جامعه هم متاثر می شود، البته این گفته اصلا درست نیست. آقای منادی بداند که این گفته صحت ندارد، جای تعجب است که چرا چنین چیزی را روی آنتن می گذارند.

این فعال صنفی می افزاید: حقوق مجموعه ای از مزایا و دریافتی های نقدی و غیر نقدی است. حتی وزیر آموزش و پرورش در یکی از مصاحبه های خود اعلام کرد که پس از اجرای احراز صلاحیت، اختلاف حقوق معلم با سایر کارکنان به 30 درصد رسیده است. این بدان معناست که حقوق معلمان 30 درصد کمتر از حقوق سایر کارمندان است. در عین حال از آسایش یا خرید کالا و … سودی نمی بریم. معلمان چیزی بیش از آنچه در حکم آنها مقرر شده است ندارند.

محمدیان می گوید: وقتی آقای وزیر از این تفاوت 30 درصدی حقوق معلمان و سایر کارمندان مطلع است، امیدواریم با توانمندی های موجود در قانون این فاصله را کاهش دهند. فوق ویژه یکی از این ظرفیت هاست که برای بسیاری از موسسات اجرایی شده است اما یکی از وزارتخانه هایی که با میانگین 21 درصد این آیتم را کسب می کند، وزارت آموزش و پرورش است در حالی که ظرفیت آن تا 50 درصد است. اگر آموزش و پرورش بتواند این امر را الزامی کند، می تواند بخشی از این شکاف 30 درصدی دستمزد معلمان را جبران کند.

این فعال صنفی می گوید: نمی گوییم شرایط سایر کارمندان دولت خوب است، بحث این است که کمتر از حداقل دریافتی آنها دریافت می کنیم، اما خیلی ها فکر می کنند حقوق معلمان بین 45 تا 90 درصد افزایش یافته است. پس از مرتب سازی

محمدیان همچنین درباره مشکلات برخی معلمان در خصوص طبقه بندی می افزاید: در حال حاضر 300 هزار معلم به طبقه بندی خود معترض هستند. چندین بار قول رفع مشکل داده اند و حالا می گویند دو ماه دیگر درست می کنند.

وی همچنین به مشکلات معلمان مهرآفرین اشاره کرد و گفت: بیش از 70 تا 80 هزار معلم مهرآفرین و کارگران پیمانی معین با مشکل صدور کد استخدامی مواجه هستند. در حالی که مجلس برای این معلمان قانون کار را تصویب کرده است. نمایندگان کمیسیون آموزش بارها در این خصوص صحبت کرده اند و می گویند مشکل این معلمان حل شده است اما چرا مصوبه اجرا نمی شود و کد استخدامی برای این معلمان صادر نمی شود؟

این فعال صنفی درباره معلمان بازنشسته آموزش و پرورش نیز گفت: احکام معلمان بازنشسته سال های 1400 و 1401 بر اساس قانون رتبه بندی هنوز صادر نشده است. صندوق بازنشستگی کشوری چقدر طول می کشد؟ بارها قول هایی برای پیگیری مشکلات داده شده اما در عمل هیچ اتفاقی نیفتاده است. از وزارت آموزش و پرورش می خواهیم در رسیدگی به مطالبات معلمان تعلل نکند.


اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *