اخبار روز سینما

حقایقی درباره جهان هستی که مو به تنتان سیخ می‌کند!

جهان هستی به قدری گسترده است که با گذشت هزاران سال دیگر هم نمی‌توان به رموز آن پی برد. در این مطلب قصد داریم برخی از رمز و رازهای جهان هستی که تا به حال کشف شده اند را بررسی کنیم.

حقایق عجیب و جالب درباره جهان که نمی دانید!

داده های بی پایانی در مورد دنیای ما وجود دارد که هر چقدر هم در مورد آنها مطالعه کنیم کافی نیست و همیشه چیزی وجود خواهد داشت که ما را شگفت زده می کند.

1- پول واقعا از کاغذ ساخته نمی شود. اکثر اسکناس ها 25 درصد لینن و 75 درصد کتان هستند، بنابراین ظاهر و جنس متفاوتی دارند. در قرن نوزدهم، اسکناس ها از کاغذ پوستی ساخته می شدند. به همین دلیل، بر خلاف اکنون، به راحتی قابل جعل بودند.

حقایق عجیب و جالب درباره جهان که نمی دانید!

2- برج ایفل در تابستان تقریبا 15 سانتی متر بلندتر است. هنگامی که برخی از مواد گرم می شوند، حرکت ذرات آنها افزایش می یابد و حجم بیشتری را اشغال می کنند که به آن انبساط حرارتی می گویند. با کاهش دما، ماده دوباره متراکم می شود.

 

3- عسل می تواند هزاران سال بدون فاسد شدن باقی بماند. زنبورها برای جمع آوری شهد روی گل ها می نشینند. سپس شهد به کندو منتقل شده و به زنبورهای کارگر تحویل داده می شود. این زنبورها با نوشیدن و پرورش مکرر شهد آن را می گیرند. آنزیم های خاصی در معده آنها وجود دارد که گلوکز موجود در شهد را تجزیه کرده و شهد را اسیدی تر می کند. زنبورها این شهد را در کندو ذخیره می کنند و با بال های خود آن را باد می زنند تا شیره آن زودتر خشک شود. عسل در حال حاضر بسیار اسیدی است و آب کمی دارد که از فاسد شدن آن جلوگیری می کند. باکتری هایی که غذاهای دیگر را فاسد می کنند نمی توانند در این شرایط زنده بمانند.

حقایق عجیب و جالب درباره جهان که نمی دانید!

4- در گذشته های دور مردم تخت های خود را از سطح زمین بلند نمی کردند. این در مصر باستان آغاز شد و به فرهنگ های دیگر گسترش یافت. مردم متوجه شدند که زمین سرد است و اگر تخت خود را بالاتر از زمین بگذارند، راحت تر آن را گرم می کنند. آن زمان خانه ها کیفیت امروزی را نداشتند و هوای سرد راحتتر وارد خانه ها می شد. همچنین، هوای گرم سبک‌تر از هوای سرد است، بنابراین در ارتفاعات بالاتر مانند روی زمین احساس سرما نخواهید کرد. در آن زمان کف خانه ها کثیف تر بود و آن خاک به تخت منتقل می شد.

5- اجداد ما که هزاران سال پیش می زیستند از حمام عمومی استفاده می کردند و موهای خود را شانه می کردند. خانه ها و خودشان را تمیز نگه داشتند. نیاز طبیعی ما به نظافت از حس اشمئزازمان نشات می گیرد. این مکانیسمی است که به بدن ما کمک می کند از خود در برابر عفونت های مختلف محافظت کنیم. به همین دلیل است که ما نسبت به بوها و چیزهای خاص حساسیت بیشتری داریم.

حقایق عجیب و جالب درباره جهان که نمی دانید!

6- اما حیواناتی هستند که از ما انسانها پاکترند. به عنوان مثال، مارهای زنگی دوست دارند محیط خود را تمیز نگه دارند. برخی از آنها حتی از گردن عضلانی و سر مثلثی خود برای جارو کردن علف های کثیف هنگام شکار استفاده می کنند. بسیاری از حیوانات دوست دارند هنگام جستجوی غذا راه خود را باز کنند. خزندگان نیز این کار را انجام می دهند. هر چه جاده تمیزتر باشد، شانس شکار بیشتر است. پرندگان ترجیح می دهند لانه خود را از مواد غذایی نخورده، پوسته تخم مرغ و سایر زباله ها تمیز کنند.

7- در ماه سایه ها تیره تر از روی زمین است. زیرا جو زمین نور خورشید را بیشتر پخش می کند. اما اگر به ماه بروید، متوجه می شوید که سایه ها آنقدر تاریک هستند که نمی توانید چیزی را ببینید.

8- در مرکز زمین آنقدر طلا وجود دارد که می توان تمام سطح زمین را با آن پوشاند. و اگر تصمیم به انجام این کار دارید، تا زانو طلایی خواهید داشت. هزاران سال است که مردم طلا و سایر فلزات گرانبها را از زیر سطح زمین استخراج می کنند. به همین دلیل، ممکن است برخی از نقاط جهان را از مواد معدنی تخلیه کرده باشیم. با این حال، هنوز مقادیر زیادی از این ذخایر وجود دارد، به خصوص اگر به هسته زمین نزدیک شوید.

حقایق عجیب و جالب درباره جهان که نمی دانید!

9- اگر قرار است روزی به فضا بروید، اولین چیزی که به آن فکر می کنید لباس فضانوردی تان است. اما آیا می دانستید که می توانید بدون استفاده از هیچ گونه حفاظتی در فضا زنده بمانید؟ البته زیاد منتظر نباشید چون 15 ثانیه بیشتر دوام نمی آورد. در واقع، این مدت زمانی است که طول می کشد تا هوشیاری خود را از دست بدهید زیرا اکسیژن دیگر به مغز شما نمی رسد.

10- اقیانوس ها به لطف نور خورشید آن رنگ آبی خاص را دارند. هنگامی که نور خورشید می تابد، آب طول موج های قرمز و نارنجی بلندتر را جذب می کند و طول موج های آبی کوتاه تر را منعکس می کند. این تنها زمانی امکان پذیر است که حجم آب زیاد باشد. بنابراین هر چه مقدار آب در یک تقطه بیشتر باشد رنگ آن آبی تر می شود. به همین دلیل است که رنگ آب داخل لیوان هیچ شباهتی به آن آبی اقیانوسی زیبا ندارد.

 

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا